Frispel

sedan 2001

TOM: Felaktigt aktiverad trunkträff

LarsOo

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
PAG: Skill shots har jag koll på. Det som är problem är att när jag träffat trunken 3ggr och herrn eller damen säger "shot for the trunk" (eller något åt det hållet) så räcker det med att träffa trunken för att få igång en illusion trots att det i manualen står att man ska in i / ner i trunken för att den ska starta. Det händer även att när det är dags för en ny boll och bollen slängs upp i 'startrännan' så blir jag tilldelad ett skillshot fast bollen inte ens lämnat startpositionen.

Cocs: När det gällde snurr på huvudet så tänkte jag om jag kunde luta in mitt eget huvud inunder på någon finurlig väg så att jag lättare ser vart allt är :). Plockade bort själva locket på trunken men tyckte ändå att det var svårt att se, får försöka att ta bort några bitar till, alltid lär jag mig något på vägen.

Måste skaffa mig ett ordlexikon för flipper. Ord som startrännan blir lite galet :-)


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Den svarta plaskoppen med jack i som sitter längst ned på stången som går upp i trunken är optointerruptorn, vilken spelet använder för att veta vilket håll trunken är vänd åt.

Det sitter ingen sensor direkt under trunken (i metallkoppen), utan nästa sensor sitter i rännan under spelplanen, mao behöver du inte ta bort trunken för att felsöka vidare.

För att klargöra detta: Felet du har uppstår även när trunken inte rör sig? Tycker du att en för känsligt inställd trunk-eddy verkar uteslutet?

Engelsk ordlista, mkt omfattande
http://www.ipdb.org/glossary.php

Svensk ordlista där de vanligaste termerna förklaras
http://www.svenskaflippersallskapet.com/tipsotrix/tipsordbok.html

Förkortningar
http://www.svenskaflippersallskapet.com/tipsotrix/forkort.html


rockywuff

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 180
    • Visa profil
  • Stad: Haninge
Citera
Det som är problem är att när jag träffat trunken 3ggr och herrn eller damen säger "shot for the trunk" (eller något åt det hållet) så räcker det med att träffa trunken

ToM har en failsafe som gör att om sensorn som ska registrera att en boll kommit ner i trunken inte funkar så går spelet över till att nöja sig med träffar utanpå trunken.

Samma sak om spelet märker att trunken inte går att vrida, eller tror att den inte går att vrida (pga trasig opto).

Sspelet borde i så fall gnälla om det i testrapporten.
« Senast ändrad: april 27, 2007, 13:14:33 av rockywuff »


LarsOo

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Tack alla för ert egagemang. Ni får ursäkta om det går lite sakta för mig såhär i början, hoppas på att vara en fullfjädrat TOM-mekare i framtiden.

Jag har provat att justera Eddyn men jag kanske inte fick till den ändå, kanske är för känslig fortfarande. Jag kan inte svara på om trunken har rört på sig i de fall det är dags för en ny boll och bollen hoppar upp i startrännan och jag får ett skillshot utan att ens ha skjutit iväg bollen. Men om det är så att trunken rör sig vid de tillfällena så kan jag ha gjort eddyn för känslig.

Jag ska gå igenom testfunktionaliteten och se vad som står där. Har dumt nog inte kört igenom den delen. Sen ska jag försöka komma till skott med opto-sensordelen i trunken och försöka ta reda på om dom fungerar som dom ska eller inte.

Tack för alla tips, idéer och lärdomar.


MAJ

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Starta switch-testet och knacka på trunken och på spelplanen vid sidan av trunken med handtaget på en skruvmejsel. (Gärna en tung skruvmejsel)

Om det piper till och switcmartisen blinkar på något ställe så är MS på rätt spår. Ena benet till lysdioden som lyser på optosensorn under trunken glappar. Detta är ett ganska vanligt fel.