Frispel

sedan 2001

Säljes och köpes annonser på SFS

Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Med Kniven på strupen :-)

Nu känner jag mig faktiskt minst sagt två-delad:

(obs: dock inte två-könad, dit är det långt)

Kniven har en rejäl portion rätt i sak; anser jag.

Från början ansåg jag "här", att enarmade banditer och andra spelautomater (som inte är flipperspel) bör ligga under egen rubrik. Men sedan kom jag att inse, att det är lite krångligt, med uppdelningar.

Detta av rent egoistiska skäl: när jag söker automater här på SFS är det lättast för mig att öppna och läsa främst två trådar.

En köpes, och en säljes: och därmed full överblick.

Men, återigen:

Kniven har en mycket god poäng, i det han skriver.

Det finns väl alltid människor, som lätt blandar ihop saker och ting. Om en sådan hamnar här och tror att "vi" här pysslar med enarmade banditer (som tyvärr många ser som ett slags djävulens otyg; om än gamla och harmlösa) KAN det såklart bli fel.

Flipperspel som spel är harmlösare än harmlöst: och OM det skulle bli så att flipperspel förväxlas med någonting annat (vad det än må vara) är det såklart inte bra, för flipperspel.

LI gör det dock inte, definitivt inte vi som hänger här... MEN kan det finnas andra...? och med risk för i sådant fall vad, som följd...?

Hur långt ska vi gå för att försöka undvika sådant:

om (när) alternativ medför andra fördelar?

Tack och lov är det inte jag som slutligt avgör :-)

Grattis, Sonar :-)

Jag har hittills aldrig kunnat beslå Sonar, med ens en gnutta av minsta dåliga omdöme. Det vill jag påstå är ganska sällsynt, när det gäller Moderatorer på ett forum.

Jag är således övertygad om att Sonar gör helt rätt:

som slutligt bestämmer hur annonser "får" se ut här på SFS.

Jag inser således att jag plötsligt är lite två-kö... öhhh... två-delad, men sagt var: Kniven HAR en poäng. För min del tycker jag dock inte, att den är så pass övervägande, att enarmade banditer inte överhuvdtaget ska få annonseras här på SFS (vilket Kniven inte heller föreslagit).

Jag hade tidigare tänkt att släppa denna tråd. Men så kom det upp dialog om enarmade banditer och risk för att LI skulle befara problem. Därmed ville jag (såklart) stötta upp DAH, med den sakkunskap jag har, när det gäller specifikt LI.

Detta eftersom jag som sagt var själv haft i uppdrag av LI, att utforma blanketter och regelverk om innehav av samlarspel.

Nu känns det emellertid, som att jag verkligen kan säga:

jag släpper denna tråd...

Sonar... du finner en god slutlig lösning:

som vi alla kan leva nöja med.
« Senast ändrad: juni 15, 2011, 20:49:18 av Linde »


MAT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka

Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
MAT,

Bara för att reda ut, och därtill av främst nyfikenhet:

är det specifikt banditer du inte vill se, på SFS?

eller inte heller jukeboxar, arkadspel, osv.?

Bör SFS endast ha annonser om flipper (flipperdelar)?

Jag tycker att det vore mycket tråkigt, eftersom:

1. många av oss samlar brett på automatspel

2. många helst köper/säljer av känt folk

COCS:s argument tidigare i denna tråd, om att man hellre handlar av "känt folk", kändes väldigt klockren. Detta efter resande till okänt folk, som lovat guld och haft skrot, eller t.o.m. inte ens "rätt" spelautomat.

Det är väl självklart, att vi inte ska börja annonsera om uppblåsbara dockor och annat som jag faktiskt sett hos spelfolk :-) och som verkligen kan ge anstöt.

Men, särskilt MAT (om du har ork och tid att förklara):

är specifikt enarmade banditer en slags "gräns"?

Jag har idag lätt att förstå argument, om kanske behov av uppdelning i olika rubriker, av flera skäl. Dessutom (givetvis) respekterar jag MAT:s åsikt som sådan:

om än vi inte ser ut att tycka likadant om detta.

...och för således tredje gången... sorry...

Jag SKA lämna denna tråd :-)


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Linde:
Vi ska väl inte behöva blanda upp flipperannonser med annat bara för att folk är intresserade av det också? Jag misstänker att fler flipperetusiaster är intresseade av bilar än av banditer.
Ska vi med dina argument ha bilar i samma kategori också då?
Nej jag anser att vi ska följa uppdelningen som dom har på AT och så många andra forum. En annonsdel för själva huvudintresset (i detta fall flipperspel och delar) och en annan för övrigt.
Där kan du fortfarande köpa och sälja vilka automater/maskiner/prylar/tjänster du vill av likasinnade.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Eftersom vi är flera st. här på SFS som samlar på andra spel än flipperspel, t.ex. Enarmade Banditer och det tyvärr inte finns ngt Forum för sådana, så hoppas jag det kan finnas en egen plats på SFS för 'övriga spelautomater till salu' eller 'köpes / säljes' avd.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


MAT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka
Jag är faktiskt bara intresserad av flipper, inte av banditer, jukeboxar eller dyl. Tycker att dessa övriga samlarområdena bör särskiljas. Flipperspel är faktiskt vida skiljda från banditer m fl. Vart "gränsen" går är  tämligen orelevant!!

Och Linde, som svar på din fråga om SFS endast bör ha annonser om flipper (fipperdelar)så är mitt svar: Ja! Svenska Flippersällskapet borde enligt min åsikt bara pyssla med flipper.

/MAT :-)

« Senast ändrad: juni 17, 2011, 03:18:56 av MAT »


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Verkar engagera en hel del det här ämnet. Vi kan väl komplettera med en veckans fråga också så som DAH föreslagit :-)


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Banditfantaster kan väl starta upp ett banditforum då isf om det saknas ett sånt och det finns efterfrågan.
Arkadtorget finns ju för arkadspel, visserligen med flipperspelsdelforum i vilket det är relativt begränsad aktivitet då det för det mesta hänvisas till SFS.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Sonar

Jag tycker att frågan du skrivit inte är tydlig. Menas det att vi inte skall få diskutera annat än flipper överhuvudtaget här på forumet eller hänvisar frågan till om en annan 'annonskategori' skall göras? Jag har således inte svarat och tycker att frågan inte är bra. Kan du förtydliga själva frågan eller svarsalternativen. Tack!


Purre

Det finns inte tillräckligt stort underlag av banditsamlare för att ett eget forum skall upprättas. Det är vad jag anser. Det enda jag tycker är att det här på SFS kunde finnas en egen avd. för 'övriga spelautomater köpes / säljes'. På det viset kan man få annonsera en bandit eller ett TV-spel eller andra spel. Om vi gör ett annat forum för banditer som har typ 5 besökare om dagen, så känns det helt meningslöst.


Jag kan inte förstå på vilket sätt detta med en annan avd. för övriga spelautomater köpes / säljes skulle störa andra som bara är intresserade av att läsa 'köpes / säljes av flipperspel'.
« Senast ändrad: juni 17, 2011, 12:00:29 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag kan väl till viss mån hålla med om att frågan är något diffus. Problemet är att frågefunktionen som sig är ganska begränsande. Det är svårt att få med tillräckligt mycket i en fråga utan att bli diffus.

Om man skriver en mindre uppsats som fråga och har ett tjog svarsalternativ så känns det inte som om man har använt funktionen på ett bra sätt och ibland krävs det minst det för att få en komplett fråga.

Detta resultat är ju inte på något sätt bindande eller den enda sanningen. Jag ser det som en liten indikation på ungefär hur landet ligger och kan därför nöja mig med denna diffusa fråga.

Jag tolkar frågan och alternativen som att de täcker in både köpes och säljes annonser och resten av inläggen som rör andra maskiner än flipperspel.

Tolka frågan efter din bästa förmåga/välvilja och svara om du vill/kan.


Sedan så kan väl jag säga som så att jag inte har några ambitioner att ge mig in på arkadspelsmark och starta några sådana delforum. Det finns arkadtorget för.

Jag är väl egentligen inte direkt intresserad av att förvandla sfs till flipper och bandit forum heller.

SFS är flipper och det är det som kärnan ska vara.

Det jag försöker pejla nu är vad medlemmarna tycker och hur hårt vi ska hålla på flipperabsolutismen :-)


Jag har en del andra funderingar kring ämnet köpes och säljes här på sfs också men jag kommer att suga på dem ett tag till och låta de här diskussionerna mynna ut i något först :-)
« Senast ändrad: juni 17, 2011, 12:13:09 av Sonar »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vi har väl aldrig i denna diskussionen fört på tal att vi önskar öppna upp nya forumkategorier för andra sorters spel, utan endast önskat en extra avd. för:
'övriga spelautomater köpes / säljes'
alternativt
'övrigt köpes / säljes'

Dessutom, som frågan är ställd nu, så antyder den på sista alternativet 'Nej, endast flipper på SFS' att vi inte heller ens skall få diskutera ngt annat än flipper.

Kärnan för diskussionen var vilka typer av annonser som skall 'tillåtas'.
« Senast ändrad: juni 17, 2011, 12:29:22 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag tyckte att diskussionen flutit ut i lite vidare bandit och annat på sfs diskussioner så jag tyckte frågan kunde omfatta bägge.

Sedan så brukar man ju säga "..ger ett finger och tar hela handen" så känns det väl som att om man släpper in annonserna så kommer viljan att ha forum delar för supporten också.

Som det är nu så har en viss banditsupport funnits i övrigt delen och det verkar funka men hur gör vi framöver, särskilt om banditdelen växer.




COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
OK, då förstår jag.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
> Det finns inte tillräckligt stort underlag av banditsamlare för att ett eget forum skall upprättas.

Det vet jag mycket väl och det är väl just därför som det (tyvärr) dyker upp annonser här i det forumet för sådana. Det som är lite olyckligt är ifall skicklighetsspelet flipperspel felaktigt blir förknippat med lotterimaskiner såsom enarmade banditer, pokermaskiner osv. Detta är ju redan ett faktum då en del personer i beslutsfattande positioner (rikdagsmän) idag inte ens kan skilja dessa spel från varandra. Att då förstärka det genom att släppa in det som trots allt försvårar för oss flipperspelsentusiaster känns lite olustigt.

Med all respekt för er som samlar både flipperspel och banditer (jag tycker också om fina gamla Ballybanditer från förr) men jag tror att vi bör försöka göra allt vi kan för att få omvärlden att förstå att flipperspel inte är farliga och att man inte kan bli utblottad av att spela dem (möjligen köpa spel då kanske).
Ifall SFS skulle kunna ses som en remissinstans för framtida diskussioner runt lagstiftningen gällande flipperspel bör vi nog tänka igenom vad vi gör i communityn.


Tags: