Frispel

sedan 2001

BPP SHUTDOWN

bla · 121 · 20085

mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Problemet är att BPP inte har en spelautomat, utan flera.=Rullar det inte in några pengar i maskinenerna å dom står på free plays så ska det väl vara lungt!!

Bra skrivet COCS,Det blir nog många idag som dränker sina sorger med det ena å andra,Skål i en tråkig situation:(
 


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Läs istället mitt nästföljande inlägg som säger allt.

(innehåller "fribrev" från LI = behöver inte mejla)

Det behövs inget tillstånd från LI: vid TILLFÄLLIG uppställning av flipperspel för allmänheten.

En eller flera automater = spelar ingen roll.

Ev. priser är en annan sak (som ni säkert kan lösa).

Jag och DAH m.fl. hade samma problem 2006... jag ringde och mejlade då till LI och förklarade hur lagen (faktiskt) ser ut: = vi fick "fribrev".

LI kan således vara snälla och hjälpa.

EDIT:

Beklagar ändringar / ledsen på era vägnar och skrev snabbt = otydlig.
« Senast ändrad: maj 20, 2011, 21:06:12 av Linde »


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Svante m.fl.

Undantaget från tillståndskrav gäller INTE för endast ett automatspel (flipperspel).

Ett eller flera spel = spelar ingen som helst roll:

TILLFÄLLIG KARAKTÄR = inget tillståndskrav.

********************

Jag har precis letat i gamla mejl.

Läs LI:s svar här nedan ( mitt "fribrev" för ölmässan).

Drt finns således inget att mejla: bara läs nedan.

Lycka till, det här bör gå att lösa!


********************

FRÅN LOTTERIINSPEKTIONEN 2006-09-21 TILL ULF LINDE:


Hej Ulf,
 
Här kommer mitt svar:
 
Lotteriinspektionen tog 2005-01-01 över tillståndsgivningen från kommunerna avseende sk Förströelsespel som regleras enligt Lag (1982:636) om anordnande av visst automatspel.
 
Enligt 1 § (Automatspelslagen) tillämpas denna lag på sådana spel på mekaniska eller elektroniska spelautomater som anordnas för allmänheten eller som i annat fall anordnas i förvärvssyfte och som inte ger vinst eller endast ger vinst i form av frispel på automaten. Lagen skall tillämpas också på uppställning av automater av detta slag i lokaler eller på platser till vilka allmänheten har tillträde.
 
Enligt 3 § (Automatspelslagen) krävs tillstånd för att anordna automatspel eller ställa upp en spelautomat i lokaler eller på platser som anges i 1 §
första och andra styckena. Detta gäller inte för uppställning av en spelautomat och anordnande av spel i samband med offentliga tillställningar av tillfällig karaktär.
 
Stockholm Beer & Whisky Festival, som kommer att infalla den 28 - 30 september samt den 5 - 7 oktober 2006, är en sådan offentlig tillställning (mässa) av tillfällig karaktär där något tillstånd enligt Lag (1982:636) om anordnande av visst automatspel ej krävs.
 
 
 
Med vänlig hälsning
 
LOTTERIINSPEKTIONEN
 
Carina Fogelberg
Gaming Board for Sweden
Handläggare Administrator
Anundsväg 7
phone +46(0)152 461 61
P.O. Box 713
 
SE 645 59 Strängnäs
telefax +46(0)152 461 80
www.lotteriinspektionen.se




Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Linde: Vi har en dialog med LI. Jag har inte gjort annat de senaste 48 timmarna än suttit i telefon med handläggaren på LI. Snart lägger jag till henne som vän på Facebook.

De meddlar att arrangemanget av tillfällig karaktär ska vara ett annat arrangemang än själva flippertävling (t ex en ölmässa). I vårt fall är det tävlingen som är arrangemanget.
« Senast ändrad: maj 20, 2011, 21:06:59 av Pal »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Announcement about Balacs Pinball Party and IFPA8 World Pinball Championships

The National Gaming Board of Sweden informed us this Tuesday that the pinball tournaments Balacs Pinball Party and IFPA8 World Pinball Championships are illegal according to Swedish law, and thus we need a license to be able to run the tournaments. They also filed a report at the local police about the tournaments, and that they would be considered illegal if played without a license. We spent the Wednesday to collect all the documents from different sources needed for the application, and yesterday morning Stockholm Pinball (which is the legal entity in Sweden that have the closest connection to the tournaments) applied for this license. Normally the handling timeframe is one month, but the gaming board gave our application the highest priority and rapid treatment.

However, about two hours ago they informed us that they will not be able to make the decision in time for this weekend (since they closed about two hours ago). This means that we cannot run the Balacs Pinball Party tournament this weekend without breaking the law. They also requested additional information from us, and we are now working on providing them with this information. They will continue to work on our application Monday morning, and well before that we will have given them the information requested. We still have hope that we can save the IFPA8 tournament without having to postpone or cancel the tournament.

The National Gaming Board of Sweden have also informed us that winning prizes consisting of money or having a value of money at pinball tournaments are not allowed by Swedish law. The IFPA World Pinball Championships will thus not pay out any prizes. If the gaming board will grant us a license, we will have to play for the honor and glory alone. Information about the outcome of the application, and the economical consequences for the participants, will be announced as soon as we know how things will turn out.

Regards
/Patrik Bodin
IFPA Country Director, Sweden
the@pal.pp.se


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
"Jag och DAH m.fl. hade samma problem 2006... jag ringde och mejlade då till LI och förklarade hur lagen (faktiskt!) ser ut: = vi fick "fribrev"."

Fantastiskt att man ska behöva förklara för en myndighet hur lagen dom är till för att övervaka de facto är utformad...


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Fy faan vad trist det känns:(Här har man tatt semester i 12 dagar för att ha det trevligt å bara åka runt å lira lite flipper:(

Linde=Hursomhelst bör detta kunna lösas=BPP går inte å rädda i nuläget iallafall när folk fått åka hem som skulle kvalat för längesen:(sorgligt


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
PAL:

Detta med "arrangemang" är att blanda äpplen med päron.

Tillståndsfrihet enligt lotterilagen:

= arrangemang måste vara annat än uppställande av spel.

Tillståndsfrihet enligt automatspelslagen:

= finns inte motsvarande krav i automatspelslag.

Jämförelse:

Du vill sälja lotter och ge ut vinster = lotteriet får inte vara arrangemanget utan ska vara "bihang".

Du vill ställa upp flipperspel (spel med bara frispel som vinst) = inget krav i lagen om att det finns ett annat arrangemang än endast flipperspel.

LI brukar inte vara ovilliga; men det händer att LI tolkat lag på felaktigt sätt.

Lycka till med detta.
« Senast ändrad: maj 20, 2011, 21:15:28 av Linde »


JAH

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
  • Stad: Bor
Usch... nu blev jag illamående, vilka människor det finns. Tänker mest på Balac mfl. förstås och alla långväga spelare. Helvetes... saknar ord ............................................................................................................................... där kom det ett, men det var inte rätt. Nästa helg får köras "underground" antar jag =/


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag vill inte klaga på LI. Deras normala handläggningstid är en månad, men de har dedikerat en handläggare enbart åt vårt case, både de senaste dagarna och hela nästa vecka. De gör vad de kan med de regler som finns.

Däremot håller jag inte med dem om deras lagtolkningar (vilket vi också har haft långa diskussioner om). Hade det varit lokal tävling, så hade jag ställt dit ett Fireball och låtit polisen komma, och sen tagit fighten i rätten.

Men när det är en långväga gäster och spel värda nån miljon så väljer jag att böja mig framåt istället, med hopp om att rädda tävlingen. Fighten i rätten får jag ta någon annan gång.


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Allt lär väl bli underground snart!jag väntar på mejl när å vart VM ska gå,Hoppas det kommer i veckan!!


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
PAL:

OK, jag förstår, betvivlar inte att du/ni gör vad ni kan.

Jag håller med Svante, men likväl:

Lotterilag respeketive automatspelslag är krångligt:

så krångligt att inte ens LI alltid vet läget.

Min uppmaning om att föra dialog med LI är inte menat som ett förslag om att resonera i all oändlighet. Men se till att läsa in er på gällande lag: och argumentera sedan utifrån lagtexter och förarbeteten.

Jag har personligen varit ombud i mer än 50 (femtio) mål i domstol där LI:s tolkning blevn underkänd. Man kan då tycka att det nog handlade om spelpolitik; när LI fortsatte att hävda (underkänd) uppfattning.

På den tiden gällde det främst varuspel.

När det gäller flipperspel kan det inte gärna vara spelpolitik, som ställer till det. Ni bör utan större problem kunna påvisa att automatspelslagen inte har samma krav som lotterilagen, när det gäller fråga om arrangemang.

Förslag:

Ta ett avbrott i samtal med LI och läs noga i lagarna.

Återigen:

Lycka till.

PAL (inte menat att vara elak) men i tidigare inlägg har du bl.a. skrivit att flipperspel enligt dig nog inte omfattas av automatspelslagen. Med sådan inställning lär du få svårt att få gehör hos LI. Det här ÄR krångligt och det gäller därför att läsa på.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Linde: Jag kan de två lagarna utantill vid det här laget.

Det är lotterilagen som jag hävdar inte omfattar flipperspel. LI delar inte den uppfattningen.

Automatspelslagen omfattar flipperspel, men däremot inte tillfälliga arrangemang och inte arrangemang för en sluten krets.

BPP är för allmänheten, men IFPA är för en sluten krets. Bägge är tillfälliga arrangemang.

LI hävdar dock att även om det står så i själva lagen, så framgår det av förarbetet till lagen att de tillfälliga arrangemanget inte avser själva automatspelseventet, utan anbart där något annat tillfälligt arrangemang ställer dit ett automatspel.

De hävdar även motsvarande gällande lotterilagen - att även om det står som det står i själva lagen, så framgår det av förarbetet till lagen att även flipper omfattas.

Jag har dels inte läst allt förarbete, och är dels inte påläst om vilken betydelse man ska ge ett förarbete till en lag, så jag är inte redo att gå i klinch på de punkterna. Den dagen jag är redo så vill jag låna ett Fireball av nån...
« Senast ändrad: maj 20, 2011, 21:41:00 av Pal »


WET

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
  • Stad: Umeå/ Gardermoen
Men vaa faan!!! Har precis kört 30 mil från Oslo och tagit semester i helgen!!!! Bara att vända tillbaks?
" Nice from a far, but far from nice "


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Inlägg på inlägg, men ändå:

Jag har viss förståelse för PAL:s inställning:

inte kul att chansa, med mycket på spel.

Likväl... LI har fel... om LI nu hävdar att flipperspel inte får utgöra själva arrangemanget. Så är som sagt var fallet när det gäller lotterilag. Men inte när det som nu gäller automatspelslagen.

Jag tycker att det är toppen av LI; att sätta av folk och försöka finna lösning. Det är med andra ord som jag har sagt hela tiden. Att LI inte alls är ovilliga. Men LI har (såklart) gällande lagar att rätta sig efter.

Nu ska jag ta en paus och för väl tredje gången:

Lycka till!

Om jag vore PAL skulle jag i helgen mejla LI och fråga:

1.

På vad sätt LI anser att automatspelslagen föreskriver att själva uppställandet av flipperspel inte får utgöra det huvudsakliga arrangemanget?

2.

Att du/ni förstår att så kan vara fallet när det gäller lotterilagen, men att här är (således) nu fråga om automatspelslagen, och ingenting annat.

Vem vet, LI kanske kommer på andra tanker (precis som LI gjorde när vi kämpade för att få finnas på Ölmässan). Det faktum att LI ställde upp med ett "fribrev" till mig och övriga bevisar att god dialog kan lösa det mesta.

Jag har ofta tyckt annat än LI. LI kan i regel skilja på sak och person: och jag har (bevisligen) fått ut ett fribrev, när jag kunnat påvisa hur lag ska tolkas.

Pröva således med att be LI om ett fribrev:

Utifrån hur lag faktiskt ska läsas.


Tags: