Frispel

sedan 2001

Jag bygger ett flipperspel...

rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Om det blir klart, yes!
Har gjort 90% nu och ska göra resterande 90% nu... ;)

Har inte provspelat en whitewood med ALLT monterat, gjorde en whitewood för 7-8 månader sedan som jag kontrollerade mot en utskriven ritningen (ritningen ovanpå spelplanen, skjuta kulor och kontrollera att de träffar någorlunda). Men som sagt - har ju baserat spelets shotmap på ett befintligt spel så jag ser minimala problem på den fronten.

Är mest orolig för den högra saucern dock, tror den kan bli riktigt tricky att sätta! :)
Robert Bjärmyr


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Jag måste bara få inflika att jag tycker att du gör ett helt otroligt jobb! Att du orkar.
Keep up the good work!
När kommer LE-versionen?


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Awesome, tackar! :)

Detta ÄR Limited Edition-versionen... :P  
Kommer se hyffsat välpackat ut när alla plastdetaljer och leksaker är på plats! Gameplayen är tänkt att vara mer fokuserad på "prickskytte" än att spelet ska spela fort, även om looparna finns kvar och borde spela ganska snabbt ändå.

Regelverket är tänkt att vara djupt så att man inte tröttnar efter ett par spel. Men blir det för svårt får jag programmera om... ;)
Robert Bjärmyr


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Du skulle nästan kunna ha förprogrammerade easy, medium, hard att välja på?


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Japp. Tanken är att man ska kunna justera en hel del parametrar ifrån servicepanelen (precis som vanligt m.a.o) och därmed kunna justera det mesta utan att behöva programmera om spelet. :)
Robert Bjärmyr


CRS

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
  • Stad: Ljusdal

rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tackar! :D

Frågan är -
Behöver man stoppa in en tilt-sensor?
Jag använder väldigt sällan knuffar etc men det kanske är bra att skydda spelet mot folk som gör det... ;)
Robert Bjärmyr


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12158
    • Visa profil
  • Stad: Borås

rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Varför finns tilt-sensorn i så fall, om inte för att skydda?
Eller iofs - för att förebygga fusk. Kanske får ha en slamswitch istället.

Totalförbud för INK att komma och banka på mitt spel iaf! :P
Robert Bjärmyr


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fast herrn är naturligtvis välkommen om han inte bankar på det. :)
Robert Bjärmyr


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1447
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja en tilt är allt nödvändig. En ganska stor del av spelandet är att man kan påverka kulan även genom att flytta spelet och för att tydligt avgränsa hur mycket ommöblering man tillåter behövs tilten.

En slamtilt ska du däremot inte behöva. Jag misstänker att den som sparkar in myntluckan på ditt spel har betydligt större problem än att inte få spela färdigt sitt parti...


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12158
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Utan tilt kan en spelare flytta spelet gränslöst för att förhindra att en kula rinner - så kan man inte ha det.

En tilt ska vara inställd så vissa rörelser för att rädda en kula medges (nudges/slap saves) då detta är en stor del av skickligheten inom flipprandet.

De som tror att en strikt tilt skyddar spelet bör tänka om eftersom det våld en våldsam spelare utövar när han räddar kulor icke står i paritet med våldet han kommer att utöva på spelet när en liten slap save resulterar i en omedelbar tilt.  :-)


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Imponerande spelbygge!

Angående träslag så har jag fått lära mig att det är skillnad på tätheten i träet från tex en björk el fura från södra delen av landet mot en från norra delen. Detta för att långsamväxande träd blir tätare.
Hur stor den skillnaden är vet jag dock inte men då vi för några år sen översvämmades från 'billigt' Gudrunvirke var detta på tapeten och tanken var väl att man skulle köpa rejäljt norbottniskt trä istället för det billiga de säljer på byg**ax.

Protektionistiskt? Ja, och jag har inga belägg för att det stämmer.
:-/


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hehe, japp.
Gällande träbiten så har jag accepterat mitt öde. Spelplanen är inte hela världen att göra om, men jag gör det inte i onödan. Om det blir allt för mycket jack/märken efter en tid så kan det bli aktuellt dock. :)

Tilt alltså.
Då blir det till att leta upp en gammal någonstans, eller bygga en egen. Trodde jag lagt sista beställningen redan men så verkar det inte vara! :P
Robert Bjärmyr


DarthBoMan

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
    • gamerworld
  • Stad: Täby
Wow! Såg just den här tråden. Ser riktigt fint ut!
- I geek, therefore I am -
www.gamerworld.se - Där jag tar så mycket plats jag vill