Frispel

sedan 2001

Undringar om Shadow

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Eftersom jag antagligen kommer ha lite problem med att förstå hur det här spelet funkar är det väl lika bra att jag drar igång en egen tråd om det.
Eftersom det finns rätt många som har TS hemma hoppas jag att någon kan hjälpa till.

Min första undran gäller Battlefield. Hur ska den sitta egentligen? Jag får inte plattan längst bak att ligga i linje med plattan som den sitter fast i (med gångjärnet). Ska den göra det? Kollade aldrig hur det såg ut innan jag lossade på den första gången. Dock verkar det inte helt rätt som det är nu, för poppern som kastar upp kulan ligger liksom inte mitt för sin plats. Det här borde ju ha ganska stor betydelse, eftersom det påverkar lutningen på hela Battlefield.

Det andra är om magneten. Trodde jag hade fixat den men det har jag visst inte. Ibland får den för sig att bara släppa kulan istället för att kasta in den i locken. Har använt testfunktionen för magneten och den beter sig likadant där ibland strular det och ibland funkar det perfekt. Inget strul med några switchar. Vad kan det vara.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Just frågan om battlefieldens lutning stod på min digra lista med frågor till shadowexpertern KGB, och hans svar var att det såg ut att stämma att träplattan med gångjärnen längst bak inte ligger i linje med resten av trät (jag förmodar att du menar där jag har markerat i bilden med "I"). Eller snarare: eftersom det inte går att passa in skruven (den stora, svarta) på nåt annat sätt, måste det stämma.
   Min popper ligger inte heller mitt för sin plats, som det ser ut att det borde vara. Ibland (ca 1 gång per 30) sticker den ut mellan mellanrummet (märkt "II" i bilden), vilket känns som om det inte borde finnas. Men jag tycker inte att det går att få dit bf på nåt annat sätt.



Magneten hade jag oxå lite problem med, men det verkar ha löst sig sedan jag ställde in lutningen lite brantare. Mitt ex har en liten grop, varför kulan inte hann så långt ner när magneten för ett ögonblick stängdes av och därmed gjorde magneten sin slängmanöver medan kulan fortfarande befann sig i princip rätt över magneten, och då slängdes aldrig kulan iväg så då åkte den ju rätt ner tillbaka istället. Detta hände kanske en gång på tio men nu har det aldrig hänt (på kanske 70-100 spel).


s.w

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 418
    • Visa profil
  • Stad: Frösön
På mitt ex så kastade VUK:en ibland ut kulan så den tog i hörnet på andra tavlan uppifrån, vid II på bilden. Det kan man dock lätt fixa genom att lägga en bricka under wireguidens nedre fäste (den skruv som syns på bilden) för att ändra vinkeln något. Stämmer bara läget för rännan vid I på bilden så är nog allt bra.

Men visst är det irriterande att inte trävirket linjerar i bakkant:-(

Har inte hunnit fixa så mycket med mitt TS än, hoppas jag får tid snart.

Edit: jag kan skida, men inte stava
« Senast ändrad: december 07, 2005, 17:40:44 av s.w »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack för svaren! Verkar som jag kan vara lugn för BF i alla fall, även om det som sagt ser lite konstigt ut.

När det gäller magneten verkar det inte kunna vara så att den tappar kulan. I magnettestet märker man tydligt att den inte ens försöker fånga upp den efter att den släppts (syns ju på displayen, den passerar opton fint, men magneten ger sjutton i det). Det är som om den skulle släppa kulan för att väggen är uppe, men det är den inte och det kan den inte tro, för då skulle det också stå i testet (testade nämligen så också).
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Läste callebes inlägg igen och tror jag greppade teorin om magneten bättre nu. Det är ganska ordentligt slitet där så det skulle kunna vara problemet. Helt uppenbart blev allt värre när lutningen minskades (kulan stannar kvar helt), så nu blir det till att spackla upp skadan.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Efter att ikväll ha spelat lite mer ordentligt kan jag konstatera tre saker:

1. Problemet med magneten var det callebe beskrev. Det gick nämligen att lösa tillfälligt med en påtejpad styv plastbit. Nu gäller det att spackla upp det där på riktigt. Kan någon tipsa om hur man går till väga och vad man ska använda för spackel? Måste man strippa hela spelplanen för att göra detta? Jag antar att många gett sig på att spackla eftersom detta verkar vara skada 1A på TS.

2. Höger ramp är extremt svår att ta (läs: så gott som omöjlig). Efter tre dagars nötande har den kanske tagits totalt fem gånger. Endast en gång har det varit möjligt att ta den när divertorn är åt vänster. Flipprarna är snart i behov av ombygge, men kan detta verkligen vara det enda som påverkar? Går det att justera rampens lutning eller placering på något sätt?

3. Shadow är ett riktigt kul spel! :-)

EDIT: Divertorn åt vänster menar jag, alltså så att kulan åker åt vänster.
« Senast ändrad: december 07, 2005, 23:21:55 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
1. Jag vet inte och fasar lite inför tanken. Jag har sett nåt om nån som har gjort det här på sidan, men en snabb sökning gav inte just den tråden men väl två andra:

Jespers inlägg - "quick & dirty"
Melchior som även beskriver lockens slängmanöver
Åsså en bonus - KGB har några grejor att kolla...

Alltså inget svar på typ av spackel eller om man måste strippa planen. JEKs sätt kanske funkar, men det känns lite halvbra.

2. Riktigt så svår är inte min. Men den är inte lätt. Jag tror inte att det går att justera rampens lutning utan att ändra hela spelets, men det har jag inget belägg för. Jag har verkligen ingen aaaaning om det kan bero på flipprarna.

3. Yup. :-)
« Senast ändrad: december 08, 2005, 02:43:06 av callebe »


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hej Grandelius.
Lite svar som jag hoppas kan leda dig och ditt spel frammåt:

1: Jag har letat som en galning efter bilderna jag tog på hur jag lagade lock-problemet...tanken är att dom ska finnas som en del på min tips&trix sida, men jag har inte hittat något..kanske på någon gammal backup.
Nåja..jag skar med en vass kniv ett fyrkantigt hål ca 2mm djupt runt den aktuella punkten. Det blev kanske 1.5 * 1.5 cm.
Därefter la jag i tvåkomponents plastic padding som dessutom visade sig ha nära på exakt samma grå nyans som spelets kringliggande grå yta.
Detta spacklande gjorde jag i minst 3 omgångar för att jag drog av så mycket spackel som möjligt för att inte behöva efterslipa något.
Svårt att förklara mer än så här...önskar bilderna dök upp, men du förstår nog principen nu.
Detta höll hur bra som helst.
Var dock försiktig med djupet då träet på undersidan är tunnare/urfräst för att magneten ska vara effektiv.

2: Jag hade samma problem med min högerramp.
Det visade sig att just täckplåten vid ingången fjädrade så mycket att bollen helt enkelt bromsades upp eller fick någon slags push uppåt i luften istället för att följa metallbanan.
Detta har jag sen dess bytt på flera spel med toppenresultat.
Spelet blev som nytt när jag bytt ut denna.
Dom tillverkar jag av en spackelspade!
Köp en sådan, för dom har ett tunt blad som är extremt hårt och dessutom i rätt blå-svart färg.
på den befintliga borrar jag ut dom två nitarn, varefter originalbiten lossnar.
Rita av den på metallen du fått av den slaktade spackelspaden.
Såga är ruskigt svårt, så jag använder en plåtsax med stor försiktighet.
Därefter filar jag kanterna och borrar upp två nya hål exakt efter originalplåten.

När den är klar så pop-nitar jag fast den nya plåten i rampen igen.
På TS är det extra lätt då rampen är i metall, men på spel med plastramp är det viktigt att använda bricka på undersidan så att inte rampen spricker...gör man det så är det inga problem.
Det hela låter kanske ganska jobbigt, men det jobbiga är oftast att få bort rampen från spelet, sen går det ganska snabbt.
Och resultatet blir alltid toppenbra!

3:Överlägset!...även om jag spelat mig mätt på TS just nu :-)

Stefan


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Stort tack för dessa svar. Verkar ju lovande att Plastic Padding ger rätt färg också. Ska bums sätta igång och fixa med den där gropen. Sedan antar jag att det är mylar som gäller här i fortsättningen?

Det där med rampen låter ju som en bra lösning, jag ska ta mig en titt på det. Tanken har slagit mig också att den plåten skulle kunna vara problemet. Dock har jag ingen utrustning för att popnita, vilket kanske är ett problem i sammanhanget.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Melchior

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
  • Stad: Nynäshamn

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det var ju en fin guide. Jag har nu redan gjort ungefär så där och det blev rätt bra. Jag täckte det hela med mylar och trodde att det kanske, kanske skulle kunna få vara frid och fröjd nu, men tyvärr inte. Idag så började kulan återigen fastna där uppe, så jag är väl tillbaka på ruta ett igen. Det konstiga är att det fortfarande ser lika fint ut.
Ett problem tror jag är att någon tidigare ägare har skruvat in magnetkärnan så långt att det blivit en kulle i spelplanen där. Jag har inte riktigt lyckats få bort den än, men det blir väl nästa steg. Antagligen får jag passa på att fixa det här när jag shoppar spelet, vilket troligen blir så fort jag kommer tillbaka till spelen efter jul.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tänkte passa på att undra lite mer här medan jag planerar för mitt shoppande.
I den service bulletin som finns för TS på IPDB och andra ställen refereras bara till tre andra dokument, de dokument som innehåller något finns inte med. Den som vore mest intressant att se är den tredje som handlar om optona på battlefield (Nr 16-10112.1). Är det någon som har dessa eller vet var de går att få tag på? Den första (16-10104.1) fick jag faktiskt med spelet, jag skulle kunna scanna den om någon behöver det.

Hur ska det se ut med den vänstra rampen? På de flesta bilder har TS ett airball-skydd ovanför den. Det har inte mitt spel, men jag ska bygga ett (räknar med att få rampen spelbar igen). Jag misstänker att detta var något som kom till på senare exemplar, eftersom den inte finns med på flyersen och den verkar sitta med helt andra skruvar än de som sitter på mitt spel nu. Ni som har fabriksinstallerade skydd, är dessa spel tillverkade senare, typ 1995? Vilka sorts skruvar håller fast den och hur stor är plastdistansen som enligt bilderna sitter under skyddet?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Andreas

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: nacka
Jag gjorde precis som du planerar, egna skydd ovanför ramperna. Det hela gick ganska lätt, då jag använde en tunnare typ av plast än de man normalt hittar på flipperspel. Skruvarna som håller fast dem är väl samma som används för att hålla fast optoswitcharna om jag inte minns fel. Så löste jag det iaf. Brickor under plasten behövdes inte heller, kulan hade gott om plats under plastlocken.

Lycka till.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Okej, tack!
Det jag har sett på bilder är att det ser ut att sitta längre skruvar med någon form av svarta plastdistanser. Dessa skruvar verkar också ha sexkantshuvud istället för de sjärnskruvar som sitter på mitt spel. Det jag funderade på var alltså vad detta kunde vara för skruvar, som funkar till att både hålla optona och samtidigt är långa nog för att räcka till detta ökade avstånd. Eftersom jag tänkte passa på att tillverka några fler plaster vill jag gärna köra med samma tjocklek som på resten av spelet.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har precis slutfört en tredagars heltid+övertid-shoppning av Shadow. Sådant man bara har tid med mellan tentan och den nya terminen. Man blir rätt mörbultad ska erkännas :-)
Spelet blev inte bara snabbt, utan löjligt snabbt. Antar att jag polerade lite för mycket. Har aldrig spelat ett så snabbt spel. Vet inte hur det är tänkt att man ska kunna sikta nu...

Jag har i alla fall fått högerrampen att funka nu, löste det på ett lite enklare sätt genom att lägga en liten distans mellan framkanten på den och spelplanen. På så vis minskas lutningen en aningens aning. Denna kombination (vansninnigt snabbt och en fungerande ramp) gör airball-skyddet än mer behövligt. Jag har gjort en plast, men har inga skruvar som räcker. Fortfarande ingen som kan säga vad ska vara för sort?

Nåväl, till själva huvudfrågan. Någonstans på vägen måste en lamphållare ha gått sönder, för den kortsluter sin GI-slinga. Hur fixar man detta? Måste hållaren bytas ut, eller går den att laga?
Och slutligen, som vanligt har jag inga rätta säkringar hemma. Dessa är 5A, går det att köra med vanliga som man köper på Mekonomen? Det jag tänker på är det här med att de ska vara tröga, är det nödvändigt på GI-säkrningarna? Det borde väl inte vara någon högre belastning på dessa vid uppstart, eller?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub