Frispel

sedan 2001

Knocker, SEGA...

Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Hej.

Är det någon som har någon bra länk till nått ställe som visar hur man skall bära sig åt för att installera en riktig knocker i ett Golden Eye.

Det där hemska ljuden som skall föreställa knocker vart bland det mest otrevliga jag hört i ett flipper på läge.

Eller om någon bara vet en lämplig utgång på ett kort :-)

Och till sist, oavsett om någon vet ovanstående, går det stänga av mjukvaru-knockern?

Har letat lite på RGP men inte hittat nått bra om det (mer än andra folk som är störda av det)

// Luma
// Christer


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Att knockern försvann var inte enbart en kostnadsbesparing, utan det berodde också på att man använde upp alla drivers till annat på spelen, och när man till slut fick välja mellan att stryka nåt från spelplanen eller att använda en låtsasknocker så valde man det senare.

Många SEGA/Stern/DE spel har dock en funktion för att koppla knockereffekten till något extern.

Har du kollat i manualen? Finns på IPDB om du inte har den.

På sidan 44 (section 3, chapter 4) hittar du:
Adj. 40
Ext Replay Knocker
Set to ON or OFF. When set to ON, the operator can enable the knocker in cabinet to drive an external device without the game giving a replay.

(Om du letar lite bland kopplingsscheman i manualen så hittar du nog var du kan plocka ut den här signalen också.)

Den kanske du skulle kunna använda? Om du har spelet hemma på free play så spelar det möjligen inte så stor roll om det verkligen ger en credit eller inte, och så kan koppla signalen till nån knocker-kit du snickrar ihop.

Men du kommer ju behöva driva den på något sätt fortfarande förstås. Nästa roliga uppgift att lösa! :)


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Heh, jag kunde inte hålla mig utan letade lite i manualen... Du har tur!

Kolla sidan iv - Coils Detailed Chart Table. I High Current Coils Group 1 så hittar du på #8 en "optional replay knocker drive line" om 50V.

Bingo.

(GoldenEye verkar inte använt så mkt high current drivers, ser att det finns flera 'not used'.)


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Hmm..

Kikade på det där.

Satte på ext. knocker, men tyvärr försvann inte det simulerade ljudet...

Tror du det kan försvinna när man verkligen har en last på driv-trissorna?  Eller vet någon en annan funktion för att stänga av mjukvarumässigt oljud?

// Luma
// Christer


Tags: