Frispel

sedan 2001

Priser på Stern spel

Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord
Har fått en massa frågor om priser på Premium vs vanliga Pro så då postar jag lite info här.

Alla Premium spel/limited editions från Stern har två olika priser. Den dyraste är för spel från #1 till #50.
Priset är då USD 2085,50 dyrare en prisen på ett vanligt spel. Med dagens kurs så är det ett tillägg på över 12.500 SEK.
Den billigare varianten är då spel med nummer från #51 och upp. OBS! Kunden kan inte välja nummer själv och Stern väljer random vilka nummer man får. Priset på dessa är då USD 1485,50 dyrare en Pro. Med dagens kurs blir det lite över 8.900 SEK. Detta är eks moms så klart.

Så själv om USD är låg per i dag och vi säljer spel för säg 28.000 Norska, så vill då ett Premium spel kosta tio tusen mer.

Så Stern's tidigare $500 extra för ett Premium kommer nog inte tillbaka. Så då må man nog diskutera om ett Premium spel har så mycket extra grejer att det är värd så förbaskat mycket extra pengar...


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord
Inga kommentarer alls??? Trodde värkligen den här posten ville bli diskuterat :-)


REO

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 219
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal
Om man är villig att ta extrakostnaden beror väl dels på vad som skiljer samt syftet med spelet, eget, utställt, samling o.s.v.


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag vet inte om jag nånsin kommer att köpa ens ett vanligt NIB-spel men visst känns det omotiverat med ett så stort påslag i pris för ett premiumspel.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Allvarligt talat så känns det jävligt löjligt att hålla på så. De vill suga ur samlarmarknaden så mycket som möjligt och spä på den samlingshetsen som blivit i hobbyn.

Varför skulle man betala mer för att få ett spel som är lägre numrerat från produktionslinan? Som insnöad samlare så kan man ju bli salig över sådana siffror och limited edition och allt vad det är men ser man krasst på det så är sånt här inte värt en spänn extra.

Även WMS körde ju med limited edition, men de kallade dem för production run.  :-D

Allt ytligt krimskrams som slängs på för en limited edition eller vad fan de vill kalla det är inte en spänn mer värt för mig. Ett flipperspel är en maskin, sen om man ska kroma kanten på maskinen eller om den är svart är en design fråga men den är inte värt många fler kr för det.




Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Skillnaden med WMSs limitededition-utgåvor var väl att man passerat ett specifikt antal sålda maskiner eller liknande. De enda jag kan komma på så här utan att göra nån sökning på det är Black Knight och TAF.

F ö håller jag med Sonar, detta är bara trams.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Men det var inte i uttalat syfte att sälja fler spel, utan nog mer för att fira något (som t.ex. höga försäljningssiffror).


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Men Ole har väl sålt ett Limited/Premium till Sverige?  ;-)
« Senast ändrad: maj 05, 2011, 18:51:24 av INK »


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord
Nope! Sista Premium spel var Avatar. Der blev det nog 5 styck till Sverige om jag kommer ihåg rätt.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Just ja, Fire Champange Edition. Undrar vad man firade (no pun intended) med den utgåvan?

Hursom, moddade spel är en styggelse oavsett om det är gjort i fabrik eller hemma i en flippernörds gillestuga. Jag skulle aldrig betala en spänn mer för att få extra plastgubbar, kromade myntluckor, låga serienummer, certifikat eller annat dumt.  

Stern borde lägga energin på att skapa genuint bra spel istället.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Citera
Stern borde lägga energin på att skapa genuint bra spel istället.


Hear hear !!


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord
På Avatar så var inte priset så illa på Premium versionen. Men från 1 Januari kom de nya reglerna och vi hann köpa Avatar spelen innan det.

Det måste vara nånting unikt extra om nån skall köpa Premium nu. 500 dollar som det var tidigare på Spiderman Black och Elvis t.ex. var helt ok.
« Senast ändrad: maj 06, 2011, 11:29:42 av Ole »


HasseC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
  • Stad: Nyköping
Det är väl helt upp till Stern att producera och prissätta varor som de vill. Om det finns köpare som är villiga att betala det påslaget så måste man väl säga att det var en bra affärsidé.
Om man inte vill ta den kostnaden får man köpa ett standardspel istället. (Och sedan sitta hemma och vara sur och bitter i vetskapen att det någonstans sitter personer som hade pengar till ett LE)


Tags: