Svenska flippersällskapet

Forum => Tävlingar => Ämnet startat av: Borttagen skrivet juli 08, 2019, 10:28:24

Titel: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 08, 2019, 10:28:24
Tjip,

Det var väl en 10+ år sedan jag skrev något här, men nu är jag tillbaka i flippersvängen igen och tänkte dessutom arrangera en tävling.

Jag pastar in det jag skrev på stockholmpinball.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tänkte, kanske till hösten, arrangera en tävling som kommer pågå i 24 timmar i sträck. Vart det kommer att gå av stapeln är lite oklart just nu.

Det kommer vara set-the-highscore på samtliga spel, med highscore-listor. Inget kösystem eller någonting utan det är bara att nöta på, först till kvarn. Möjligtvis kanske man iofs. ska begränsa hur många omgångar i rad man får köra på ett spel på något vis. Under dom här 24 timmarna spelar man så mycket man vill och orkar. Det är alltså inte på något sätt ett krav att spela i 24 timmar i sträck. Det är bara att åka hem och sova när man vill det.

Jag tänker mig att man delar ut poäng för listplaceringar på spelen. T.ex.:
GC - 10 poäng
#1 - 7 poäng
#2 - 5 poäng
#3 - 3 poäng
#4 - 1 poäng

Samma spelare kan ju ha flera listplaceringar på ett spel, men det kommer bara delas ut poäng för den högsta poängen på spelet. Men har man flera placeringar låser man ute andra från att ta poäng på det spelet, så att säga. Dvs. om MCR har GC och #1 på ett spel skulle jag inte få poäng för #5, utan det är bara GC, #2, #3 och #4 som det delas ut poäng på då.

Jag fixar ett system där man kan rapportera in sina poäng så det går att se ställningen och dom olika skårerna på spelen. EDIT: systemet kommer vara tillgängligt på internet så det går att följa för alla.

Det kommer inte finnas scorekeepers utan spelarna får själva se till att rapportera in (dom bra, listplacerings-) poängen. Poängen kommer sen verifieras mot listplaceringarna på spelen så det inte blir något myglande. Flest poäng när dom 24 timmarna är över vinner. Jag tänkte inte ha något slutspel eller liknande.

Vi har minst fem deltagare till tävlingen tror jag: jag, APB, inwoods, Mulle och BAT. Troligen iaf. tre timmar spelande från MCR också. Är det fler som är sugna på det här?

Kom gärna med synpunkter och idéer på formatet för tävlingen. Ingenting är spikat nu annat än att det ska pågå i 24 timmar och att det kommer bygga på highscores.

Jag tänker mig förresten att man startar någon gång kring 10-12 på förmiddagen och sen nöter på i 24 timmar.

Om det inte finns några hinder för det (har inte så bra koll på hur det funkar) blir det en IFPA-tävling med WPPR-poäng osv.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tydligen verkar det inte gå att köra WPPR-poäng om det inte är ett slutspel med matchspel så det kommer antagligen inte bli några WPPR-poäng.

Finns det något intresse här för en sån här tävling?
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: INK skrivet juli 08, 2019, 11:35:37
Vi har kört med liknande kvalsystem något år för BPO, men det blir väldigt hårt för spelen som blir lite trötta efter ett par timmars konstant spelande om det är hårt tryck.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 08, 2019, 12:06:33
Ja, Lord of the Rings vill man nog nöta på i ett tidigt skede för att kunna få några poäng.

Efter lite diskussioner på stockholmpinball lutar det nog åt att det blir något ganska obetydligt "slutspel" som kanske kommer pågå en timme eller två, där nästan all vikt för slutplaceringarna ändå kommer ligga på hur det gått med highscoren, för att kunna få in IFPA-poäng. Tyvärr har jag inte alls koll på IFPA, TGP osv. så det får skissa på av dom som kan det lite bättre.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: DDH skrivet juli 08, 2019, 12:12:57
På BPO var det här ett väldigt slitigt format för deltagarna också, och inte särskilt roligt.

Dom har ju kört 24 timmarstävlingar i USA några gånger men det var mer matchspelsformat (=roligare).

TGP mässigt är väl det här ett okej format då det blir 24h unlimited qualifying men det krävs att minst 10% går till slutspel.

Edit: 24h blir 20% till TGP plus ett spel till TGP per spel som räknas för att gå till slutspelet.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 08, 2019, 13:34:35
Jag hade den här funderingen på stockholmpinball:
Funderade också på om man kan köra något väldigt kort (en timme eller två) head-to-head-"slutspel" där man får (ganska få, vikten ska ligga på highscores) bonuspoäng som läggs till totalen.

Typ fem poäng per vinst, kanske fyra matcher så max 20 bonuspoäng totalt. Vilket isf. motsvarar två GCn.


Funkar det för att få in IFPA-poäng eller måste man ha matcher där någon slås ut?
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Edenecho skrivet juli 09, 2019, 08:20:43
24timers sths turnering høres utrolig kjipt ut.
Bare kjør 24timers matchplay med grupper på 4 som byttes hele tiden. Da sparer man antall spill som det konstant spilles på, samt mye mer sosialt og lettere å holde folk igang.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: INK skrivet juli 09, 2019, 11:06:55
Men då måste alla vara på plats hela tiden.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Edenecho skrivet juli 09, 2019, 12:25:14
Men då måste alla vara på plats hela tiden.

ja det er jo hele poenget med en 24 timers turnering (ref Sanctum), at alle skal spille sammen og holde ut i 24 timer.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 09, 2019, 12:30:27
Nästan alla andra tävlingar har ju matchspel. Jag tänkte göra något ganska annorlunda här.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: dahlman_peter skrivet juli 09, 2019, 12:59:58
Frän idé med GC, men det är nog lätt att bli uppgiven och ta till spriten och ge upp om tex IFK, MCR och JG inlett poängtävlan med flera miljarders miljarder :)
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: INK skrivet juli 09, 2019, 15:28:08
När det varit SM i Borås har vi kört GC-varianten i U16-klassen. Fritt spel hela tävlingen och poäng efter placering på listan. Har man GC eller är etta (har jag för mig) får man dock inte spela detta spel igen innan man är nerpetad.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 09, 2019, 21:04:38
Jag har gjort klart själva systemet för tävlingen och det finns stöd för slutspel, och A/B-division. Och det går att köra utan slutspel också.

Tanken är så här:
- man anger hur många slutspelsmatcher det ska vara
- man anger hur många extra poäng (som läggs till highscore-poängen) som ska delas ut per vinst i slutspelet

Sen får man en totalpoäng (highscorepoäng + slutspelsmatchpoäng) som avgör den slutliga ställningen.

Genom att välja antal slutspelsmatcher och poängen på dom kan man ju avgöra hur viktig slutspel vs. highscore-delen av det ska vara.

Slutspel blir det mest bara för att det ska gå att få in IFPA-poäng i det hela. Jag måste försöka reda ut hur många slutspelsmatcher man behöver egentligen. Har ingen koll alls på det här med IFPA.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: PeoZ skrivet juli 10, 2019, 09:16:42
Min gissning ang. WPPR... om du nu ska satsa på 100% :)

Obegränsade försök i 24 timmar ger en max TGP på 20%(5 games) återstår då 80%(20 games) för slutspel. Om 12 går vidare i single eliminering behövs en best-of-7 serie för att skrapa ihop 20 matcher tex.

Info om vilket format som passar bäst i slutspelet (och annat matnyttigt gällande WPPR's) finns på IFPA's hemsida, resources >TGP guide 2019.

Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 10, 2019, 11:05:29
Tackar för infon. Jag måste läsa på lite (nej, mycket) om TGP osv.

Tanken är i alla fall att själva highscore-nötandet ska vara 24 timmar. Själv tänkte jag nog köra 24 timmar i sträck och det blir lite kämpigt att orka med bäst-av-7-matcher efter det tror jag.

Jag kommer återkomma framöver här med någon plan för att få till TGPn på det här.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 11, 2019, 11:08:14
Vi körde en femtimmars-test av det här igår på SUNK/Lutande dörren (https://sunkpinball.se/) och det fungerade rätt bra. Vi körde utan slutspel den här gången.

Det blev ju inte den mest sociala tävlingen direkt eftersom alla stod och nötte ganska hårt, men med 24 timmar på sig kanske man kan unna sig att vara lite social då och då.

Här finns systemet, och gårdagens slutställning, som jag gjort för det här:
http://thefezen.ddns.net/
(varning för instabil hosting, det kan gå upp och ner lite)
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: LOP skrivet juli 11, 2019, 18:04:04
Jag tolkar inte på samma sätt som PeoZ. 24 timmars kvaltid med obegränsat kval ger 20% TGP, men till det kommer 4% per spel, dvs 20 maskiner. Så har ni 19 spel i kvalet så räcker det med med ett spel i finalen.

Däremot tror jag inte att idén med att finalspelet "lägger till" poäng till grundspelet funkar, utan att det måste vara utslagning.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 11, 2019, 21:19:36
Jag har inte grottat ner mig i IFPA-reglerna än, men jag kommer göra det framöver.

Trist om det måste vara utslagning för att få in IFPA-poäng. Då fallerar hela idén rätt mycket.

Det kan bli svårt att locka folk till tävlingen om man varken har IFPA-poäng eller priser (som man väl inte får ha i Sverige har jag förstått).
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: MCR skrivet juli 12, 2019, 10:13:37
På översiktssidan gällande WPPR-reglerna står:

"The IFPA will no longer endorse tournaments that don’t have a DIRECT play component as part of the format. DIRECT play represents multiple players (up to a max of 4) playing against one another on a given game (head-to-head or in a group). Many tournaments use an INDIRECT qualifying system where everyone plays the same game (PAPA style qualifying, Best Game qualifying, Pin-Golf).

Those tournaments that use an INDIRECT qualifying system must now run a Finals round that consists of DIRECT play between the finalists to crown the winner. A tournament using an INDIRECT qualifying system must advance a minimum of 10% of all players to the Final. Examples of tournaments no longer eligible for WPPR points would be simple high score tournaments without finals, or Pin-Golf tournaments where you simply play your round/rounds."

Se här: https://www.ifpapinball.com/menu/ranking-info/#basic (https://www.ifpapinball.com/menu/ranking-info/#basic)


EDIT: Och apropå "A tournament using an INDIRECT qualifying system must advance a minimum of 10% of all players to the Final" så får man heller inte låta för många gå till slutspel. Är det mer än 50 % som går till slutspel så räknas inte kvalet med i WPPR-beräkningen.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 12, 2019, 10:30:25
Tackar för infon MCR.

Men enligt det här betyder det väl inte att det måste vara eliminering i DIRECT-matcherna? Eller tolkar jag det fel?
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: MCR skrivet juli 12, 2019, 10:42:24
Det är nog underförstått att det avser utslagningsmatcher skulle jag säga.
(Det kanske rent av står på någon av sidorna där allt presenteras djupare).
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: dahlman_peter skrivet juli 12, 2019, 10:45:58
Se:
https://www.ifpapinball.com/menu/tgpguide2019/

”Approved finals formats ”
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 12, 2019, 11:29:23
Se:
https://www.ifpapinball.com/menu/tgpguide2019/

”Approved finals formats ”

Mycket information och jag begriper inte allt av det kan jag säga. Mycket termer jag inte känner igen. Men det ser ju inte ut som det går att få in IFPA-poäng i det format jag har tänkt mig.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: PeoZ skrivet juli 12, 2019, 15:57:29
Jag tolkar inte på samma sätt som PeoZ. 24 timmars kvaltid med obegränsat kval ger 20% TGP, men till det kommer 4% per spel, dvs 20 maskiner. Så har ni 19 spel i kvalet så räcker det med med ett spel i finalen.

Däremot tror jag inte att idén med att finalspelet "lägger till" poäng till grundspelet funkar, utan att det måste vara utslagning.

Tur jag förvarnade med att jag gissade :)

Kommer kvalspelen att räknas för alla även om det bara är 5 score per spel som räknas ? potentiellt så kan det bli en hög med folk som inte får en enda kvalpoäng...
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 12, 2019, 16:03:41
Jag tolkar inte på samma sätt som PeoZ. 24 timmars kvaltid med obegränsat kval ger 20% TGP, men till det kommer 4% per spel, dvs 20 maskiner. Så har ni 19 spel i kvalet så räcker det med med ett spel i finalen.

Däremot tror jag inte att idén med att finalspelet "lägger till" poäng till grundspelet funkar, utan att det måste vara utslagning.

Tur jag förvarnade med att jag gissade :)

Kommer kvalspelen att räknas för alla även om det bara är 5 score per spel som räknas ? potentiellt så kan det bli en hög med folk som inte får en enda kvalpoäng...

Det blir bara topp-5-poängen som det delas ut poäng för (för att slippa scorekeepers och bara verifiera mot hs-listorna) så det kan bli rätt många som inte får några poäng alls. Teoretiskt sett kan en spelare bli ensam om poäng, eftersom om man har flera placeringar på ett spel får man bara poäng för den högsta, men däremot låser man ute andra från att få poäng på dom platser man har.

Vi kanske får se IFK ta 400 poäng (alla t.ex. 40 spel), samtliga GCn och plats 1-4 så inga andra får poäng?

Men det kan bli lite svårlöst att få till divisioner och vilka som går till slutspel i en B-division om det blir alltför många med 0 poäng.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: dahlman_peter skrivet juli 12, 2019, 16:12:22
Kanske värt  att köra arcade tournament manager och självregistrering av något slag?
Det programmet fungerar kanon till poängkval och stödjer ju även ”unlimited” iomed att man kan registrera över sin tidigare poäng.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: dahlman_peter skrivet juli 12, 2019, 16:13:52
http://www.scottdanesi.com/?page_id=161
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: PeoZ skrivet juli 12, 2019, 16:16:40
Tror även matchplay.events funkar för obegränsat kval. plus att det går väl kanske att få en motspelare att verifiera?
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 12, 2019, 16:25:54
Tackar för tipsen, men jag är så dum så jag ju redan har gjort ett eget system för det här. Vi körde det i onsdags, utan slutspel. Just nu ligger den tävlingen uppe:
http://thefezen.ddns.net/ (till den riktiga tävlingen kommer det vara en "riktig" domän)
... men den kommer försvinna alldeles strax tror jag. Om inte ikväll så i morgon.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 12, 2019, 16:27:20
Tror även matchplay.events funkar för obegränsat kval. plus att det går väl kanske att få en motspelare att verifiera?

Om man spelar två och två, vilket kanske kan vara svårt att genomföra då det är fritt spelande på alla spel, skulle det kunna funka. Jag vill verkligen inte ha scorekeepers i alla fall. Det blir så mycket jobb med det.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 14, 2019, 23:00:38
Jag skrev nyss så här på stockholmpinball:

Citera
Vi körde en tävling i systemet igår. Tre timmars highscore-nötande på 12 spel (10 poäng till 1an, 2) 7 poäng 3) 5 poäng 4) 3 poäng 5) 1 poäng),och sen slutspel där alla mötte varandra en gång

Det delades ut 10 poäng för en slutspelsseger (så mycket kommer det inte vara i den "riktiga" tävlingen, men vi ville göra det lite intressant igår).

Resultatet ligger uppe här just nu:
http://thefezen.ddns.net/?division=A

Playoff-matcher:
http://thefezen.ddns.net/matches/
(B-divisionen körde ett annat slutspel som inte systmet har stöd för)

Det man kan konstatera från igår var att jag och inwoods drog iväg lite för mycket mot många i kvalspelet och gick ganska bra i början av slutspelet. Det resulterade i väldigt många relativt meningslösa placeringsmatcher.

Så att köra utan IFPA-poäng i det här systemet är inte aktuellt då skulle jag säga.

Att låsa ute andra spelare från att få poäng då man har flera 1-5-platser är inte heller så bra om man vill göra det lite mindre elitistiskt.

Citera
Det finns en diskussion på SFS kring det här också och det verkar som man måste ha någon slags direkteliminering i slutspel för IFPA-poäng. Trist, det är ...minst sagt... gjort.

Det jag klurar på nu är om man kan ge väldigt stora fördelar till den som kvalat bäst isf. av dom två som möts head-to-head (hatar 4-spelars-matcher).

Minst att den högre rankade får välja alla spelen OCH spela som tvåa iaf. Förhoppningsvis mer än så.

EDIT: kvalpoäng för den som inte kan få nog av att scrolla i poängtabeller: http://thefezen.ddns.net/?q=true
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 15, 2019, 10:46:21
Efter lite diskussioner på stockholmpinball lutar jag åt att dels kalla det någonting med "Marathon" och köra kanske 20-timmars-non-stop-hs-kval med ca. 4 timmars slutspel.

Slutspelet skulle isf. vara head-to-head-matcher i ett helt vanligt slutspelsträd men där den högre kvalande av dom två som möts redan leder med 1-0 (vid tre matcher). Det lär bli en hel del tiebreakers (vid 2-2-resultat) då gissar jag, men så får det bli isf. (utgår, förstår inte riktigt hur jag tänkte där, det räcker att uppnå två segrar så vinner man bäst-av-tre)
 
TGP-experter: hur skulle det arta sig med TGP? Angående "direct play" och eliminering osv. borde det ju funka i alla fall?
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: MCR skrivet juli 15, 2019, 13:05:24
Jag gissar att TGP-experter som t ex INK kan svara på din fråga, men min gissning är som följer.

För att få 100 % TGP-värde krävs att man spelar minst 25 "meningsfulla" partier (totalt i kval+slutspel).
Så sannolikt kommer ni upp i det redan under kvalspelet.
Notera dock "meningsfulla" partier. Om du spelar 9 försök på Dirty Harry så är det ändå bara ditt bästa (i ditt system) som räknas som meningsfullt, eftersom det är det enda som möjligen ger kvalpoäng.
Vidare får man vid "unlimited attempts" lägga på 4 % per timme upp till 20 %.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 15, 2019, 13:47:49
Det låter ju positivt. Tanken är att ha *väldigt* många kvalspel. 40+ eller så. Då blir det ju massor av "meningsfulla" partier.

Det låter som att man skulle kunna ha en enda match mellan ettan och tvåan i kvalet för att avgöra vinnaren och ändå komma upp i 100%. Eller tolkar jag det hela galet? Nu lär det inte bli så, men i alla fall...
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: dahlman_peter skrivet juli 15, 2019, 13:54:21
Om det är 40 st olika spel blir det så.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: MCR skrivet juli 15, 2019, 13:56:23
Som någon påpekade så måste minst 10 % (men inte mer än 50 %) av deltagarna gå till slutspel i ett unlimited attempts-format , så bara ettan och tvåan blir nog för snålt.

"Please note this format is not IFPA endorsed unless there is a finals component that involves DIRECT play, made up of at least 10% of the participants"

Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 15, 2019, 14:03:32
Tack för all hjälp med IFPA-regler osv.!

I nuläget lutar det åt max 64 spelare tror jag. 32 till slutspel (alt. 16 till A-division och 16 till B-division) verkar rimligt. Rakt head-to-head-träd, bäst av tre. 1 vs. 32, 2 vs. 31 osv. Och som jag skrev tidigare får den högre kvalande av dom två som möts inleda matchen med 1-0.

Jag får räkna på ungefär hur lång tid slutspelet kan ta och sätta kvaltiden därefter. Men det borde handla om ca. 4-5 timmars slutspel (med 32 spelare) så kanske 19-20 timmars highscore-nötande/kval då.

Det ska ge 100% TGP då får man anta.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: johan skrivet juli 15, 2019, 14:20:28
Tänk på att formatet bäst-av-tre betyder att man avslutar matchen så fort någon kommer upp i två poäng, du kommer aldrig att hamna i ett läge där det står 2-2 efter tre matcher (om den bäst rankade inleder med 1-0 som bonus).

Man behöver max spela två rundor och i många fall räcker det med en runda för att uppnå 2-0 i poäng. Ett sådant slutspel lär gå mycket fortare än ett vanligt.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 15, 2019, 14:47:58
Det har du ju helt rätt i. Vet inte hur jag tänkte.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 15, 2019, 15:12:50
Jag gissar att det kommer (om det blir det här formatet) kännas lite surt att eventuellt åka ut på en slutspelsmatch, som det ju kommer kunna bli, efter att ha stått och kvalat i ~20 timmar. Men ... så får det bli. Ger man sig in i den här leken får man tåla leken. Man får helt enkelt se till att kvala bra.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: fitzroy skrivet juli 15, 2019, 15:28:12
Tänk även på att denna variant av bäst av 3 i IFPAs ögon endast kommer räknas som bäst av 1. Då högrankad får en "bye".
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 15, 2019, 16:04:41
 Härligt med expertisen här!

Blir det lägre TGP med bäst av en? Blir det isf. någon skillnad med bäst av fem och antingen 1-0 eller 2-0 som utgångspunkt?
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: LOP skrivet juli 15, 2019, 17:27:57
Du har ju 20% bara på att kvalet håller på i 20 timmar med obegränsade försök. Kvalspelen ger ju sedan 4% per spel, så vid 20 kvalspel är TGP redan uppe på 100% som jag tolkar det. Då gör det inget om slutspelet bara räknas som bäst-av-en.

Osäker på hur mycket fördel man kan ge, men om du ville ha en renodlad highscoretävling egentligen kan du ju hålla slutspelet till ett minimum. 10% av startfältet, och så spelar de bäst-av-fem där kvalbästa leder med 2-0. Skulle dock mailat ifpa och frågat innan jag vågade mig på en sån rejäl tweakning av systemet...
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: PML skrivet juli 15, 2019, 18:00:59
Du kan ju köra olika varianter av gräddfiler för att gynna de bästa i kvalet.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: DDH skrivet juli 15, 2019, 18:17:49
Du har ju 20% bara på att kvalet håller på i 20 timmar med obegränsade försök. Kvalspelen ger ju sedan 4% per spel, så vid 20 kvalspel är TGP redan uppe på 100% som jag tolkar det. Då gör det inget om slutspelet bara räknas som bäst-av-en.

Osäker på hur mycket fördel man kan ge, men om du ville ha en renodlad highscoretävling egentligen kan du ju hålla slutspelet till ett minimum. 10% av startfältet, och så spelar de bäst-av-fem där kvalbästa leder med 2-0. Skulle dock mailat ifpa och frågat innan jag vågade mig på en sån rejäl tweakning av systemet...

Kan nog vara bra att fråga IFPA. Alla spelare kommer ju inte ha scores på alla spelen. Ett PAPA exempelvis hade väl tio spel i A banken men bara fem spel räknades. Vid icke standard format kan ju det faktiska antalet spel spelade av vinnaren för att vinna vara det som räknas.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 16, 2019, 08:48:41
Du har ju 20% bara på att kvalet håller på i 20 timmar med obegränsade försök. Kvalspelen ger ju sedan 4% per spel, så vid 20 kvalspel är TGP redan uppe på 100% som jag tolkar det. Då gör det inget om slutspelet bara räknas som bäst-av-en.

Osäker på hur mycket fördel man kan ge, men om du ville ha en renodlad highscoretävling egentligen kan du ju hålla slutspelet till ett minimum. 10% av startfältet, och så spelar de bäst-av-fem där kvalbästa leder med 2-0. Skulle dock mailat ifpa och frågat innan jag vågade mig på en sån rejäl tweakning av systemet...

Jag tror jag känner så att om det blir slutspel så kör jag på ganska många ändå. Sen finns det nog stor risk att massor av spelare ger upp tävlingen alldeles för tidigt då det blir hopplöst att gå till slutspel för många om det bara är t.ex. sex spelare som går till slutspel.

Jag lär maila IFPA snart nu när det börjar arta sig lite åt vilket format det kommer bli.

Du kan ju köra olika varianter av gräddfiler för att gynna de bästa i kvalet.

Har du några konkreta exempel på gräddfiler? Jag har ingen koll på vad som brukar praktiseras där.

Kan nog vara bra att fråga IFPA. Alla spelare kommer ju inte ha scores på alla spelen. Ett PAPA exempelvis hade väl tio spel i A banken men bara fem spel räknades. Vid icke standard format kan ju det faktiska antalet spel spelade av vinnaren för att vinna vara det som räknas.

Kommer det inte räknas som ett "meaningful" hejåhå om man inte har fått poäng på spelet?
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 16, 2019, 08:58:57
Det lutar åt att namnet på tävlingen blir något med "...High Score Frenzy..." eller "...Pinball Marathon..." nu iaf. kan jag meddela.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 16, 2019, 09:15:32
Har ni några synpunkter på vad man bör göra med spel som går sönder och helt enkelt inte går att fortsätta ha med i tävlingen?

Jag lutar åt att ett sånt spel, och alla poäng för det, helt enkelt stryks. Möjligtvis att man inte ska göra det om det t.ex. går sönder då det är t.ex. 30 minuter kvar av kvalet, av ~20 timmar. Men man måste ju ta fram en exakt regel för det.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: PeoZ skrivet juli 16, 2019, 09:20:10
Kan nog vara bra att fråga IFPA. Alla spelare kommer ju inte ha scores på alla spelen. Ett PAPA exempelvis hade väl tio spel i A banken men bara fem spel räknades. Vid icke standard format kan ju det faktiska antalet spel spelade av vinnaren för att vinna vara det som räknas.

Jag tror det är som DDH skriver. Tror det kommer vara lite speciellt att räkna ut TGP då det bara är 5 poäng som går att få från en kvalmaskin. Om det sen dessutom bara är vinnarens kvalpoäng som används för uträkning gör det ju ännu lite klurigare, du kan tex i det fallet inte förutbestämma hur många matcher du behöver skrapa ihop i slutspelet för att nå 100%. Väl värt att höra med IFPA vad som gäller, om inte annat om detta blir så populärt så fler vill annordna liknande tävlingar :)
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: BAT skrivet juli 16, 2019, 09:25:09
Topp 5 på en maskin får poäng om det inte är samma spelare på fler platser då räknas bara högsta poängen. Då blir väl meningsfulla partier per maskin det antal som räknas? Alltså 1-5 meningsfulla partier per maskin.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: MCR skrivet juli 16, 2019, 09:36:44
Kanske inte helt jämförbart, eftersom vi i princip aldrig kör obegränsade kvalförsök i Sverige och dessutom oftast använder en adaptiv poängskala, men typ såhär annars:

Om ett spel går sönder och  mindre än halva kvaltiden har gått så brukar man bara stryka det och ersätta med ett annat. Dvs ingen får kvalpoäng på det trasiga spelet, men de som har spelat det, eller skulle spela det, får ett nytt spel tilldelat.
Om mer än halva kvaltiden har gått så tas spelet också bort förstås, men inget nytt spel ersätter den trasiga maskinen och de som har hunnit spela det får kvalpoäng efter sina placeringar.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: PeoZ skrivet juli 16, 2019, 09:41:12
Topp 5 på en maskin får poäng om det inte är samma spelare på fler platser då räknas bara högsta poängen. Då blir väl meningsfulla partier per maskin det antal som räknas? Alltså 1-5 meningsfulla partier per maskin.

Från IFPA: "1 game added to TGP per game counted towards your qualifying points earned" ... Tror att man räknar personliga försök per maskin, så om ett försök räknas per maskin, så är det ett parti som räknas.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Mulle Livsgnist skrivet juli 16, 2019, 14:43:58
Hur skulle det som PML skriver funka med en eventuell gräddfil? Dvs att de bästa hamnar högt upp i ett slutspel, tex redan befinner sig i en kvartsfinal, medan de som kvalar till slutspel med lägst scores får vandra en mycket längre väg. Då hade man egentligen inte behövt ha det så att de bästa leder med 1-0 i en match. Istället blir belöningen att man hamnar högt upp i trädet och därför får en stor fördel av sina hs-poäng? Detta skulle kanske innebära att det är värt att delta även om man är sämre då det finns en chans att man kan ta sig hela vägen till final.

Nu vet ju inte jag nåt om TGP osv, bara en spontan tanke då jag tidigare funderat på att starta ett ligaspel i sthlm som skulle pågå under en längre tid. Tänk NHL eller liknande.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet juli 16, 2019, 16:57:53
Gräddfil är jag inte så stort fan av själv tyvärr. Lite oklart vad vi skulle vilja ha för typ av gräddfil också.

Eftersom det är så mycket oklarheter kommer jag nog maila IFPA snart och se vad dom säger om det här, och med slutspel head-to-head där man får ledning med 1-0. Gissar att det kommer ta ett tag att få svar nu, särskilt under sommaren?

Jag tar mig friheten att posta lite från stockholmpinball eftersom det var bra tankar och funderingar (Mulle och MCR, säg till om ni vill att jag ska ta bort det här, ok?):

Mulle Livsgnist
Citera
FEZ bad mig posta några tankar ang spelformatet här, kan bli lite off topic då mina tankar inte direkt rör 24 h-tävlingen. Delar upp mina tankar i två delar. Viktigt är att ni inte uppfattar mig som negativ eller alltför kritisk. Har blivit lite missförstådd tidigare, hoppas jag skriver tydligt så ni är med. Vill passa på att säga att FEZ system och tiden han lagt ner är fantastisk, hoppas det hittas ett bra upplägg för att få denna tävling ifpa-rankad.

1. Om man ser upplägget utifrån om man skulle vara en rutinerad spelare så verkar systemet skitkul. I toppen på kvalet är det ju ruggigt jämnt, tajt och spännande. Om en tävling drar 20 topp-spelare kommer det bli en batalj som kommer gå till historien. I det läget ser jag som sagt inga brister i systemet. Då funkar det nog att låsa poäng osv. Klockrent upplägg helt enkelt.

2. Om man däremot ser upplägget från en medelgod spelare eller rookie finns det ganska stora brister i själva upplägget. Spänningsmomentet som finns vid tex månadstävling eller SM infinner sig inte riktigt för oss sämre då det blir för utslagsgivande att de som är bra har fritt antal spel att putsa sina poäng.
Känslan av att direkt hamna i nån form av placeringsmatch i de nedre regionerna är ganska tråkig. Ju längre spelet går desto mer poäng försvinner trots att man kanske presterar på topp rent personligen.
Tiden för kval och antal spel blir därför väldigt avgörande. Vid 24 h blir det tex nästintill omöjligt att samla ihop några poäng.

För att summera: Upplägget kanske mest är till för toppspelare, verkligen inget fel i det. Kan ju vara skitkul att mäta sina krafter i toppen. Vissa tävlingar borde vara så, allt behöver inte vara till för alla att delta i.

Vill man däremot ha fler deltagare bra som dåliga måste man nog se om upplägget så det finns en rimlig chans att komma längre upp i tabellen.

Hoppas nu att ni som orkar läsa detta förstår min kritik och att det på intet sätt är negativt menat.
Tycker som sagt att systemet är grymt och att FEZ har gjort ett kanonjobb!

MCR
Citera
Jag tror att du har helt rätt. Ju fler försök de har på sig, desto större sannolikhet att de mer rutinerade spelarna får till bra scorer.

Motivationen avtar ju väsentligt när man känner att man inte kan komma i närheten av så många scorer, ungefär som när man är avhängd i gruppspelet i månadstävlingen men har matcher kvar, så jag gissar att det i en sån här tävling blir ganska många som lägger ner efter ett tag.
Titel: SV: 24-timmars-tävling
Skrivet av: Borttagen skrivet augusti 02, 2019, 08:07:50
Intressant!

The Second Annual Blizzard Mountiain 24 hour pinball MARATHON!
http://tiltforums.com/t/the-second-annual-blizzard-mountiain-24-hour-pinball-marathon/5593