Frispel

sedan 2001

Lamporna lever ett eget liv... Felet löst!

padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Hej på er!
Stod och spelade på mitt JY nu, och plötsligt började båda flipprarna slå av sig självt med en sekunds mellanrum!?
Strax därefter matades hela shooter lane full med kulor, en i taget tills där vart fult. Efter det så stod det att myntluckan var öppen, och högspänningen var från kopplad.

Vid det här laget stängde jag givitvis av spelet...
Provade att lossa och återmontera kontakterna i backboxen, men utan resultat!
Nu står det bara "check fuses F106 & F101.
F101 är hel, men F106 bränner så fort jag startar!

Ledlamporna funkar som följande:
100: släckt.
101: lyser.
102: släckt.
103: lyser.
104: släckt.
105: släckt.

Ljudkortets 501: blinkar.

Va fan!?
Har bytt till LED i hela spelet häromdagen, men spelat många och åter många spel efter det utan problem.
Vart börjar jag? Dioderna bredvid säkring F106?

Mvh
Christoffer
« Senast ändrad: oktober 05, 2013, 12:13:15 av padre054 »


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Kolla först dioder D11-D14.
Sen kondingar C6 och C7. Därefter Q2.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Nu är D11 - D14 bytta, men utan resultat.
Jag har försökt att testa lite egna teorier, och möts av följande.
Om jag startar spelet utan kontakt J116 i, kommer det igång som det ska.
Efter vidare testade, går säkring 106 sönder så fort jag kopplar in refrigerator popper. Men helt plötsligt går det att starta trots att den är inkopplad!?
När den sedan skulle aktiveras av spelet, märkte jag att den blir konstant aktiverad, och aldrig släpper så att säga.
Där står jag nu och trampar.
Vidare har jag märkt att den högra slingshoten inte funkar alls längre, något som den alltid gjort tidigare!
Och vad som kanske är det tråkigaste, lamporna blinkar ej som de skall, utan verkar nästan blanda ihop sig. När första uppdraget skall lysa, lyser istället det sista osv... Många lampor har dessutom faktiskt gått isönder. Jävligt tråkigt med tanke på att jag nyss monterat ett LED kit!

Vad handlar detta om?!
Så himla frustrerande, då jag nyss fått hem spelet, och verkligen vill kunna spela!
Mvh
Christoffer


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Kan tillägga att alla statusled nu lyser fint iaf.
Det gjorde de inte direkt när jag hade bytt dioderna, utan när jag startar utan kontakt j 116 inkopplad. Men sen lyser de mystiskt nog fast den kontakten är inkopplad? Detta är verkligen mystiskt! Känns faktiskt som mer än ett fel pågår här?


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Troliga felkällor låter som spolen på Refrigerator popper, transistor som driver spolen Q68, och även aktuell 74LS374. Ser ut som U7 i schemat, men det är ju så f-bannat liten text.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Ja du, inte är texten stor nej!
Glömde skriva att jag testat att byta spolen, men samma sak iaf.

Lampproblematiken känns verkligen inge rolig den heller! När jag startar spelet lyser några lampor på spelplanen konstant. De slocknar när spelet passerat självtestet, för att sedan komma igång igen.
Men som jag redan  nämnt, stämmer inte ljusschemat alls längre!
När jag är i menyn för att testa enskilda lampor, lyser vissa inte när de skall, utan då lyser någon helt annan istället. Gäller inte alla, men många.

Jag har letat efter kabelbrott och ev gjapp, men finner inget.
« Senast ändrad: september 13, 2013, 13:01:18 av padre054 »


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Du skall nog fokusera på problemet med spolen först, och sedan ta dig an de styrda lamporna.
Nyttja den nya spolen. Kontrollmät Q68:an. Är den ok, så byt U7:an.

Angående ljusproblematiken börja med att demontera och sedan återmontera den korta bandkabeln mellan CPU- och power-kortet.
Nästa är nog byte av lampmatrisens alldeles egna ULN2803 (U11). Därefter 74LS374 (U10).
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Tack för svar, igen!
Har du möjligtvis något handfast tips på hur jag kontrollmäter Q68:an?

Tror mig ha glömt att nämna, att typ 3-4 lampor på spelplanen lyser konstant DIREKT vid uppstart, för att sedan börja blinka i attract mode efter testsignalen pipit...
Har undersökt bandkabeln, och finner inget konstigt eller glappt.

Finns det något av detta som kan hända om någon av dioderna D11-D14 som jag monterat ej skulle varit hela från början? Dåliga ex av allting måste ju finnas antar jag?

/Christoffer


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Q68 är en TIP36c:

TIP36c-test:
-   Stäng av spelet.
-   Ställ multimetern i diod-läge.
-   Håll röda mätspetsen metallörat på transistorn.
-   Håll den svarta mätspetsen mot vardera av ytterbenen. 0.4-0.6 skall avläsas.
-   Håll sedan den svarta mätspetsen mot mittbenet på transistorn, och du skall få signal (0).
-   Håll därefter den svarta mätspetsen mot det vänstra/övre ytterbenet på transistorn, och den röda mätspetsen mot mittbenet på transistorn. 0.4-0.6 skall avläsas.
-   Behåll den svarta mätspetsen mot det vänstra/övre ytterbenet på transistorn, och flytta den röda mätspetsen till det högra/undre ytterbenet. 0.2 skall avläsas.
Skulle några andra värden visas så är transistorn trasig och måste bytas.


Diod P600G-test:
-   Stäng av spelet.
-   Ställ multimetern på diod-test.
-   Håll svarta mätspetsen på sidan med bandet, och den röda på andra sidan.
0.4 - 0.6 V skall avläsas.
-   Byt håll och du skall inte få något mätvärde.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Tack för svar!
Kollade lite snabbt på Q68, och misstänker att allt inte står rätt till?
Först och främst får jag inte fram mina värden riktigt på det sätt du beskriver, men då är iofs min multimeter från en billigare leverantör! ;)
När jag sätter röda på metallörat och den svarta på ytterbenen, står det bara 2, och piper svagt.
Kollar jag någon av de andra TIP36c, står det allt från 400-700? Antar då att det motsvara det du beskriver som 0,4-0,6?

Kan jag nu fastslå att den är dålig?

Dioderna visade alla bra värden, förutsatt att min multimeter även där får visa 400-700?

Blir att lägga en order av Daniel på Free-Play nu då!

//Christoffer


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Det är antagligen mV (milli Volt) som din multimeter visar, dvs. 0,4 till 0,7 V då. Ifall du tittar i displayen, eller eventuellt på vredet, så borde det stå mV istället för V.

Beter den sig annorlunda än de andra transistorerna vid mätning, lär den vara trasig, så det är bara att beställa.

Passa då på att även inhandla de andra kretsarna enligt ovan. (Ifall de nu finns.)
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Q68 bytt, och nu funkar ref. popper igen! Tack!!!

Lampmystiken kvar nu då.
Alla flashers fungerar korrekt, men lamporna på spelplanen däremot...
Kör jag enskilt lamptest, lyser vissa när de ska, medans andra som sagt lyser helt galet fel! Skulle uppskatta det till 50/50 ungefär.
Någon tänder dessutom två (oftast) närliggande lampor på en gång!?

Den korta bandkabeln är kollad,, och provbytt, utan resultat.
Vart börjar man? Kontakterna längst ner till höger på kortet skall allt sitta rätt.

Med vänlig hälsning,
Christoffer


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda

padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Mäter man q93-q108 på liknande sätt?
Behöver inte de vara hela för att styra en varsin rad i lampmatrisen?

Med vänlig hälsning,
Christoffer


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Q93 - Q100 är TIP107
Q101 - Q108 är TIP102

TIP102, TIP122-test:
-   Stäng av spelet.
-   Ställ multimetern i diod-läge.
-   Håll svarta mätspetsen metallörat på transistorn.
-   Håll den röda mätspetsen mot vardera av ytterbenen. 0.4-0.6 V skall avläsas.
-   Håll sedan den röda mätspetsen mot mittbenet på transistorn, och du skall få signal (0).
Skulle några andra värden visas så är transistorn trasig och måste bytas.

TIP107-test:
-   Stäng av spelet.
-   Ställ multimetern i diod-läge.
-   Håll röda mätspetsen metallörat (eller mittbenet) på transistorn.
-   Håll den svarta mätspetsen mot vardera av ytterbenen. 0.4-0.6 V skall avläsas.
-   Håll sedan den svarta mätspetsen mot mittbenet på transistorn, och den röda på metallörat, och du skall få signal (0).
Skulle några andra värden visas så är transistorn trasig och måste bytas.


Fast att ungefär hälften av dessa skulle vara trasiga känns inte så troligt, men mät och kolla.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com