Frispel

sedan 2001

Nätverkskamera (För tävlingar)

P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Inför SM skaffade jag en kamera som inte kom till användning. Det är en Axis 221 som ska vara jävligt bra.

Min tanke är att denna ska doneras till gemenskapen och få komma runt till de stora tävlingarna. Det krävs insats från några andra, främst någon som fixar ihop ett stativ (jag tänkte lite PAPA-stuk på stativet) och någon som kan sno ihop lite programmering för att få det att funka. Kameran har egen nätverksadress och ska vara utmärkt för dessa syften.

Min tanke är att de som anordnar lite större tävlingar kan använda denna och att det finns ett färdigt koncept (lite plug and play) vilket gör att de som inte kan närvara på tävlingarna ändå får se lite livebilder.

Synpunkter?

Edit: nu bortskänkes kameran inte längre, men lånas ut till tävlingar
« Senast ändrad: december 11, 2010, 22:53:32 av P Q »



P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är väl en jättebra idé tycker jag det verkar som.

Jag förstår inte riktigt hur den skall kopplas in, men det vet väl INK och många andra.

Kan den användas på t.ex. kommande BPP?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har intresse.

Jag är inte så väl bevandrad i den mekaniska verkstaden och har heller inte tillgång till någon. Dessutom är mina kunskaper inom livepublicering på webben svaga. Men jag tycker det är ganska kul att knepa och knåpa med html och php och tycker att det var fantastiskt kul att se bilderna på plats på SM i Mölndal! En stor anledning till att flipperslutspel i svenska tävlingar är så klent besökta är IMHO att det bara är en eller två personer som ser nåt över huvud taget. Därför vill jag gärna hjälpa till i detta projekt, på det sätt jag nu kan hjälpa till.



INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

PAT

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 338
    • Visa profil
  • Stad: Lund
P_Q och callebe: Härligt initiativ!

INK: Du är rolig du :)



P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Nu har jag fått tummen ur och börjat jobba lite. Calleba, tack, men jag tror jag roddar ihop skiten själv. Nu har jag satt ihop ett stativ som jag hoppas håller. Återstår bara att försöka få Mårten (mee69) att pulverlacka det.


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Frågan med stort "F" är väl att lösa hur man transporterar över bilderna från spelplatsen till folk på nätet.

Bunkern i Alingsås är ju exempelvis inte bredbandsutrustad och rörliga bilder kan nog ha svårt att hitta ut därifrån utan att hacka och hosta. Och jag misstänker att det gäller för både den ena och den andra lokalen.

Men det kanske finns någon modern USB-sticka som skickar i ljusets hastighet?
Lyckan är en tänd modelampa.


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Bambuser är ju bra om man vill sända live (så att det når fler än redan invigda) men det är ju klart att har man ingen bra upstream så blir ju kvaliteten lidande..


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Att strömma live video via 3G är inga problem och med lite kunskap om videcodecs, storlek och bitrate så kan man få det riktigt snyggt med en uplänk på 0.5Mbit.


meee69

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 478
    • Visa profil
  • Stad: Sjöbo
Vad sägs om en gul färg?? eller ska vi ha road shows blåa färg
försöker måla den nästa vecka


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tycker att gult är både snyggt och praktiskt, så man ser det tydligt.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Snyggt jobbat! Törs man fråga hur det transporteras? Går det att fälla ihop å få in i ett bagagerum?


Tags: