Frispel

sedan 2001

Tips på prisvärd 46" tv

ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Nu är det väl äntligen dax att uppgradera sig på TV fronten. Har idag en gammal 32" tjockis, men nu tycker frugan att det skall vara platt och ca 46".

Användningsområdet kommer i första hand vara att se på tv, det skall även kopplas en dataor till som väl skall kunna användas till att köra lite surf och playTV, och sreama en och annan film. Det är nu inte aktuellt med en massa TV spelande. Blir även till att uppgradera till en HD sattelitmotagare och något högtalarpaket.

Budjet för Tv ca 10 000 Kr det andra kommer ovanpå.

TV affärerna som jag varit i kontakt med pratar sig varma för lcd 100 Hz. Är det rätt väg.

Är knappast intresserad av dett "fetaste" eller "värsta" men vill ha en tv jag blir nöjd med utan att känna att man gått på en mina. Kul om någon har ett tips eller kan vägleda mig på något sätt.

MVH Anders
Play a real game, play pinball


Lasseba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
  • Stad: Lindome
Jag bytte åxå ut min 29 tums tjockis som fungerade felfritt i ca.20 år.( fungerade även när jag hivade den på Tippen);-)

Jag inhandlade en 46 tums Sony modell KDL-46W5500.
100 hz LCD. kanonbild, även då vi kollar på sport och motor. Inga problem heller att visa bilder och film från digitala kameror.nätverksanslutning finns.
Nackdelen är att det är lite dåligt ljud, då dom inbyggda högtalarna sitter på baksidan av tv:n och leds framåt av en plast kanal.
Skall införskaffa en Hemmabio anläggning senare så blir även det problemet löst.
Jag köpte tv:n för ca:7 mån sedan och kostade 12.900:-
Motsvarande tv idag är säkert mycket billigare.
Lycka till med inköpet.:-):-)


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Rekomenderar alltid plasma till de som tittar mycket film (pga svärtan) och lcd till dom som tittar mycket sport (det vita) ...

Ljudet är kass i de flesta, det går knappast att bygga högtalarlåda i något som är 6cm tjockt ;)
Så räkna med ljud oxo.


REO

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 219
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal
Jag har själv en stor plasma, (och två mindre LCD) om du funderar på LCD så kolla att kopplingstiden är låg=snabb annars blir snabba sidledsföflyttningar i filmer samt snabba passningar i T.ex. hockey eller fotboll hackiga.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Jag har fortfarande inte slängt ut 32":s tjock-tv:n (Den fungerar ju!), så jag skulle kanske inte uttala mig, men mitt råd är att gå in på Media Markt eller liknande som har hela väggar med tv-apparater, och jämför LCD, LED och plasma med varandra.

Själv skulle jag köpt denna 46" LED-tv från Sony under 10' ifall jag var dig. (Strömförbrukning enl. spec på 86 W jämfört med 180-250 W på LCD och plasma i samma storlek.)
nullhttp://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL46EX710AEP/sony-46-led-tv
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Det bästa tipset jag kan ge är:
Kolla upp pixelgarantin!

Det är skräp att ge 10-15lock för en TV och sedan sitta med en död pixel mitt i som man stör sig på.

När jag köpte min TV för 2 år sedan så var det i stort sett bara Samsung och Sony som hade 100% pixelgaranti och då bara på "stora" apparater (42tum+). Detta kan så klart ha ändrat sig.

På mindre skärmar (datorskärmar) så är det fortfarande väldigt dåliga pixelgarantier, men JME Data har åtminstone ett tillägg man kan betala på ca 250:- så får man byta skärmen en gång om det är en död pixel. Sedan får man betala 250:- igen för nästa skärm. Lite skumt och fortfarande ett lotteri fast med billigare lott.
Då jag har haft döda pixlar på mina 2 senast köpta skärmar så var jag sjukt nöjd med dealen ändå.


almberg

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
  • Stad: gamleby
samsung le40c657  mycket bra lcd tv för pengarna ligger på ca 8000-10000kr ,samsung är bäst både på kvalite design prestanda,100% pixelgaranti hemservice på 40 tum
och större (obs gäller ej netonnets och elgigantens media markts sk gråimporterade serier = sidoimport utav asienaparater som ej omfattas av nordisk garanti
och som egentligen ej får säljas i norden

 dock så ska man akta sig för led då de lider av sk bleeding och clouding,skuggor och skiftningar
när det är svrt bakgrund detta finns mer eller mindre på alla modeller och hos alla tillverkare,

men det finns ju ingen anledning att köpa en energisnålare tv med defekter i bilden : )


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Skulle tro att det finns skilda meningar om Samsungs kontra Sonys kvalitet.
Jag har haft 10-talet elektronikprylar från Sony. Bl a TV, laptop, förstärkardel, bilstereo osv. Ingenting har någonsin varken strulat eller gått sönder trots att många av prylarna använts flitigt under många år. Vissa saker som Walkmans och MD-spelare används inte längre, men det har ju andra förklaringar.
Samsung däremot har jag bara haft ett digital TV-modem från. Och med det kunde man inte titta på TV när det regnade...
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
chr : förutsatt att du inte hade modemet placerat utomhus  så kan det ju vara andra saker som påverkas av vädret som har en inverkan ? ;)


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Tack alla som tagit sig tid och delat med sig av goda råd, anekdoter och sarkasmer.

Det började med att vi letade efter en 42" LCD men det slutade med att vi beställt en 50" plasma

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=5214060
Play a real game, play pinball


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Får gratulera till ett riktigt bra köp, Har ingen sån själv men om jag skulle köpa en så skulle det nog bli en sådan. Sitter forfarande med en 32" tjockis fast har kompletterat med en 104" duk så jag klarar mig ett tag till ;-)

Panasonics plasmor har vunnit många tester och den modellen du länkar till där är oerhört prisvärd. Om du inte har en bluray så skaffa dig en (om du är intresserad av att se på film). Bilden blir grym!

:-)
« Senast ändrad: januari 13, 2011, 15:17:53 av Sonar »


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Mycket bra val! Står själv och väger om jag ska beställa en sådan.


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Jag tror jag törs säga att du har gjort ett mycket bra val ALF. Jag har en Panasonic 50" plasma som jag inhandlade för ca 2,5 år sen (när full-HD was the shit) och jag är otroligt nöjd med den. Har spenderat MYCKET tid med den och tycker personligen att bilden är behagligare för ögat än både LCD och LED. Läskigt dock att priserna har halverats på 2-3 år. :-)
I´ll be back!


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
ZeeDee,
Jag trodde också att det var antennen först, men det var modemet som var felet. Vi slängde ut skiten, och det nya fungerar felfritt. Även det första modemet som man fick med Boxer-abonnemanget fungerade i alla väder, dock bara i lite drygt 2 år. (Vilket ju också är garantitiden.)
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


Tags: