Frispel

sedan 2001

Moddar

Heffaklumpen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har läst en del om olika moddar av flipper spel, allt ifrån de olika enkla leksaks-moddarna på TZ till mer avancerade grejjer som rumble-motor i ST:TNG, multiball lock i JD och den "förlorade" magneten i TZ.

Är det någon här som har gjort någon mer eller mindre avancerad modd på något spel?
Hur gick det i så fall, och fungerar det bra?

Några tips på fler moddar jag kan läsa om?


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det finns ju många moddar som 'återskapar' förlorad funktionalitet hos spel. Kanske funktionalitet som var påtänkt o gjordes stöd för, men som skippades av kostnads- eller otillförlitlighetsskäl.
Bara ett exempel förutom vad du redan tagit upp är 'jackpot lights' mod till IJ.
Här kan du se ett kit som visar lite vad det handlar om:
http://www.amusementinnovations.com/indy/

Annars är det ju på sina håll ganska poppis att drösa ner sitt spel med olika 'leksaker' eller snyggare varianter av vad som redan sitter där (jag är inte helt oskyldig, jag har satt de tillhörande vapnen i händerna på LOTR-figurerna), att pimpa upp spel med guldrails etc (eurkh?), eller små generiska mods som att sätta in riktig knocker på de nyare Stern-spelen som levereras utan sådan, eller att bara förbättra befintliga lösningar (plexi washers ist f metall dito vid slingshotplasthörnen, byta ut en bräcklig detalj mot ens tadigare). Var går gränsen för vad som är en 'mod' egnetligen?

Om man söker lite (särskilt på RGP förstås) på ett spel och mod/mods så hittar man en uppsjö av *mer eller mindre bra* idéer.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag hade ett Radical som såldes iväg för ett tag sedan, Innan det såldes iväg så hade jag planerat att bygga om det som prototypspelen. Dvs med en tredje slingshot snett till höger nedanför bumprarna. Samt en gång under spelplanen till en upkicker längst upp till vänster på spelplanen.

slingshothålen i spelplanen finns på alla Radical-spel och slingshoten finns även i mjukvaran enl manualen.
Detta gäller även upkickern. Vilka anslutningar man ska använda till diverse spolar och switchar står i manualen.

Meningen med upkickern var att då man tagit mer droptargets 1, 2 & 3 och hinner skjuta in i "Snake-run" så skulle kulan fara ner i hålet (där det står en fast tavla på produktionsspelen) och rinna bort till upkickern, där den sedan skjuts upp i en ramp.

Kolla på flyern så ser ni upkickern längst upp till vänster på spelplanen
  Radicalflyern

Jag kanske kommer att köpa eller byta till mig ett fint Radical och göra dessa ombyggnationer så att spelet blir som det var tänkt från början.
« Senast ändrad: oktober 19, 2005, 01:10:45 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag har även byggt om ett av mina tre Williams OXO rätt så radikalt.
T ex 2 st 2" flipprar en bit upp på spelplanen.
7 droptargets 5 + 1 + 1.
Ett antal nya inserts i spelplanen framför droptargets.
Byte av alla spelplansstolpar till genomskinliga blåa och röda.
Byte till blåa och röda lane guards längst upp på spelplanen.
Byte av plåtarna högst upp på spelplanen mot en Bally-rail och plaster från ett skrotat ss-spel.

Bottenplattan i spelet byttes ut mot en ny (större) som gav plats även för den mycket stora reläbank som normalt sitter monterad på undersidan av spelplanen. Den reläbanken  flyttades ner på bottenplattan av flera anledningar.

I toppboxen knökade jag in en räknare till för varje spelare och skrapade fram en ruta till som maskades och fick ett vitt färgskikt.

Allt detta skedde i min ungdom, så jag får skylla på ungdomligt oförstånd. Det enda som inte gjordes helt klart, innan spelet ställdes undan före många år sedan, var droptargetinstallationen och alla omkopplingar för de lampor och vinster m.m. som hade med enheten att göra.
Nån dag ska jag plocka fram spelet och slutföra ombyggnationen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall

Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
DAH: Du har inte berättat om dina extra GI-lampor på Addams


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Personligen tycker jag moddar är helt ointressanta om dom inte uppenbarligen löser ett problem som påverkar spelbarheten.

Rent visuella moddar känns oftast helt meningslösa. Ta exempelvis alla gräsliga toppers som poppar upp på ebay lite då å då. "Tacky" är väl det ord som oftast är det man tänker när man ser dessa.


Exempel på moddar som känns helt meningslösa:

Lasersikte på STTNG:s kanoner...

Fler "tacky" prylar



Moddar som löser spelbarhetsproblem är dock ganska okej/skoj tycker jag. Speciellt Judge Dredd-modden är ju kul. Där har man alltså återskapat lock-mekanismen så som den var på prototyp-exemplaren. Många ggr finns det en bra anledning till att plocka bort saker från prototyperna till produktionsexemplaren, men i detta fallet tror jag främsta orsaken mest var kostnadsskäl. JD-mod
EDIT: Nix. Jag hade fel (igen). Det var tillförlitligheten som var problemtisk tydligen.



Men sen finns det ju spelbarhets-moddar som bara är så korkade att man baxnar! Se här! Om jag förstått det hela rätt så får man extra "souls" om kulan landar i "Sam" efter POTD...med denna mod blir det alltså svårare att starta ROTK. :-D

Se Keith P Johnsons kommentarer till reglerna:
Citera
Added a Path of the Dead Soul Bonus when the ball drains into Hobbiton
  instead of the wire ramp.  Doing so will add 250+50 up to 750 souls.
« Senast ändrad: oktober 19, 2005, 17:31:18 av LDK »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Alltså, jag bara avskyr dessa meningslösa tillägg... Speciellt idiotiska och fula toppers. Tvi vale!

Har dock i mitt liv som flippermekare utfört ett par moddar; olikfärgade dioder i craten på SS och den smått legendariska kryddmåtts-inlaneguiden som fortfarande finns att beskåda på vårt ToTAN. Den senare var dock ett MacGyver-hack som vi sedan inte bemödat oss ta bort.

Sen får man aldrig glömma darkhelmuts & johannas mumin-modd av vårt SS. Den var varken meningslös eller ful, bara otroligt charmig!


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Sen får man aldrig glömma darkhelmuts & johannas mumin-modd av vårt SS. Den var varken meningslös eller ful, bara otroligt charmig!
Och det bästa var ju att herr Mumin hoppade lika bra som grodorna! Plus att han gjorde en piruett! :-D


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
OCH genererade ett rätt så massivt 'bonk' i glaset varje gång :-)
« Senast ändrad: oktober 19, 2005, 18:22:34 av Purre »


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag instämmer om LotR-PotD modden, jag kan verkligen inte se ett behov av den. Men tydligen är det många som gör det, de pratar om att plastics gått sönder av att den dunsar ner där, eller att träkoppen skadas, eller att den kan studsa ut på oregerliga sätt (vilket iofs händer). Och att KEF la till bonus-soulsen när kulan hamnar den känns ju mest som en "hmm, ojdå, vi får väl göra så att det känns lite mer som vi tänkt på att det kan hända" konstruktion. Min Arwen-plast har dock inte tagit någon synbar skada alls hittills, och några konstiga studsar kan jag ta utan att gnissla tänder.
Den andra modden på samma sida är dock grymt vettig. Nuff said.
De flesta 'vettiga' mods bygger just på att man fixar problem eller återställer 'för dyra för produktion' detaljer.
Pimpmoddingen som Purre vomerar på är ju någon slags 'jag måste pynta o göra fint med alla mina hemslöjdsskills' sjuka, man ser inte efter vad som *behöver* göras, utan hur mycket pyntning man kan komma undan med utan att maskinen blir ospelbar.


OOM

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
  • Stad: Sollentuna
Skulle precis svara på inlägget om lotr-moddarna och så glider GUD upp och säger allt jag tänkt säga.

Dessutom finns det ju en betydligt smartare mod för att rädda plasten .


s.w

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 418
    • Visa profil
  • Stad: Frösön
Alltså, jag är kanske inte helt hundra där uppe, men snacka om att jag skulle sätta lasrar på Sttng om jag hade ett. Det är ju så självklart, ingen rymd utan "Lasers". Bara jag får tummen ur och spikar ihop mitt NBAF igen (efter flytt av garageport, nya taket på altanen, renovering av ett sovrum, ombyggnad av hall och inredning av vinden om min bättre hälft får bestämma, (hon delar inte min hobby alltså)), så ska jag riva mitt JD och då blir det mod av dödsplaneten. Det var även en bra förklaring där varför switchmatrisen på mitt prototypspel inte är riktigt som den ska. Switch 32 och 67 har bytt plats...........

Sen tror jag att dom flesta spel skulle tjäna på lite mera GI-lampor.

/s.w


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Håller med s.w om just lasermodden. Hade jag haft ork (och spelet kvar) så skulle jag lätt smälla dit lasersikten på STTNG-kanonerna!

Toppers däremot... Det är en vidrig företeelse! *hua*


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
GUD: Word! Kunde inte säga det bättre själv.
Moddar som skyddar eller eliminerar diverse 'buggar' är helt ok. Frågan är om ramp-protectors då kan räknas som en modd, och de använder iaf jag mig av det det behövs.