Frispel

sedan 2001

Hjälp under tävlingar

Erling

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag måste flika in igen o säga att jag tycker att reglerna som BUD skrev i fet text några inlägg ovan verkar vettiga...
Det finns flera skäl varför jag tycker man ska få ha coachning o.s.v. mellan kulorna men om vi bortser från dem och antar att vi skulle förbjuda detta. Det skulle vara toksvårt att kontrollera, folk pratar med varandra mellan kulorna, när man går på toaletten så kan man snabbt ta upp mobilen och kolla eller dyligt. På större tävlingar så läser inte alla reglerna så noga och det kommer garanterat bli en massa fall där folk coachas i olika grad utan bestraffning. Både med och utan vilje. Så med de argumenten så tycker jag att det inte ska förbjudas.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Då säger jag att vi låter BUD bestämma hur det ska bli på SM. Det han skrev är ju faktiskt hur det fungerat i praktiken under alla år.


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Erling: Jag anser att det mellan kulorna är det helt ok att läsa på, googla, fråga andra spelare, be till gud eller vad det är nu man anser att man behöver. Däremot inte medans du faktiskt står och spelar en eller flera kulor på spelet.
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Som trådskapare vill jag bara tillägga att jag har intet mer att tillägga.

Det torde vara klart att de infolappar som sitter under spelglaset hör till spelet , precis som paddlar o kulor.
Allt annat hör inte till spelet utan hamnar i kategorien otillåtet.
BUD bestämmer reglerna på SM , o andra arrangörer bestämmer sina tävlingar. Men jag tycker att detta borde vara "standard" framöver.

BUD´s fråga till DAH e ganska vital :)

Over and Out !
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


martin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
  • Stad: boxholm
Jag tycker bud har lagt fram ett glasklart besked om vad som gäller kan man inte acceptera det har man väl inte på sm å göra

Enda undantaget som jag kan komma på är om någon kan visa upp ett giltligt läkarintyg på demens eller någon typ av minnessvårigheter
Tycker det är väldigt omanligt att redigera sina inlägg


martin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
  • Stad: boxholm
Glömde mycket beröm å heder till bud som lagt ner mycket tid på detta för att en person ska sätta sig på tvären
 
Hoppas det blir hårda men rättvisa scorekepers å domare på sm som kan hålla regelverket så att vi slipper fuskare
Tycker det är väldigt omanligt att redigera sina inlägg


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Om det ska ner på "knapptryckar nivå" som ovan angivits, då kan vi ju lika väl bestämma att alla tävlingar i Sverige genomförs på enbart WCS o Congo , så kan alla plugga dessa regler.
Sen avgör vi knapptryckartävlingen o ser vem som e skickligast. Ska vi ju inte behöva 25-30 olika spel för att kora bäste knapptryckare ? ?

(just det jag hade ju inte mer att tillägga)
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Hmm...  passande klipp som dök upp idag! :)
« Senast ändrad: oktober 12, 2010, 00:19:48 av WKD »


Erling

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
REC: Jag håller också med om det, inte sagt något annat.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Klockrent!
Exakt så där vet man ju att det skulle gå, man tappar ju fokus om man ska hålla på och läsa medans man spelar, dessutom får man ju hålla kulan max 1 minut så då har man den stressen också.

För övrigt är väl just detta spel det enda där en regellapp kunde komma väl till pass (frågorna på NBA:FB också naturligtvis men det måste ju vara fusk. Just det momentet liknar ju frågesport mer än flipper, och i frågesport får man ju definitivt inte ha lappar med svaren på frågorna).

Skulle också vara intresserad av att någon - vem som helst - kunde göra ett exempel på hur en regellapp kunde se ut och det ska ju då vara för ett spel där man har nytta av det. Jag kan personligen inte fatta hur en sån skulle vara utformad.

Det jag försöker säga är egentligen att jag är fascinerad över hur en sån här icke-fråga kan få så stort engagemang. Är det någon som tror att den som orkar göra sig besväret att ha med regler att läsa medan denne spelar skulle ha så stor fördel av det att han skulle vinna en match över dig?


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Galet , åt alla håll.

Varför har man valt just 60 sekunder, känns som max 30 skulle var fullt tillräckligt eller ?
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Citera
Är det någon som tror att den som orkar göra sig besväret att ha med regler att läsa medan denne spelar skulle ha så stor fördel av det att han skulle vinna en match över dig?  

Tror inte att det är det som är grejen, snarare att någon är så sniken (gbg-uttryck?) att man tar till medel ur grå-/svart-zonen för att tillskansa sig största möjliga, teoretiska, möjlighet att vinna. Att kunna tänka sig att "typ fuska" och samtidigt försöka komma på ett antal mer eller mindre fåniga argument till varför det skulle vara okej.
Jag för min del skulle nog reta mig på ett sådant beteende ganska ordentligt om någon gjorde så i en match mot mig.
Jag skulle inte uppleva det som fair play, en möjlig förmildrande omständighet skulle vara om Ballü lånade ut lappen till mig oxå då ;)

Edit: Kom på en hyfsat käck slutkläm
« Senast ändrad: oktober 12, 2010, 01:00:04 av KO »


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Undrar vad det stod på lappen i klippet.
Sikta på target till höger för säker sdtm-drain ?
Stod det annat så förstod han ju inte vad han läste , eller följde inte reglerna helt enkelt ?
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
HAHHAHHAHA!!! Fan vilket vackert klipp på Neil. :-D Vart ju riktig humor där. :-D

Men där var det alltså ok att veckla upp sin lilla fusklapp?
Dessuotm är han verkligen på gränsen att bli diskad för 1 minutsregeln där oxå. Han håller ju kulan i ca 45 sekunder.
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Tags: