Frispel

sedan 2001

Malmö arrangerar Flipper-SM 2010!

MB · 352 · 59556

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
INK: Först och sist gör att du hamnar precis mitt i mitten med det nya systemet. Med det gamla systemet hamnar du betydligt högre upp.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
I know. PQ skulle bevisligen gått vidare förra året med samma prestation.

Överlevde bucklan färden hem på taken?


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Tycker nya systemet är bättre även om jag själv torskade en drös med platser med det nya (18 platser). Skillnaden mellan platserna i toppen i det gamla systemet är groteskt stora då poängen ibland ligger väldans nära varandra.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag fick ner den i bakluckan efter att ha skruvat isär den. Den fick ett litet skrapmärke på ena sidan (orsakat av den dåliga standarden på det svenska motorvägsnätet), men om ni bara håller käften så tror jag inte att Mats märker nåt.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag håller för övrigt med om att det nya systemet är bättre, även om jag själv blandar världsrekord med bottennapp och därmed tillhör förlorarna. I main hade jag hamnat sexa istället för 11, och i Classics hade jag... ehm... lik förbannat missat slutspel (plats 33). :/


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fina filer, Palle! Fast färgkodningen i classics är ju lite knasig. Det var ju bara top-32 som gick vidare (som du själv sa i inlägget ovan).


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Fixat.

Hmm... vem var det nu som hade byggt det nya systemet?
« Senast ändrad: november 15, 2010, 18:07:39 av Pal »


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
:-D=)=);-):-)=)=):-D=);-):-):-D
Det är lika för alla


RIK

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hmm... Tycker också det nya systemet är bättre, synd bara att det togs i bruk ett år för tidigt ;)
« Senast ändrad: november 15, 2010, 21:26:11 av RIK »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Grattis till Alvar! Det var bara en tidsfråga!


Spelsystemet (även om jag bommade möjligheten att få prova på det in person):
Som vanligt känns d som om det optimala ligger ngnstans mittemellan det nya o det gamla kvalsystemet.

En linjär poängskala ger för dålig utdelning till de som får på en kanonrunda o resten dåligt.
En alltför icke-linjär poängskala ger för dålig utdelning till de som är jämna men halvdåliga.

Tanken med det ursprunligs systemet var att ha ett kval där man jagade highscores och premierades för dessa, sen var man tvungen att spela jämnt i slutspelet. På så vis skapar man bra möjligheter för de spelare som är all-round! (dvs bra på att jaga riktigt höga poäng samtidigt som man även behärskar konsten att spela på en jämn och bra nivå)

Den gamla poängskalan var lite för extrem, men det betyder inte att den måste bli helt linjär.



MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Först en fråga: vem av er fixar ihop WPPR-rapporterna?
Kommer de att passera mig (ni får gärna skicka dem direkt till IFPA annars) och kommer jag i så fall bli utom mig av ilska för att det är fel format, konstiga tecken och liknande?

Vad gäller kval så skulle det kanske roligaste vara att ha ett kval à la IFPA, dvs bara massor med matchspel. Men det är svårt att få till då man behöver ganska många spel och att alla spelare är där samtidigt i väldigt många timmar.

En annan fråga förresten som jag pratade lite med Johan om. Varför kör vi egentligen fortfarande med att kvalspelen ska vara hemliga till ca en halvtimme innan man ska kvala?
Skulle man inte kunna göra som INK brukar göra att spelen man är lottad på annonseras i god tid?

Detta främst för att personer som kommer från platser där man kanske inte har tillgång till så många spel ska få en chans att åtminstone hinna läsa lite regler och kolla på bilder av spelen i förväg.

« Senast ändrad: november 16, 2010, 10:59:19 av MCR »


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Det är nog Johan som har bäst tillgång till informationen för ett wpprmaterial, men jag kan gärna ta tid till det.

Och från mig får du ju alltid förstklassigt toppmaterial, formaterat till perfektion.


Varför måste man spela i vitt i Wimbledon? Varför är spelen hemliga på SM?

Vissa mysterier måste få finnas kvar i världen.
Lyckan är en tänd modelampa.


Tags: