Frispel

sedan 2001

LOTR - problem med spole/magnet

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Någon som grävt mycket i Stern-spel? Jag har en höger VUK som inte vill aktivera sig. Har även en magnet som inte vill bita i kulan. Transistorer och tillhörande krets är bytta.


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu tror jag nog att det här är saker du redan tänkt på, men bara för säkerhets skull, eller om någon annan skulle läsa tråden och vilja ha lite tips...

* om inte ringmagneten går igång så är det i 99/100 fall säkringen som gått (kan ha gått utan att det riktigt syns, testa!)

* VUK:arna är klassiska LOTR-problem med sina Y-switchar, byta switch eller bara 'bråka' lite med switchen kan fixa det temporärt eller med lite tur permanent

...men eftersom du redan är inne på att byta transistorer så har du väl passerat dessa första-felsöknings-stationer...

RGP har säkert hjälp om du inte hittar den här.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Om inte ringmagneten aktiveras så kan det vara så udda som att spinnern är paj. Det är nämligen den som triggar igång magneten och jag kliade mig en hel del i huvudet innan jag fattade det :-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Alla switchar är glada.

När kulan hamnar i VUK:en så "bubblar" ljudeffekten till ett par gånger och sedan säger spelet att coilen är dum.


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Så enkelt som att Magneten själv är trasig?? :-o Eller funkar den i test??





Johan "Terminator" Lundin

"Pinball ain´t no game
Pinball ain´t no sport
Pinball IS religion"
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Kan rapportera lite. VUK-problemet löstes genom en "tjuvkopping" då någon bana i kretskortet var av. Magnetproblemet löstes igår när jag hade "huven uppe" för ett switchbyte hos Gimli. Då såg jag en urdragen kontakt bakom backboard'en! Det var nog så enkelt att föregående ägare plockat isär magnetkontakten under sitt felsökande eller dylikt. Eftersom jag bytt den trasiga transistorn tidigare så funkade magneten fint efter ihopkoppling. :-D

Nu ska jag bara lista ut varför spelet ibland drar igång ett Mode när man startar ett spel...


Kallan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: surte
Ja snälla INKen lös problemet med mode som bara startar.
Jag har kliat mig så mycket i huvudet åt det felet så jag snart inte har något hår kvar. Jag har råkat ut för det på 3 olika spel med varierande frekvens.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Kallan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: surte
Jag har inte felsökt så mycket och elektronik är inte min starka sida. Men på det spelet jag tittat på så kollade jag switcharna från balrog och fram till den bakom ringen. Opton verkade också fungera bra. Jag vill minnas att switchen bakom ringen var ut funktion. Jag kan inte se hur det skulle få mode att gå igång vid startögonblicket men jag har blivit förvånad förr...
Skulle du kunna utveckla din balrogteorin? Min balrog kärvar lite rent mekaniskt ibland när den ska flytta sig och jag kan mycket väl tänka mig att det kan påverka switchen med diverse följdefffekter.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Även min Balrog kan "rycka" lite ibland när den ska tillbaka. Men mitt mode-startande verkar inträffa när Herr B är framme vid spelstart - då drar ett mode igång när han ska in och gömma sig.


Erling

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har själv inte bekräftat felet men har också sett mycket mode starts vid Balrog framme. I vanliga spelet när balrog är framme t ex efter bash balrog eller fellowship multibollen så om man träffar balrogen snabbt innan den går tillbaka så får man ju ringträff o ett mode kan starta... Så är också rätt övertygad om att det är den.

Tror inte det beror på switchen i balrogen utan på kablarna(åtminstone på det jag sett). Dom kläms ofta fast och går lätt sönder. Ofta är det då ett glapp i kablarna som inte märks under vanligt spel men tillräckligt mycket för att man ska få en switchträff när han rör på sig.
« Senast ändrad: april 06, 2010, 11:14:25 av Erling »


Kallan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: surte
Aha!
Jag håller just på och shoppar spelet nu så då ska jag ta mig en extra titt på Balrogen och dess kablar.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Då var min Balrog åter tämjd. Precis som Erling skriver var det brott på kablarna inne i slangen som håller ihop de fyra kablarna från switch och flasher. Fick göra en liten förlängning och vika undan för att förhoppningsvis undvika problem i framtiden.

Passade även på att byta till en rak ballshooter så det ska bli lättare att sätta önskat skillshot.  :-)


Kallan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: surte
I väntan på reservdelar har jag inte gjort något åt spelet men en närmare titt på Balrogen visade att en kabel hade kommit kläm. Plasten runt kabeln var helt avskavd på ett ställe så jag skulle tro att det är ett liknande fel även på detta exemplaret.


Tags: opto  VUK   switch  switch