Frispel

sedan 2001

Williams Oxo

Tox

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Röbäck
Hej gubbar!
Jag köpte ett Oxo för ett par dagar sedan och har svettats för att få det i ordning.
Jag började med att ta alla kontakt ytor med Tröd och grovt papper .... det fungerade inte utan spelet blev bara galnare.
Men samma procedur med 800 slippapper remsor gjorde susen, så nu fungerar allt som det ska :-)
En fråga till er som har vana, toppglaset är väl ok för åldern med en del flagor men inte så mycket .... är det något man kan göra så det inte flagnar mer????
Sedan behövs nya gummin dvs allt gummi på spelet, rollover knappen som är just ovanför flipprarna behövs oxå(är någon hemma modd gjort med skruv mitt i), sedan nya flipprar är ett måste, mekaniskt fungerar dom fint plasten är trasig på en av dom.
Sedan behöver jag nya bumper kjolar och bodies (dom fungerar men är bitar borta och spruckna, capsen är bra)
Hmmm plaster flisor borta på den högra nedre och övre vänstra sprucken uppe vid A-target, men det kan jag nog leva med om nu inte det är så att någon har fina hela plaster till salu?
Vem handlar man enklast och snabbast gummin, flipprar och bumper plasterna från???
För jag är spel sugen och snart är spelplanen ren, polerad och vaxad :-P
Det här är min första post på forumet men jag har smugit omkring här länge och hämtat diverse info ..... vill bara säga tack för ett trevligt forum och den gruva av kunskap som finns här!!!


Tox

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Röbäck
Renoveringen shoppning eller vad det nu kallas är klar!
Haft lös det mesta från spelplanen bytt trasiga delar, nytt gummi och rengjort och vaxat up spelplanen plus alla detaljer .... fortfarande var största jobbet all gnussning för att få allt att lira elmek ..... men det här var riktigt trevligt att göra!!!
Nu pryder spelet sin plats i vardags rummet och har blivit ordentligt nött på i ett par dagar ... riktigt kul 70tals flipper!





« Senast ändrad: december 05, 2010, 16:07:40 av Tox »


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Japp, snyggt. Dags att gräva fram mitt OXO och börja jobba.

Vad Ole menar mer är att pröva www.p4p.no för delar. Funkar inte det så kika på www.slamtilt.se, men han har inte så mycket saker till äldre spel. bestofpinball.de har däremot en massa sådant.

Plaster finns inte reproducerade till OXO (än) så det får bli begagnade i så fall. Någon här på forumet kanske har liggande?


Tox

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Röbäck
Tack Ole och INK!
Framför allt var det roligt att jobba med spelet och slitage delar som bumper kjolar mm gick ju fin fint att hitta hos Ole.
Spelet är riktigt roligt och jag har satt upp det med så mycket lutning som benen tillåter dvs inga fötter (bara benen utan ställbar bult) fram och max utgängade fötter bak, blev betydligt mer fart och fläkt på det viset.
Jag kan förstå att Hagman gillar OXO, men suget efter fler spel/objekt blev inte mindre efter det här :)
Mina plaster är inte 100% men dom duger och verkar hålla än så länge efter mina lagningar.
Men jag saknar en sak .... frispels knockern.
Klockspelet sitter där och fungerar och hmmm jag har ingen manual, men där finns en instruktion som säger att knockern ska sitta med chimes enheten. Men någon sådan finns inte.
Så är det någon som har en över?
Det är väl bara en spole som knackar i kabben? Hmmm den borde ska kopplas in där kontakten för chimesenheten är ... eller det kan jag kolla på elschemat jag laddade ner.

Mvh Inge


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
OXO är Williams bästa em-spel. kul att du har gjort iordning ditt ex.
Angående lutning så kan du plocka tillbaks originalfossingarna på frambenen och sen beställa nya (långa fossingar som sitter på alla moderna spel) till bakbenen.
Jepp knackspolen och klockspelet har samma kontakt i framhörnet av bottenplattan.
Klockspelet har en fyrastifts kontakt, och knockern har en tvåstifts kontakt.

Förresten är det nån som har ett toppglas till OXO?
Jag saknar ett toppglas.
« Senast ändrad: november 02, 2010, 13:12:30 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: bumper spole