Frispel

sedan 2001

BPP SHUTDOWN

bla · 121 · 20152

JAH

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
  • Stad: Bor
Stor skål för alla er som kämpar i frågan


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
LI har rätt om att lotterilagen kan omfatta flipperspel.

Så blir fallet om man kan vinna annan vinst än frispel.

(på flipperspel eller något annat automatspel)

Men jag förstår inte kärnfrågan / problem:

Tillfälligt engagemang med flipperspel:

= inte tillståndskrav enligt automatspelslagen.

Vad har sedan lotterilagen med det att göra?

Automatspelslag och lotterilag:

= två enskilda lagar med olika innebörd och krav.

LI bör kunna hänvisa till exakt vad i automatspelslagen som medför att LI anser att uppställande av flipperspel inte får vara själva arrangemanget. Det verkar som att LI blandar ihop lotterilag och automatspelslag.

Det har tyvärr hänt tidigare att LI haft fel om hur lag ska tolkas. LI är som sagt var i regel vänliga; och här verkar det som att ni har god dialog. Använd den och detta kommer antagligen att lösa sig för er.

...och grattis PAL: fortsatt Lycka till.

om inte annat lär du dig lagar utantill :-)


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Linde!Du har ju talets gåva=)kan du inte ringa å prata med dom å hjälpa till med din erfarenhet så det blir ett Wm iallafall?Vore väldigt uppskattat..


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1012
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Linde: Lite korta svar (är rätt slutkörd just nu):

*) BPP och IFPA ansöker om ett gemensamt tillstånd. Dubbla ansökningar hade blivit dubbelt så dyrt (38k).

*) IFPA hade tidigare prispengar, vilket gör att det faller under lotterilagen (enligt LI - jag anser att skrivningarna om slumpens betydelse utesluter flipperspel under lotterilagen, men de anser att lagens förarbete visar att flipperspel också ingår).

*) Vi tog genast bort prispengarna, och då är det automatspelslagen som gäller. Där finns mycket riktigt paragrafen (3 om jag inte minns fel) om tillfälliga arrangemang (som enligt mig gör att vi inte behöver tillstånd, men där förarbetet enligt LI säger att det bara gäller om automatspelen ingår i ett annat tillfälligt arrangemang).

*) Polisanmälan gällde lotterilagen alternativt automatspelslagen.


WIZ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
  • Stad: Köbenhavn
Mange tanker går til Balac og team.

Hvis København kan være del af en evt. Plan C for IFPA8 så tag kontakt 24/7.

Mads / ELK / Denmark (!)


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
mr mic:

Jag tror att PAL och ni övriga kan lösa detta själva.

Det är bara att vara benhård, vänlig och begära besked.

(utifrån kunskap om hur lag rätteligen ska tolkas).

LI försöker väl dessutom att lösa detta (?).

Men vi kan göra såhär:

I denna tråd kan jag under helgen skriva förslag på mejl till LI. Därefter kan de som håller i frågan välja om man vill använda det, eller inte.

Många kockar i samma soppa blir oftast bara fel :-)

Jag kommer tyvärr inte åt mejl som är knuten till detta forum på ett tag. Det är därför enklast att skriva ev. frågor i denna tråd.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
MIC: Jag kan lova dig att såväl tal som skrift har hållit allra högsta kvalitet i kontakterna med LI (och de har mycket riktigt varit väldigt tillmötesgåande), men tiden räckte helt enkelt inte till. Det finns dessutom yttre aspekter som försvårade det hela, och som jag kan berätta för dig över en öl nån gång.

Hur som helst så koncentrerar vi oss nu på att rädda IFPA, och vi hyser fortfarande gott hopp om att det går vägen. Fireballfallet får vi öppna någon annan gång.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Linde: Jag tar tacksamt emot alla förslag på skrivningar, som jag sedan kan plocka russin ur i min fortsatta korrespondens med LI. Tänk mer på innehållet än på formen - tips om saker att ta upp är viktigare än perfekt formulerad svenska, det senare kan jag fixa innan jag skickar iväg det.

Som IT-människa vill jag även ge en eloge för att all kommunikation, såväl mellan oss och LI som mellan övriga myndigheter och LI, har varit helt elektronisk. Inte ett enda papper har skickats! Sånt gör mig lite tårögd av lycka mitt i all olycka.


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
PAL:

Bra jobbat, varva nu ned med en bira eller två.

Du får bättre krafter efter att ha rensat hjärnan. Tro mig; efter en mängd mer eller mindre brådskande ärenden med LI under årens lopp behövs ibland återställning.

Jag har som sagt var tidigare fått fribrev från LI:

och hjälper gärna med försök att få ett sådant för VM.

Jag återkommer (antagligen inte förrän på måndag) med förslag på mejl om detta till LI, i denna tråd.

Jag ska lusläsa förarbeten m.m. under helgen för att skriva helt rätt.

Därefter kan ni alltid prova att mejla LI inför VM: om ni inte får tillstånd för VM (som alltså inte ska behövas).

Med detta korta varsel kan jag självfallet inte utlova framgång. Men jag kan i vart fall tala om vad som är gällande rätt och inte.

Jag vågar påstå att LI inte kan motsäga mig.

Ett mejl till LI lär dock inte stoppa polisen: om LI nu menar allvar med att blanda in polis. Risken är att ni får rätt först i efterhand och hur kul är det...?

LI har tyvärr rätt om att flipperspel med andra vinster än frispel faller in under lotterilagen. Andra priser än frispel är inte tillåtet vid spel på flipperspel.

Summa summarum:

Jag lägger senast måndag in ett förslag i denna tråd:

på mejl till LI, med motiverade argument om varför det inte behövs något annat arrangemang än bara flipperspelen vid en tillfällig verksamhet.

(som medför att tillstånd inte behövs enligt automatspelslagen)

Pal/övriga väljer sedan om ni vill använda eller inte.

I bästa fall viker sig LI. Annars har jag förståelse för om ni inte vill/vågar riskera polisingripande.

Hursomhelst j-vligt tragiskt:

Jag ska hjälpa så gott jag kan med förslag på mejl till LI.
« Senast ändrad: maj 20, 2011, 22:47:21 av Linde »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag undrar nu egentligen bara hur det kom sig att t.ex. Flipper SM i Göteborg fick hållas både år 2006 & 2007?

Det var inget 'hemligt' arrangemang, utan det stod det om på dubbla helsidor i G-P och även framsidan, samt många andra ställen.

Har ngn lag ändrat sig?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
jag vet att ni kämpar med klorna fullt ut PAL å jag håller tummarna för att ni iallafall ska ro hem WM nu när alla åkt hit från hela världen?Ölen säger jag aldrig nej till PAL;)Vore kanon av linde om han har några ideer som underlättar där=)men faan va trist detta känns!jag har tatt semester nu pga av dom här trevliga tillställningarna å skulle WM till exempel kunna gå i mitt garage!!eller nån annan stans=)Så har jag tid att ställa upp å hjälpa till iallafall,Bara å hojjta till=)


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Klart motiverad fråga från COCS

(kan ha betydelse för ev. mejl om "fribrev" till LI)

PAL:

har du ork / tid att kortfattat berätta något mer:

har ni frågat LI?

eller har LI dykt upp som gubben ur lådan?

Jag vet att LI i.o.f.s. läser till och från på detta forum... men det har väl skrivits om andra tävlingar utan att LI brytt sig?

Jag har själv (tack och lov preskriberat; mer än två år sedan) varit med om att ordna fram ett flipperspel som pris i en flippertävling. Det kommenterade LI på den tiden vid något tillfälle med att:

"vad kul att få vinna ett eget flipperspel".

Således: vet någon varför LI ingripit?

Även på 1990-talet fanns det priser i Flpper-SM och lagar är likadana om detta... och jag trodde faktiskt inte att LI brydde sig om sådant här.

När vi behövde "fribrev" för Ölmässan var det främst för att arrangören av Ölmässan fått en felaktig information från kommunen, om tillståndskrav.

LI var väldigt tillmötesgående mot mig(se "fribrev" i tidigare inlägg här ovan) och därför... varför "nu" intresse från LI...? någon som vet?
« Senast ändrad: maj 20, 2011, 23:41:46 av Linde »


Smyken

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
Det här är ju vansinne !!

Kan inte ni spela & trotsa spelförbudet.
Ok man kanske blir anhållen eller får en del böter men skulle inte det skapa debatt.

Jag menar om typ aftonbladet la in en fin artikel där man tex ser INK:-) i handbojor bortsläpad av polisen och en rubrik (Hans brott = Spela Flipperspel).

Nä men jag vet visst drastiskt men någonstans måste man ju för guds skulle börja...

Lagen är ju uppenbarligen gammal och fel det vet ju alla men kommer inte att ändras förren något drastiskt händer kanske ??


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Linde: LI ingrep för att vi blev anmälda av tredje part. Mer än så är inte offentligt så vitt jag vet.


Tags: