Frispel

sedan 2001

STTNG - Kanonproblem

WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Mitt STTNG verkar ha lite identitetsproblem med vänstra kanonen.  Det yttrar sig i att den "target" man skall träffa ibland är på vänster sida, t ex 'Neutral zone' vilket är helt omöjlig att träffa från vänster.

Det händer oftast när man kör 'Battle simulation' men kan även hända annars också.  Min gissning är att en sensor registrerar fel eller inte alls och spelet tror att det är höger kanon som skall skjuta?

Låter man kanonen rotera fullt ut så tänds övriga "targets" upp och man kan skjuta dem på tillbakavägen istället.

Någon som råkat ut för detta eller har någon idé?


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Inte råkat ut för denna men kanon problem brukar vara två saker normalt. 1. Kablarna. 2. Optos.

1. Kablarna slits pga allt fram och tillbaka vridande. I testen funkar allt bra men under körning så får man konstiga fenomen. Spelet registrerar kula i en kanon fast den inte är där osv. Bara att byta kablarna. Finns färdiga kit sök på "cannon loom".

2. Det finns så många optos i STTNG att det tar minst 15-20 minuter att testa att alla funkar. Om så bara en är trasig får spelet alla möjliga spatt. Koll att alla funkar som de skall. Och när du är i switch testen se till att dunka och skaka på spelet så det vibrerar. Det är lätt hänt att en opto är ok i testen men så fort spelet vibrerar lite så glappar den.


carla

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: åmål
kolla även pinnen (plungern?)som skjuter ut kulan ur kanonen. den kan hänga sig i ute läget,och störa optos som tror kulan ligger  kvar där. lättast att se om höljet på kannonen är av


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 661
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
STTNG
Mycket roligt spel men "hatobjektet nr1" bland utställarna. Finns nog inte många andra spel som har haft så många handskriva "Ur funktions-lappar" på sig.;-)

Äger inget själv så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
Quit playing with the clock!


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Tack för tipsen.  Skall undersöka switchar och kablar så får vi se vart det barkar..


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Problemet löst!  Det var en switch men inte riktigt där jag letade först.

McGyver har varit i farten med diverse fantasibyggen (såg en naaajs lödning också) och drop down switchen (#57) hade slutat trigga ordentligt.  Efter det var fixat fungerar allt som det skall igen!


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Ja drop down switchen brukar lossna ur läge hela tiden. I närheten av denna switch har du även en annan sak som du måste vara mycket uppmärksam på. Spolen som skjuter upp targeten har en liten tunn lila sladd som går till det extra power driver kortet som sitter i STTNG. Om denna sladd lossnar så kan ett antal transistorer ryka på det koret tydligen.

Se HÄR under rubriken "Problem: Star Trek Next Generation diverter coil stuck on!"
« Senast ändrad: december 20, 2008, 12:09:16 av SEALen »