Frispel

sedan 2001

4 player bara 10-hjulen går

Jorre-Flipp

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Hej, jag har ett 1978 års Gottlieb Dragon där jag inte får mer än 90 poäng längre. En till fyra spelare får alla bara 00-90, sen börjar hjulet om, hundra, tusen och 100.000 går inte. Nånstans klickar det men jag ser inte var. Allt lyser och bumbrar fungerar etc, roll over-ställen släcker respektive lampor när kulan passerar men uppe på poängtavlan sår hjulen stilla, alla utom det första högra med tiotalen som sagt. Jätteglad för tips! Har haft spelet i 22 år och skruvat en hel del i det men det här felet är nytt för mig...


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Felet bör ligga uppe i toppen. Troligen i player unit, då alla spelares räknare över 00-90 poäng är påverkade.
Det kan även vara pluskabeln till poängreläerna, (har för mig att den kabeln är svart) som har gått av mellan 10 och 100 poängsreläerna i backboxen.

När du känner för att sälja eller byta det spelet så får du gärna höra av dig. Det är ett kul spel som jag saknar.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Jorre-Flipp

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Hej, jag tror faktiskt att jag vill behålla spelet själv, om du inte har nåt jättebra bytesobjekt.
Jag har personliga minnen kopplad till det: Jag köpte spelet 1988 då jag gjorde ett TV-program i Sundsvall som hette Redan Fredag, med tema 60-tal (i studion fanns bland annat en videojukebox där man såg artisterna på gamla filmer när man la i en peng och tryckte fram en låt).
Hur som helst. En kille på Örnsköldsviks museum var tokig i jukeboxar och spelautomater och reste ofta till USA och hämtade hem spel som han ibland behöll, ibland sålde vidare i toppskick, och jag köpte det alltså av honom. Han var med i programmet och hade också lånat ut videojukeboxen.

Det tillverkades tydligen bara 507 exemplar av det elektromagnetiska Dragon.
(http://www.ipdb.org/machine.cgi?id=4697).
Spelet var i mintcondition då och är fortfarande i bra skick, förutom det jag nu frågar om, glappet eller vad det är som gör att bara första hjulen snurrar för respektive spelare - och bara när kulan nuddar gummibanden på sidorna där det ges tio poäng åt gången.
När bumprarna slår till eller kulan går genom dom fyra portarna A, B, C och D påverkar detta inte hjulen som räknar 100, 1000 och 10.000. Inte heller när kulan rinner ut och man brukar få några tusen poäng blir det något.
Det är detta jag undrar över.
Lång historia...
Och tack för ditt svar! Har du möjligen någon bild av dom enheter du misstänker kan vara orsaken? Svarta kabeln? Jag vet inte riktigt var dom sitter, utom att det är bakom glastavlan du menar eller hur?
Mvh!


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Kolla denna guide kanske ?

http://www.pinballseye.se/em

Om du ställer hjulen på  123456 t.ex , går de då till 000000 när Du startar upp spelet ?
« Senast ändrad: december 06, 2010, 22:20:10 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Nollställningsreläerna har inget med det problemet att göra. Men de kan vara utslagna om de ligger efter poängreläerna i slingan.

jag börjar luta mer år kabelbrottsteorin än at det ska vara ngot fel på player unit.

Ang. ev byten så vet jag inte vad du gillar i spelväg.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Skönt att Du vet vad som e problemet inte är DAH.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Jorre-Flipp

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Hej igen, ja CC - så är det. När alla har poäng uppe så rasslar dom ner till noll vid omstart ja. (Jag kan få dom att snurra genom att meka på baksidan men vet inte exakt vad jag gör).
DAH - ang byten så är flipperspel med fyra spelare, elektromekaniskt, 60-70-tal alltså liknande som jag har ok. Har du några förslag så kan jag kolla i alla fall..
Dvs inte för gammalt och inte digitalt heller.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Okey så du gillar just 60- och 70-tals em-spel om jag förstår dig rätt. Det tycker även jag är de bästa årtiondena då det gäller em-spel.

Jag har fyra spel som jag har tänkt att ha som bytesobjekt, Dealers Choice, Fun Fest, Criterium '75 och Amigo, nu är tyvärr två av dem (Dealers Choice och troligen även Fun Fest) bokade, men de två andra 70-talarna är fria.

Angående kabeln jag talar om så sitter det tre relän bredvid varandra (möjligen så sitter även de två nollställningsreläerna på samma plats). Aktivera manuellt relä efter relä, tills du hittar reläet till 10 poängen. titta sen på den spolen så ska det på ena lödörat sitta två svarta kablar, alternativt en helt skalad kabel som går raka vägen från lödöra till lödöra på alla tre (eller fem) reläerna. Den kabeln matar konstant reläerna med 24 volt (brytningen sker på minussidan) titta på kabeln och se så att den inte har gått av på endera sidan av 10-poängsreläet. Det bör vara ett kabelbrott mellan 10 och 100 poängsreläerna.
« Senast ändrad: december 08, 2010, 01:48:29 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


stubben

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Stubbens
  • Stad: Hallstahammar
Jorre-flipp:

Förmodligen så är det inget annat än lite oxid på någon kontakt, vilket uppstår förr eller senare om det har stått ospelat ett tag.
Ger spelet 100 el. 1000 poäng när du aktiverar någon sådan switch så sitter felet säkert i 10 poängsrullens switchar som ska sluta resp. öppna vid övergång från 90 till nästa hundratal.
Om spelet inte ger poäng på 100 el. 1000 poängsswitch så kolla resp. relä för dessa poäng, förmodligen smutsiga kontaktytor.

Skulle jag få välja så behöll jag gärna ett spel tillverkat i så få ex. istället för att byta bort det.
Men du kanske har spelat dig trött på det?
Då är det ju en helt annan sak...


Jorre-Flipp

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Alla tiorullar snurrar för varje spelare men ingen påverkar "sin" hundra-rulle när dom passerar 90 och börjar om på 10 igen.
Min undran är då:
Är det ETT relä man ska titta på, - för inte kan väl FYRA ha lagt av samtidigt?
Och var sitter den switchen?
Jag kanske ska ta en bild och lägga upp här för er att kolla och "peka" på?

Ang. att ev. byta spelet så är det i så fall bara ett annat Gottlieb jag vill ha.
Att det dessutom är så pass ovanligt (507 ex) gör det också svårt att byta mot enstaka vanligare spel.
Sälja är inte direkt aktuellt, snarare kolla om nån med vägarna förbi Norrköping har lust och tid att hjälpa mig med servicen om jag nu inte får till det, givetvis mot ersättning.
Men än har jag inte gett upp. På lördag får det bli en djupdykning igen. Och gärna gå efter nån slags bild-support om det går att ordna..?
Mvh!:-)


soda

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: Lidköping
Hej Jorre-Flipp

Tyvärr är jag inte så väl bevandrad i just Gottliebs tekniska lösningar, men rent generellt sett är det extremt osannolikt att felet/felen skulle ha att göra med "player unit" eller "carry-over" kontakterna på respektive poängtrummor. Det rimligaste är att felet skulle ligga i kontakter på själva poängreläerna och då i "carry-over" kretsarna.

Detta förutsätter dock att 100 och 1000 poäng från givare på spelplanen registreras normalt, medan däremot 10-poängstrummornas övergångar från 9 till 0 inte ger något resultat.

I ditt första inlägg får jag intrycket att ingen poänggivning funkar alls utöver 10-talen. I så fall kan DAHs tips om brott i matarkretsen till reläerna vara troligt, men det finns ett antal andra tänkbara möjligheter.

För att undvika missuppfattningar och börja med att försöka ringa in felet/felen lite föreslår jag att du gör följande tester och återkommer till forumet med resultatredovisning:

I backboxen troligen på högra sidan bakifrån sett - så är det åtminstone på mitt Target Alpha - hittar du ett antal reläer monterade på en gemensam träplatta. Uppifrån sett borde det vara 10 - 100 - 1000 - poängsreläerna och därefter resetreläer (2st)  och "match-unit" längst ner.

Om du startar upp spelet och trycker igång det för fyra spelare. Spela första kulan och se till att du åtminstone får någon tiopoängare registrerad. Låt sedan spelet mata fram kula för andra spelaren och låt den ligga i kulrännan.

Gå till backboxen och tryck med fingret snabbt ner och släpp upp det översta reläet. Om allt är rätt så ska tiopoängstrumman för spelare två hoppa ett steg. Upprepa ytterligare så pass många gånger att du är säker på att trumman passerar noll. Notera om 100 poängstrumman följer med vid 0-9 växling eller inte.

Fortsätt med 100 poängsreläet och kolla om trumman reagerar när du trycker ner reläet en kort stund för hand. Om den funkar så stega fram förbi nollan och se om 1000 p trumman hänger med.

Upprepa med 1000 p reläet för att se om trumman reagerar samt om 10 000 p trumman följer med vid 0-9 passage.

Återkom sen och rapportera här, så tror jag det ska bli lite lättare att ringa in möjliga felorsaker.

Något jag också skulle rekommendera oavsett resultat är att du tar isär kontaktlisterna i backbox och nere i spelkroppen och ser till att alla stift och klämfjädrar är hela och rena från oxid innan du går vidare.


Tox

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Röbäck
Egentligen är det väl bra att gå igenom alla switchar i hela spelet om du nu ska ställa det i ordning och få det så bra som möjligt.
Jag skulle titta över alla switchar i spelet dvs någon timmes jobb och efter det börja felsöka om spelet inte fungerar som det ska.
Ändra inte några avstånd utan rengör och kolla mot schema så dom står rätt i grundläge, dvs stängda eller öppna.
Kanske lite överkurs om man bara letar ett fel, men är spelet inte använt regelbundet är det bara risk att det klistrar eller någon switch som inte "tar" så du får jobba på det igen, bättre gå igen alla och ha det gjort.
Sedan spela och njut dagligen :)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det tar definitivt mer tid än nån timme, om man ska gå igenom alla switcharna i ett em-spel. Speciellt ett Gottlieb.
Gottlieb är sköna att spela på men är en "pain in the ass" att jobba med.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Jorre-Flipp

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Hej Soda och alla andra..
I helgen har jag mekat vidare.
Fortfarande utan genombrott, men jag har svar på Sodas checklista:

Citat:
I ditt första inlägg får jag intrycket att ingen poänggivning funkar alls utöver 10-talen.

Svar:
- Det är riktigt, kulan ger inga poäng när den passerar roll-overs som ska ge 100 och 1000 poäng. Bara tio-poängställena på spelbordet ger utslag på tavlan (oavsett vilken spelare som är igång).

Citat:_
I backboxen (...) hittar du ett antal reläer monterade på en gemensam träplatta (...) 10 - 100 - 1000 - poängsreläerna och därefter resetreläer (2st) och "match-unit" längst ner.

Tryck med fingret snabbt ner och släpp upp det översta reläet. Om allt är rätt så ska tiopoängstrumman för spelare två hoppa ett steg. Upprepa ytterligare så pass många gånger att du är säker på att trumman passerar noll. Notera om 100 poängstrumman följer med vid 0-9 växling eller inte.

Svar:
100-trumman följer INTE med.
Tiopoängstrumman passerar 9 (90) och börjar om igen utan att poängen på 100 rör sig.
100-rullen ger heller inget reaktion på 1000-rullen vid samma manöver med fingrarna på reläet.. MEN 1000-rullen ger faktiskt effekt på 10.000-rullarna!
Dessa iakttagelser gäller för varje spelare.

10.000-p-trumman följer alltså med vid 0-9 passage av 1000-trumman. Och när 10.000 varvar tänds 100.000-poänglampan.

Jag hoppas det kan ge några ytterligare inspel..
Mvh!


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Har du mätt upp 24 volt på reläspolarna?
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas