Frispel

sedan 2001

Diskussioner SM 2011

BUD · 534 · 89216

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Whopperfilerna skickades in till Josh imorse.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Nej, när det gäller en stor nationell tävling som SM så anser jag att det i fortsättningen inte är upp till arrangören (obs det här är ingen kritik, varken till årets general BUD eller tidigare SM-generaler) att avgöra hur slutspel och kval ska vara utformat.

Jag tycker att hela spelupplägget med hur kval och slutspelsträd ska vara utformat för Main, Classic och ev Split ska fastställas, en gång för alla. Så att varje års SM-general har en klar mall över huvudtävlingarna Main och Classics samt ev Split.

Delvis så förenklas handhavandet av tävlingen och inte bara arrangören utan även andra som arbetar under tävlingsdagarna vet exakt hur tävlingen kommer att fortgå, och delvis så spelarna exakt hur tävlingen är uppbyggd.

Har man en färdig mall med tider och hur de olika huvudtävlingarna med slutspel ska vara uppbyggda så underlättar det för kommande SM-generaler.

Och i fortsättningen bör classicsslutspelet innehålla 48.
I huvudtävlingen så gick 33% (33,16%) vidare till slutspel i år samtidigt så gick bara 20% (20,51%), av de som kvalade, vidare till slutspel i Classics.
Skulle Classics ha haft 48 spelare i slutspelet så hade det varit 30% (30,76%) som hade gått vidare, vilket hade hyfsat motsvarat slutspelsprocenten i Main.
« Senast ändrad: december 01, 2011, 11:30:41 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
121 hade varit perfekt
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Jag kan hålla med om att 20% är lite snålt till slutspel.

Grejen är bara att det måste vara en ganska flexibel mall, med tanke på att det var 140 tävlande i Malmö och 197 i Göteborg, samt 97 respektive 156 i classic.
Lyckan är en tänd modelampa.


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Enkel lösning. Bryt loss skrotdelen från det riktiga sm och låt det bli en egen tävling
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Rent generellt tycker jag att vi redan har en bra mall för SM. Det har varit samma system ända sedan 2003, men bara lite smärre ändringar. Arrangören måste ha viss frihet att anpassa tävlingen till lokala förutsättningar när det gäller lokalen, lokalägare, schemaläggningar, antal funktionärer, antal spelare, mängden spel, etc.

Men i sakfrågan om slutspelet så har DAH rätt. 20% är för snålt, och 30% är en bra riktpunkt.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Man kanske skulle kunna köra bäst av fem i mainfinalen?
För förlängd spänning (och ännu mer rättvisa).
« Senast ändrad: december 01, 2011, 14:22:09 av MCR »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jepp Palle, men den kan bli bättre.

Antalet spel i Main har väl legat ganska stabilt på 20-22 st.
Schemat (i alla fall för main) har varit samma i ett antal år.
Antal spel i Classics har skiftat år från år.
Då vi körde kvalgruppsystem i samma stil som i main, på SM 2008 på KTH så hade vi 12 spel och det funderade bra då.
Med mellan 12 och 15 kvalspel i Classics så kan man köra samma typ av kvalgruppsystem som på SM 2008,med 5 kulor och med 30 sekunders provspel.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Gärna med lite mer liberala tiltar också - det är alltid tråkigt när de duktiga spelarna inte kan utnyttja den (stora) delen av flipperfärdigheten.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Hagman: hur skulle vi fått plats med 15 spel i den lokalen? Med ditt krav på så många Classics så diskvalifiserar du göteborg för kommande SM. Inte mig emot, jag är ganska less på flytta spel för tävlingar.

Att ha bestämda kvaltider för Classics föredrar även jag. Men efter att suttit och pusslat med det -07 viker jag mig för det. Det tar alldeles för mycket tid, tid som kan läggas på fixa med spelen. Jag tycker det funkar bra som det är. Visst är det ett litet problem med många väntar med att kvala Classics till sista stund, egentligen inget stort problem då jag vet var proppskåpet är. Har folk inte planerat sin tid får de skylla sig själv.

Sen är det lite svårt att ta dig på allvar i en sån här tråd om förbättringar då vi vet hur du arrangerar tävlingar. Kval förlängs till du är inkvalad, då stängs spelen snabbt av. Jag förlorade en kvalplats pga det. Du sitter hemma stärkt av drycker och lottar spel till slutspel. resultat: du har ditt favoritspel Nip IT hela vägen. En annan gång har lyckats få kvalettan och tvåan (KGB & MIT) att mötas i första slutspelsomgången.

INK: Det är även svårt att ta dug seriöst i dessa sammanhang då du levererar två spel som är lika vingliga som en nyfödd kalv som ställer sig upp för första gången. Samt ett spel där inte spelplanen kan fällas upp utan att säkringen går. Att låna ut något sådant till ett SM är för mig ofattbart. Det är nog tur att du inte hörde vad jag sa till BUD. sen är väl organisation din bästa gren.

Nja, INK & Hagman. Det är en sak att sitta här och snacka, en helt annan sak att leverera.


Diskussionen om tre eller fembollars dyker ju upp emellanåt. Något vi har olika åsikter om. Jag har min bestämda uppfattniung om att det räcker med tre bollar pga tid, bonussättning på Ballyspel. Visst, denna gång hade jag varit hjälpt med några bollar till. Jag avverkade mitt kval på 14 min inkl. ett telefonsamtal.

Jag tycker också att 32 var lite snålt, fler till slutspel är önskvärt. Men det är månaga som har 50 mil hem och vill komma hem i vettig tid.

Jag tycker att det är en bra grundmall för SM som vi använder oss av. Där det måste finnas utrymme för arrangören att utforma det efter spel och lokalens förutsättningar.

Jag tycker BUD har gjort ett fantastiskt jobb med årets SM. Även om jag skällde lite på honom då han velade en del om vilka spel som skulle med. Men det hör till ett arrangemang.
« Senast ändrad: december 03, 2011, 00:55:18 av MS »


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Har spelat SM 2008, 2009, 2011 och kan omöjligen tycka att årets tävling var sämre än tidigare år.

Antalet spelare till slutspel samt antalet classicspel har varit anslaget på hemsidan under lång tid , har man problem med det kan man kanske kontakta arrangören före tävlingen alt strunta i att ställa upp ?
Men att i efterhand klaga o tala om hur dåligt allt var är ett hån mot arrangören.

Jag valde att - av olika och uppenbara - orsaker inte ställa upp som arrangör / medhjälpare i år , och jag har känslan att fler arrangörer av SM 2009 o 2011 inte kommer göra mycket för kommande arrangemang.
Det är helt enkelt alldeles för mycket gnäll och för lite uppskattning.

Som SO-generalen skrev "en otrolig mängd tjat för att få någon hjälp överhuvudtaget samt Feedback på 90% gnäll och 10% glädje"
 (ingen har sedan det tagit tag i och arrangerat SO)

SM 2009 i Borås myntade "det finns ingen goodwill i att arrangera flippertävling bara badwill"

Ser fram emot LDACIC , kommer till sommaren , har 60+ classicspel (alla i bästa skick) samt bra kval och slutspelsupplägg.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Men lilla söta MS, varför är du så upprörd? Detta är väl en tråd för diskussioner och förslag - inte kritik mot dig personligen?

Och vad menar du med att inte kunna ta mig seriöst pga av att ett par av mina spel behöver en mutter bakom bulten? Eller att det sista spelet som jag skickade med till SM - pga av ANDRAS uteblivna spel dagen innan transporten - ett spel avsett för förströelsespel (Theatre of Magic) - råkar ha en säkring som går när man lyfter spelplanen med spelet igång? Detta kom jag dessutom ihåg först när spelet putsades minutrarna innan ihopfällning.

Det var faktiskt tråkigt att se två av mina spel (NBA antar jag dessutom att du fick BUD att stryka ur tävlingen pga två muttrar till benen) stå på högkant/oanvända när jag anlände till SM på fredagen. Fem minuters arbete senare var dock både Party Zone och ToM igång/upp-/utställda och till allmänhetens behag och jag tror inte att någon klagade på något av spelen under hela SM - inkl. NBA.

Sedan kan jag inte alls se att det gnälls på eller inte visas uppskattning för detta SM - snarare tvärtom. Jag har själv skrivit att detta var det bäst arrangerade SM hittills.


Edit:

Och du, det är delegeringen jag är usel på.  :-P
« Senast ändrad: december 03, 2011, 02:59:58 av INK »


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Jag är inte upprörd. Bara väldigt förvirrad av att en av Sveriges största samlare som hörs väldigt mycket och vet hur allt ska vara/fungera inte kan leverera spel i bättre skick till ett SM.

Jag håller inte med om att det är för mycket gnäll. Tycker vi (Jag, BUD & BLA m.fl) får rätt lite klagomål efter våra tävlingar. Då har vi ändå arrangerat 3 SM, 4 BPP och ett IFPA. Av kommentarerna på plats så är de snarare väldigt nöjda.

INK, det var inte jag som fick NBA ut ur tävlingen. Jag var ovetande tills BUD bad mig om hjälp att rulla det över tröskeln. Att skicka spel med kassa bengängor till en tävling där dessa ska packas upp och ner på kort tid är enligt mig helt förkastligt. När över 50 spel ska ställas upp/packas finns det inte tid att hålla på med muttrar. Det glöms vilka spel/ben som har dessa. Muttrar funkar väl bra när spelen står konstant i en lokal.

Ja, det är ju beundransvärt av dig att skicka med spel pga andra uteblev med sina spel. Det gjorde jag oxå, på söndagen bestämdes AFM, och minuterna innan lastbilen gick beslutades att Skateball skulle med ivarje fall. Men i min värld tar man då med spel man vet fungerar och som bara är att ställa upp. Man skickar helt enkelt med det bästa man har för stunden, inte det sämsta.

Men det är ju ingen hemlighet att vi har olika syn på vad som är bra och välfungerande spel.Så det är väl bara jag som är ovan vid vingliga spel.

Nä nu ska jag ner till Bunkern och fixa spelen efter det SM:ska äventyret.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Förlåt, jag ska byta benplattor på alla mina spel och nästa gång ska jag inte låta BUD välja spelen - men nej, vänta - det blir visst inte någon nästa gång! Problem solved.

Dessutom har jag inte mina spel som museiföremål utan jag låter faktiskt folk spela på dem året om - varje vecka.

Nästa år ska jag inte ordna tävlingar åt över 600 personer. Jag nöjer mig med mina egna, så kanske jag kan bli bättre på det där med organisation också.


Tags: