Frispel

sedan 2001

Arkadspel

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Noterar att det är en hel del som har gamla fina arkadspel hemma. Själv får jag hålla tillgodo med MAME, vilket är utmärkt när man vill minnas gamla goda tider.
Eftersom ni tjatar så, här är mina favoriter just nu:
1) Bank Panic
2) Track&Field (Skryt: hade en gång i tiden högre highscore än USA-mästaren! Måste dock spela med spak, inte knappar)
3) Pengo
4) Ms Pacman
5) Black Tiger/ Black Dragon

Vilka lir har ni hemma? Favoriter tack!


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Har ett MAME-konverterat kabinett så antalet spel är väl några tusen. Ja, jag äger rättigheten bla bla bla. :-P

Burnin Rubber, Kung-Fu Master och Boulder Dash kan man nöta i timmar. (Synd att man har en sambo som kan klockan...)
« Senast ändrad: juni 28, 2003, 09:49:02 av kniven »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma

kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Jodå, fast den är lite overkill på cpu:n och grafikkortet och därmed lite onödigt dyr.
Byggde allt mitt själv enligt PC2Jamma, hackat keyboard osv. Inte särdeles krångligt om man kan löda. ;-)

PC2Jamma hemsida

Lite egna modifieringar så man kan köra PSX, gamla dos-spel, C64 bla.


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Coolt att någon gör om arkardkabinett, men jag tycker att man kan göra det på ett annat sätt som jag tycker är bättre.

Jag har behållt min arkardmonitor
= Ser ingen skillnad mot original. (på spelen då..) + kan rotera skärmen.

Jag har kvar mina Original joystickar + knappar + Full Jamma kompabilitet
= att jag kan koppla in Jammakort eller andra kort direkt utan att behöva göra något + att mynt inkasstet funkar :-)

Visst orkar man inte hålla på är Arnes paket bra men för de riktigt inbitna ska man kunna göra allt och till ett lägre pris.

Kolla gärna på Arcadecontrols.com och på ArcadeOS samt AdvanceMame


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Citera
) Track&Field (Skryt: hade en gång i tiden högre highscore än USA-mästaren! Måste dock spela med spak, inte knappar)
 


Joystick är för messar... :-)


Knappar ska det vara....


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Har också kvar jammakopplingen, knapparna, myntinkastet och monitorn så byte till riktigt board tar bara några minuter. Men det finns egentligen ingen anledning att göra det.

Som många vet så är 'insert coin' = 5 i MAME. Så när jag testade/demonstrerade myntinkastet kopplat till keyboardhacket via notepad och testade med en femkrona skrev notepad ut en '5'. Min flickvän var något förbryllad...


Personligen föredrar jag joystick på Track'n Field. Knappar är okej om man har en tändare eller nåt liknande.
« Senast ändrad: juni 30, 2003, 00:01:02 av kniven »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Exakt! De flesta som vat duktiga på T&F med knappar använde något trick/fusk av typen tändare, penna, elvisp(!)´. Med spak däremot är det endast ren och skär skicklighet.:-)


Don-Martin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
Jag har T&F till NES..  har även den där stora joysticken, den har turbo på knapparna..  valde full turbo men kunde ändå inte springa om "CPU´n" på 100meter..

Går det verkligen att slå den?


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
NES-versionen har jag inte testat även om den ligger på nån disc nånstans. Men ingen joystick med inbyggd turbo som jag testat har slått 'manuell turbo' på såna spel - T&F, Winter Games etc etc.


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Citera
Jag har T&F till NES.. har även den där stora joysticken, den har turbo på knapparna.. valde full turbo men kunde ändå inte springa om "CPU´n" på 100meter..

Går det verkligen att slå den?


ja det gör det... :-)


Springer du allt vad du har hela tiden spriger CPU'n om dig.

Men om du springer halv fort anpassar CPU spelaren sig efter dig, och sen springer du som fan och vinner !!!

" Testat på Mame Arcade "


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Helt riktigt. Fast man kan inte springa för lusigt heller. Det är ju en qualify-tid att slå, om jag inte minns fel...


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
man springer så där lagom tills man kommer till mitten eller så, sen ger man allt vad man har och CPU spelaren kommer inte före !

Helt klart ett av mina favo spel.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Och kommer du i mål exakt samtidigt som motståndaren får du 1000 poäng i bonus om jag minns rätt. På arkadversionen alltså. Finns ju även bonusar i längdhoppet, spjutet och höjdhoppet.


Don-Martin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
På spjutet kunde man inte ksta ner UFOn om man kastade nästan rakt upp i luften?


Tags: