Frispel

sedan 2001

Diskussion om lotteriinspektionens lagförslag

gbg_rp

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Swann skrev "Vill ju inte att det blir som i Grekland...", hur är det i Grekland?


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag tycker definitivt att diverse kvällstidningar så som aftonbladet och expressen ska kontaktas, de brukar vara ganska bra på att ordna "storm i ett vattenglas" så det problemet borde de lyckas få uppmärksamhet till utan att anstränga sig. De kan ju ta det i samma veva nästan som Staten Vs. EU angående spelmonpolet i Sverige.


Swann

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
gbg_rp: I Grekland blev det nyligen förbjudet med elektroniska spel i det offentliga rummet, detta innebär i en strikt lagtolkning tydligen även att ett spel i en mobiltelefon ej är tillåtet (tänk på det när ni semestrar där!).

EU har tydligen börjat titta på det för att se om Grekland verkligen får ha en sådan lag.

Ni kan hitta den grekiska lagtexten och en engelsk översättning samt översikt på följande sida: http://www.kuro5hin.org/story/2002/9/4/12036/88708

Där står i å för sig att det även är förbjudet i hemmet, men det undrar jag verkligen om det stämmer....låter lite väl extremt...

Sök lite på goggle så får se mer om det...jag hittade några andra sidor också, men den ovan var mest lättläst :-)


bofh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Om jag inte minns helt fel så upphövdes/ändrades lagen rätt snabbt efter att den kom.


Swann

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Jo, lagen är nog annorlunda idag, men följdverkan blev i alla fall att ett antal containers med flipperspel lämnade Grekland därefter. Ett antal (om inte alla?) av operatörerna slogs säkert ut, och frågan är hur mycket det finns kvar idag...

Har fått ett antal erbjudande att köpa containers från Grekland (fråga inte mig hur jag hamnade på en sådan mailing-lista... ingen aning, men kul är den!), gissningvis har de flesta gått över atlanten, för priserna var mera a'la USA....


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Håller på att läsa igenom denna "oändligt" långa tråd... :-)

Stötte på en överraskande uppgift:

Uddis skrev
Citera
Det finns exempel på utställare som blivit inkallde till socialkontoren sammanträde för att förklara hur folk kunnat spela bort gård och hem på flipperspel.
Är detta sant???!!! :-o

Den personen måste ha spelat ENORMT mycket, och varit ENORMT dålig! ;-) :-P

Allvarligt talat vill jag veta om det har förekommit fler sådana händelser?
« Senast ändrad: december 02, 2003, 20:03:01 av LDK »


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Jupp visst är det sant.
Förklaringen är att för vissa är flipperspel synonymt med enarmad bandit.

På samma sätt som hårddisk är synonymt med dator för vissa....


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Så om jag tolkar dig rätt har personen X spelat bort sina pengar på "enarmade banditer". Därefter har en utställare blivit kallad till socialnämndens sammanträde för att förklara hur personen X kunnat spela bort alla sina pengar på flipperspel...

...för flipperspel är, som vi alla vet, enarmade banditer!!! *sarkasm och ironi i en horribel blandning*

Jag ÄR chockad! :-o
« Senast ändrad: december 02, 2003, 20:37:26 av LDK »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Okej...då ska vi se om jag greppat ämnet så pass att jag kan göra en kort sammanfattning för att få läsare av detta forum att förstå vad politiker och myndigheter har på gång:


---HOTET---


För flipperspel som hemmaspel (privat bruk)

1) Lotterilagsutredningen föreslår bl.a. att förströelseautomater(dit flipperspel räknas) ska omfattas av tillståndsplikt för INNEHAV. I värsta fall skulle alltså en sådan lag även omfatta spel för privat bruk! (Lotteriinspektionen har tydligen antytt att det kan bli aktuellt med samlarlicenser, men ingenting är säkert)

2) (EDIT: Högst osäkert om denna punkt kommer att appliceras på spel för privat bruk!) Lotterilagsutredningen föreslår även att alla förströelseautomater måste typgodkännas. I kombination med förslaget om innehavstillstånd kan detta betyda stora kostnader för enskilda spel-ägare/samlare. Avgifterna för typgodkännande antas hamna på minst 30.000kr per "typ". Exakt hur typgodkännandet kommer att utföras verkar dock något oklart i nuläget.



För flipperspel som utställda kommersiella automater

1) Lotteriinspektionen, som är tänkta att vara ansvarig myndighet för den nya lagen, antyder att kostnaden för utställningstillstånd för förströelsespel kommer öka markant! Detta lär leda till att lönsamheten blir för liten på en mängd platser som ställer ut flipperspel, och konsekvensen blir i så fall att antalet kommersiella flipperspel minskar drastiskt. På många håll i landet kommer flipperspelen antagligen försvinna helt då avgifterna äter upp dom små vinster som funnits.

2) Typgodkännandet som nämns ovan kan också bidra till ökade kostnader för kommersiell flipperverksamhet. Det innebär också att byråkratin ökar, vilket ytterligare spär på svårigheterna för att kunna ha kommersiella flipperspel.



Dessa effekter är endast de som drabbar flipperspelen direkt, sedan finns det även andra effekter som är av mer indirekt natur. Dessa har diskuterats ovan, men jag tänker inte ta upp dom här.


Men märk väl:

HOTET finns där...



(Till andra som har läst om detta lagförslag: Hojta gärna till om det är någon viktig punkt jag glömt eller om jag missuppfattat något!)
« Senast ändrad: december 03, 2003, 12:57:21 av LDK »


gbg_rp

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Japp, jag tror att du missuppfattat en grej. När det gäller förströelse spel för privat bruk (placerade i hemmet, typ..) krävs inte att spelet typgodkänns. Om jag förstår det hela rätt är det bara spel för kommersiellt bruk.
Men eftersom det minst tar ett par år innan lagen överhuvudtaget kan bli verklighet hinner detta säkert ändra sej.. :-(

(edit: fixade stavfel...)
« Senast ändrad: december 03, 2003, 08:39:47 av gbg_rp »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
När det gäller förströelse spel för privat bruk (placerade i hemmet, typ..) krävs inte att spelet typgodkänns. Om jag förstår det hela rätt är det bara spel för kommersiellt bruk.
Okej, du har nog rätt, även fast det är ganska oklart formulerat i Lotteriinspektionens rapport. (Skulle verkligen lotteriinspektionen ge innehavstillstånd till spel som inte är typgodkända?)


Jag ändrar lite i mitt tidigare inlägg...


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Tyvärr så har du förstått det fel.
Det gäller ALLA spelautomater. Utställda såväl som privata spelautomater. Myndigheterna drar alla "över samma kam" för att göra det enkelt för sig.
Innehavsförbudet (om förbudet kommer, och om  spelet inte har typgodkänts) gäller alla spel.
Myndigheterna skiter fullständigt i om spelet står hemma hos, och ägs av, en privatperson.

Tyvärr så är det så att många som jag har diskuterat det här med, inte kan tänka sig att det även gäller deras egna spel.
"Myndigheterna bryr sig nog inte om mitt spel, det används ju inte kommersiellt" går de omkring på ulliga dröm-moln och tänker.
Verkligheten är något helt annat.

Danne
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Det som talar emot att spel för privat bruk måste bli typgodkända är ju passagerna ur lotteriinspektionens kartläggning:

Citera
Den som ansöker om typgodkännande kan vara importör av förströelsespel, servicebolag, anordnare eller tillverkare av förströelsespel.

samt

Citera
Det kommer att finnas ett relativt stort antal automateri landet som man inte längre kan få tillstånd att få anordna spel på. Det är viktigt att lagstiftaren anger under vilka förutsättningar man kan få tillstånd att inneha sådana automater.


gbg_rp

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nej, jag har INTE fel. I mitt jobb har jag en del kontakter med inspektionen, så jag hade innan mitt förra inlägg dubbelkollat med deras jurister. Om man får ett innehavstillstånd för att ha ett flipper hemma (icke komersiellt bruk) så behöver detta spel INTE vara typgodkänt.

Om man däremot har ett flipper för komersielltbruk så måste det vara typgodkänt.

Jag är inte alltid så jätte glad åt inspektionen (och de i mej??). Men att som DAH tro att de "drar alla över samma kam för att göra det enkelt för sig" är ivarje fall en bild av inspektionen som jag inte känner igen efter mina kontakter med dem. Min erfarenhet är att de oftast är ganska tillmötesgående om än lite fyrkantiga.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Ju mer jag läser om detta desto mer inser jag hur felplacerade flipperspel är i denna lagstiftningskarusell. Flipperspel och arkadspel paras ihop med pokermaskiner och vadslagning å gud vet allt...

Läser just nu SOU-rapporten, aka lotterilagsutredningen, "Från Tombola till internet", som ni kan studera här! (Under kapitel 10 behandlas förströelsespel dit flipper och arkadlir räknas).
« Senast ändrad: december 04, 2003, 17:27:59 av LDK »


Tags: