Frispel

sedan 2001

Magnetproblem på BSD

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås
I morgon tänkte jag börja gräva i det sista felet på ett BSD som shoppas - nämligen att magneten släpper Mist-kulan några centimeter framför vänstra "hålan". När jag tänker efter så stängs nog gaten dessutom precis innan kulan släpps.

Någon som haft samma problem så jag kan få några ledtrådar innan jag lägger för många timmar som jag inte har på detta? :-D


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det kan vara mottagaren hos den längsgående optoswitchen som reagerar på annat ljus och som då tror att kulan är borta.
Jag hade lite problem med misten på mitt Dracula.
Då jag kollade runt så var det nån som hade en bra lösning på ljusstörningar. Det är att använda en liten bit av ett sugrör att skärma av mottagardioden så den bara ser sändardioden och inte blir lurad av annat ljus.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


lasse.home

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Antar att ditt problem löst sig, INK, eftersom det inte finns någon diskussionen men tänkte att det kan tjäna sitt syfte att få in mer information om BSD och Mist om någon söker.

Hade ett liknande problem.

Gaten jag hade blev dålig och gick till slut sönder. Skaffade tråd och böjde till en ersättningsgate. När jag sedan spelade och misten kom till gaten så lossnade kulan varje gång.

När jag kollade litet noggrannare på vad som hände så såg jag att gaten rörde sig då kulan kom närmare och att gaten fastnade på kulan. Jag hade missat att gaten inte fick vara gjord av ett material som kan magnetiseras. Bockade till en ny gate av ett material som inte kan magnetiseras och så var problemet löst... :-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ah, hade glömt av det här inlägget.

Det visade sig vara "mottagar-switchen" under spelplanen på vänstra sidan som inte tog ordentligt. Dock inte så sällan att den felrapporterade.

Dock kommer jag inte ihåg om felet med tappad kula övergick i att den istället gick in genom gaten och sedan vände ut på spelplanen igen istället utan att jag gjorde något. Men justering av nämnd switch tog i alla fall hand om det aktuella problemet. :-D
« Senast ändrad: september 09, 2009, 18:46:34 av INK »


stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Hej!

Har också fått ett magnetproblem på BSD.

Får felmeddelande på magneten och när jag kör testet så släpps kulan mitt på spelplanen oavsett vilken sida man har startat ifrån.

Nu gick en kondensator på spelet igår, kan den ha med magneten att göra?


stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås
sen verkar det som mistmotorn inte hittar hem, den åker numera fram och tillbaka bara.

Bytt sändar och motagar diod och dom funkar i test.

Kan det vara magnetens fel?

Nån som haft liknande fel?


stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Vi löste även mitt problem, kan ju vara bra när nästa person får liknande fel och behöver felsöka.

Hos mig var det en kontakt på optokortet som hade något klet på sig så den inte fick kontakt, sen visade sig det att den nya mottagar iinte fungerade.
Efter det var det problemet löst.

Det första felet med att en säkring blåste varje gång man startade spelet berodde på att en TP102 hade gått på kortet vilket gjorde att magnetspolen vid coffinrampen låg på och tillslut brände spolen.

Men nu är allt frid och fröjd :)