Frispel

sedan 2001

Starwars by sonic delar

cittra49

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: Åmotfors
Skulle behöva nya gummin till de tre flipprarna, lite glödlampor samt gummin til "trekanterna" Bifogar ett par bilder me:







Tittade på pinball database och det verkar ju finnas väldigt lite skrivet om detta flipper. Nån som har lite mer info? Ev. en manual som inte är på spanska?



cittra49

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: Åmotfors
Tackar för det, fann även en "manual" på spanska efter lite google. :)


cittra49

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: Åmotfors
Verkar som det är #555 lampor i spelet, kollade runt lite och det finns även led-lampor, är det nåt att föredra? Känns inte som man kommer spara kostnaden pga lägre energipris iaf. Men jag antar att det blir lite kallare i kabinetten osv, nån som har erfarenhet av dessa?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12149
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tror inte att du kommer att spara in kostnaden för lamporna genom lägre energiförbrukning så länge du har spelet.  :-)

Som du säger är det dessutom svårt att efterlikna riktiga lampor.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
#555 lampor kan du använda till feature lamps.
Men till GI-belysningen så bör du använda #159 lampor för att minska belastningen på GI-kontakterna.
Toastade GI-kontakter är ett standardproblem i flipperspel sedan ss-spelen kom.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
http://www.pinballcenter.eu  
Har patent på led lampor som enligt mig iaf är bättre än vanliga lampor, du sätter färgade ledlampor under insertsen och får ett kraftigare ljusoch kraftigare färg. På inserts som är svåråtkomliga får du leds som är förlängda så att dom når bättre än vanliga lampor. På vita inserts kan du välja färg vilket gör att du kan få riktigt fina effekter. Vad det gäller GI så finns det olika för om du vill ha varma/kalla eller färgade.Jag har dessa på samtliga mina spel och dom har blivit helt andra spel efteråt. Enligt mig mycket trevligare att spela på. Dock kostar dom en slant. Finns färdiga paket till många spel eller så komponerar du med färger själv.
Winners dont use drugs


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Ledlampor är oftast bäst, och lirar bra om man bara har några spel, men för en del blir det mycket pengar.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Dom har fått lite dåligt rykte för att dom var rätt kassa i början, men nu har tekniken kommit ifatt och förbi. Inbyggda kondningar som gör så att dom blinkar precis som vanliga glödlampor, noflix mm.
DAH: ja fast det är ju en balans, du får väll sälja några spel.. ;)
Winners dont use drugs


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12149
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Men du får fortfarande en ny look på spelet. Lite som att kränga på kromade 19"-fälgar på en 50-talsbil. :-P

Fast jag ska själv montera på ett par LEDs i utsatta bumpers etc - just för att slippa lyfta på tvåhundra ramper för lampbyte.


cittra49

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: Åmotfors
Massa tips, verkar som det blir att köpa ett parti #159 lampor i stället, eller är det dumt att köra de lamporna som feature?

Antar att jag har bruk för ett parti lampor till mitt Fishtales också.


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
INK: Möjligt på 70, 80-tals spel. Där passar det inte alls och där har jag inte satt leds, men på DMD spel tycker jag det passar och är tidsenligt.. Jag menar hur stor skillnad insertsmässigt är det på dom nya spelen som kommer ut nu? Inte saamma skillnad som ny bil och 50-talsbil iaf.
« Senast ändrad: augusti 16, 2011, 00:49:01 av Liljeqvist »
Winners dont use drugs


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
#555/#44 är bra till mpu-styrda lampor (feature lamps) då de är lite mer ljusstarka än #159/#47 lampor (det skiljer 100mA). På gamla spel kan man gott köra med #159/#47 överallt då det är lätt att se om insertsen är belysta. Men på moderna spel med screentryck ovanpå inserts så vill man ha så bra ljus som möjligt antingen #555/#44 eller ännu hellre diodlampor under en del inserts.

Jag kommer att byta ut till diodlampor på en del spel där det är svårt att se om det lyser. Mitt IJ bytte jag ut nästan alla lampor till modeinserts till diodlampor, så nu ser man vilka modes man har tagit.
Mitt Scared stiff kommer att få diodlampor bakom spindeln i backboxen så man ser vad som är tänt där också.

Sen håller jag med INK:en om att doidlampor inte passar på gamla spel.
INK du kan ju byta ut en del GI-lumor underifrån också. :-)
« Senast ändrad: augusti 16, 2011, 08:41:24 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12149
    • Visa profil
  • Stad: Borås
I know. Så gott som alla GI är lättare att ta bort den vägen, men jag tänker på roliga lampor som den under Boney Beast-rampen och bumprarna på Creature, White Water och dylika trevligheter.  :-)


cittra49

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: Åmotfors
Tydligen hade jag inte glasögonen på mig när jag tittade på lamporna det verkar ju va #44. Märkt med både 0,32A och 250mAh,
antar att det är till GI och feature, eller kör ni rutinerade med samma styrka på båda?