Frispel

sedan 2001

Flipper, 90-tal, Uppsala

frackarn

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Idag vid matbordet berättade min farsa om tiden han pluggade i Uppsala tidigt 90-tal. Han spelade då på flipperspelen i olika arkadhallar / cafén där och efter varje gång han fått Game Over så fanns det alltid en viss "RIP" längst upp på nästan varje spel (bara Flipperspelen dock).

Ett par månader senare hade han sett denne "RIP" längst upp på Highscore på dem flesta Pinballmaskinerna i Uppsala.

En dag när han står och spelar på sin favoritmaskin (med The Twilight Zone-tema) så kommer en kort man med asiatiskt ursprung in. Han säger:
- Får jag? pekandes mot maskinen.
- Visst. säger min farsa och ställer sig på maskinen bredvid och börjar lira.
Asiaten är kort och måste böja sig över maskinen.
En stund senare får asiaten Game Over och kommer in på highscore, han skriver in RIP varpå min farsa säger:
- Så det är du..

Kan läggas till att om han blivit nerslagen från förstaplatsen så såg man alltid att han var tillbaka som nummer ett efter några dagar, som att han gick och kollade varje maskin för att se om han fortfarande låg först.

Hela skiten och dialogen låter ju som taget ur en film, speciellt det sista.. Det känns som min farsa ljuger vilket jag misstänker att han gör ganska ofta så jag vill gärna ha bekräftelse på detta. Tycker själv att det är en jävligt cool historia!

SAMMANFATTNING: Fanns det en man med asiatiskt ursprung under tidigt 90-tal i Uppsala som höll nästan varje Flipper/Pinball-rekord på alla maskiner utöver stan? Han nickade RIP.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu kanske jag är helt fel ute (orkar inte gå och kolla), men står det inte som High Score 'Factory Default' RIP på displayen ???

R I P - Rest In Peace :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


frackarn

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Menar du att datorn alltid har rekorden på ett sprillans nytt spel? Att 'RIP' är datorns poäng?

Det betyder alltså att det aldrig var någon som slog datorns poäng?! Haha


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag menar det du säger. Tills ngn har kommit över de förinställda High Score & Grand Champion, så visas det fabriksinställda till ngn duktig har tagit sig över det högsta fabriksinställda.

Sedan om man byter batterier eller om servicekillen nollar High Scores, så blir det RIP igen.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag kan säga att jag är oskyldig. ;)

Har "RIP" som tag men har inte varit i uppsala och är inte kines. :)


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Snacka med din farsa igen, jag menar såg han att RIP var borta och kom igen efter det att kinsesen varit där så hade han ju antagligen RIP som TAG eller så hade han nyckel så han kunde nollställa scoren...
Winners dont use drugs


frackarn

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Östersund

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Sen så är fabrikshighscoren s k raka scorer typ 10 000 000, 13 000 000.
ser man ett highscore med ett gäng olika siffror  typ 12 534 780 så är det inte ett fabriks-highscore
« Senast ändrad: februari 19, 2011, 04:47:17 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: