Frispel

sedan 2001

Sterns programmering - Lonnie Ropp

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det här är lite intressant för oss pinheads i allmänhet och vi som håller på med programmering i synnerhet.

Jag mailade Sterns programmerare och ställde lite frågor om hur de programmerar sina ROM.

Här är svaret jag fick från Lonnie Ropp som tydligen varit inblandad i 27 (!) flipper hittills.

Det är väl inga hemligheter eller något eftersom han svarade mig typ direkt så därför kan jag väl posta det här. Ta bort tråden om ni tycker att det är olämpligt?!

"Stefan,

We are currently using 6809 processors in our pinball system.  Each has a specific task (display, sounds, game).  Code for the most part is written in 6809 Assembly language with the exception of the sound system which has some parts written in "C".  

We are designing a new hardware system with a single processor that will handle the tasks now being performed by 3 6809 processors on our current system.  We will be programming mainly in C/C++ with low level hardware drivers being written in Assembly.  

My advice is to learn as much Assembly language as you can but to program in C/C++.  And then, study the source code generated by the C/C++ compiler.  If you have a good understanding of Assembly language you will become a better C/C++ programmer as you will be able to write code that is more efficient in speed and size.  

Good luck.

Lonnie


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Underbar information, :-D

Undrar vilken processor det nya systemet ska ha för att ersätta motorola 6809. Sen att de ska gå över till C/C++ är kanske inte så konstigt går ju alltid snabbare att utveckla i det än assembler, fast tar ju lite tid om man ska kika på koden hela tiden för att se om det kompilerats på bästa sätt.

Jag är lite förvånad om de inte ska ha en separat processor för ljudet, om de nu ska ha komprimerat ljud vilket jag hoppas. Visst går det att få kraftfulla processorer ändå, men en hjälpprocessor för ljudet skulle göra det hela väldigt mycket kraftfullare, allt enligt mig självklart.


Archibald

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
  • Stad: Askim
Hoppas verkligen de tar fram ett nytt ljudsystem som är minst i klass med DCS. Hur dyrt kan det vara att använda typ mp3 eller wma som komprimeringsmotor? Skulle dessutom låta bättre än DCS. Enda nackdelen är att de måste betala licensavgifter till företagen bakom dessa ljudtekniker. Ljuden skulle ju kunna lagras på kort typ Compact Flash eller Smartmedia så att man slipper använda krångliga och dyra EPROMs.

Men viktigast av allt är att då får fram rätt fysik i sina spel. Där bör de prioritera större delen av sitt jobb med.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag vet vart jag vill göra min praktik nu. :-D

Ärligt talat har jag ingen som helst koll på 6809 processorn, men med dagens processorer måste det duga alldeles utmärkt med en enda processor för att driva alltihop.

Ett flipper kan ju inte vara så där vansinnigt krävande jämfört mot dagens konsol och data spel. Men, vad vet jag?

Ska börja undersöka om det går att förstå någonting av 6809 assembler omedelbums.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Ett flipper ska ju helst vara ett realtidssystem annars så får man ju små fördröjningar och annat krafs. En dator t.ex. har ju en "enorm" processorkraft men när man kör sitt lilla windows där så är det inget realtids os.

En sluten givare ska reageras på inom givna tidsramar (oftast i princip minimala).

Lika lite som jag vill ha en windows styrd databox i bilen eller som styrning av industriroboten så vill jag ha ett flipper som inte är realtidsstyrt. :-D

Assembler kan kännas knöligt så där vid första anblick (även vid andra och trejde ibland:-)). Men det är inget omöjligt, något som försvårar är dock om processorn är en RISC processor då man har ett mindre antal kommandon att röra sig med. Om 6809 är en RISC eller en CISC det vet jag inte så här på rak arm.

Nog om detta för nu från min sida.
« Senast ändrad: oktober 30, 2002, 01:46:42 av Sonar »


Tags: display assembly