Frispel

sedan 2001

Hjälp med felsökning System 80B TX-Sector

nizzehult

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: UMEÅ
Hej,

Ny här på forumet fast jag har ägt ett par spel genom åren, bl a Gorgar och RoboWar.

Nu har jag blivit ägare till ett Gottliebs från -88 som heter TX-Sector som jag köpte i icke fungerande skick och försöker få ordning på. Spelet är rätt slitet så en renovering av spelplanen står på agendan men först måste jag ju få det att lira som det ska.

Spelet är alltså ett System 80B (urk) och kan ju därmed ha en del konstiga fel men frågan är ändå om det fel jag har ligger i elektroniken eller om det är någon mekanisk sensor som spökar.
Det följde med fyra kulor till spelet men jag har sett en bild på en manual (ingen medföljde spelet) där det står på framsidan att man ska placera tre bollar längst ner innan man börjar.

Följande händer:

Spelet startar alltid upp och gör sin resetloop där alla targets åker upp när man trycker fram ett spel men därefter varierar det vad som händer.
Ibland stannar den där, blinkar "00" men inget mer händer men för det mesta så matas en kula fram som den ska men det tar ofta bara någon sekund så matas även nästa kula fram! Och uppskjutaren orkar inte dra iväg två kulor samtidigt. Noterar också att det har räknats poäng - lite slumpvis mellan 3000-19000 - när kula #2 matats fram - trots att ingen kula har varit i spel och det står också att det är kula #2 som nu spelas.  
Ibland fungerar det dock som det ska och bara första kulan kommer fram men då kan det bli så att under tiden som den är i spel så tycker den att den kulan är död och matar då fram kula #2. Detta händer däremot aldrig mellan kula två och tre!
Om man lyckas låsa alla kulor i kopparna som finns (3 st) så stannar spelet ofta där och drar inte igång multiball. Har försökt att placera extrakulan som medföljde i någon av kopparna innan spel men dessa töms ju automatisk när man startar nytt spel.
Ibland när man spelar och en kula är skjutklar men inte i spel så räknas poäng bara genom att man flipprar.

Har kört i testläget och alla solenoider funkar. Alla switchar är slutna. Memory OK osv.
Har försökt mäta och kolla alla brytare på planen men dom verkar funka och påverkas på rätt sätt. Kollade de som sitter längst ner där kulorna ligger extra noga.

Jag undrar nu om felet mest troligt är elektroniskt och ligger på systemkortet eller drivkortet eller om det trots allt låter som någon brytare eller annat som bråkar. Display och ljud funkar klockrent. Mer specificerad hjälp var felet kan ligga uppskattas!


nizzehult

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: UMEÅ
Det är många som läser men tyvärr ingen som svarar.
Förstår att det kan vara svårt att veta felet men det skulle underlätta om någon som haft ett annat, liknande fel, löst det och kunde berätta var felet satt. Det finns ju en hel del skrivet på nätet om hur man fixar jordning, byter dåliga kondigar, tar bort resetkrets, kopplar förbi slam-tilt funktionen osv. men kanske inget som berör just denna typ av fel.
Kanske ska nämna att en 8A säkring hade gått när jag fick spelet, en som är märkt "SLO-BLO" (= slow blow). Och den har ju gått av någon anledning.
Plockade bort drivkortet och mätte alla trissor, kretsar, och dioder och alla verkar OK. En av de stora trissorna har gått riktigt varm vid något tillfälle och är utbytt, hela kortet är bränt på baksidan och vissa förbikopplingar har gjorts med hjälp av kablar pga. brända banor på PCB:t men allt ser ändå ut att ha gjorts korrekt och det finns bra förbindelse.
Nästa steg är CPU-kortet men som jag förstått så blir det sällan nåt fel på detta - förutom att kortet lägger av helt.
Som sagt: alla tips mottages tacksamt. Är rätt händig på elektronik annars.


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tjena Nisse!

Jag hade ett IJ som strulade och var ruskigt lustigt då jag inte kunde förstå varför vissa switchar ibland fungerade och ibland inte, det fanns inga kabelbrott.

Det vi fick göra var att mäta upp kortet med oscilloskåp. Då visade det sig att en en av 5volt signalerna gav ca 2,5v. Detta på grund av 5volts tekniken som användes resulterade i att den ibland tolkade 2.5 v som signal och ibland som ingen signal.

Problemet löstes genom en tråd på baksidan kortet. Problemet är väll kanske att få fram ett schema för kortet i ditt spel?


nizzehult

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: UMEÅ
Tack för svar.
Jag kollade alla kretsar på CPU-kortet och hittade en 74LS00 som hade kortis på två ben. Aha! Felet hittat trodde jag. Bytte den men nix, ingen större skillnad.
Vilket kort var det du fixade?
Jag har ju mitt Robo-War spel som jag kan "låna" kort av, tyvärr står det inte hemma men det går kanske att fixa.
Jag har synat korten och anslutningarna och de ser ändå rätt schyssta ut med bra lödningar och minimalt med oxid.
Men ett schema skulle definitivt underlätta.


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag vet inte vad kortet hette men det är till ett IJ. Så det är ju inte ens samma fabrikat. Dock kan jag tänka mig att det är samma uppbyggnad med ingående utgående signaler för switchmatris och den elektoniska handteringen med signalerna.

Bara för att det ser bra ut på lödningar betyder inte att tillräckligt stor del av signalen går fram så var det i all fall för mig.
Dörför behövdes ett ocillioskåp det visar ju inte bara att strömmen går fram utan hur mycket ström som går fram. Om du kan byta till ett likandant kort som du vet fungerar och problemet kvarstår så vet du vart felet ligger. Är felet inte kvar så är vi ju ute och cyklar båda två!


Kan tyvärr inte mycket om det här så har inte mycket mer att komma med tyvärr.! Lycka till och post när du möter nya fram eller motgångar!

MVH OSKAR


Svanen

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Hmmm, var ett tag sedan jag sålde mitt TX-sector men vad jag kommer ihåg:

Jag har för mig att det alltid skall vara en kula i en av "transportörerna". Alltså att spelet inte borde tömma "transportörerna" när man startar nytt spel.

OBS!! Mitt minne kan svika.
« Senast ändrad: oktober 14, 2013, 22:53:56 av Svanen »


nizzehult

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: UMEÅ
Tack.

Har felsökt lite ikväll och hittat några fel. Batteriet var kasst och en av brytarna på spelbordet gav halvdålig signal i slutet läge. Har mätt de flesta kretsar på driver- och CPU-kort "live" och det se bra ut.
Jag är rätt säker på att det är någon typ av resetsignal eller liknande som får det att flippa ur - bokstavligen!
Mitt under spelet så kan den få för sig att kulan är död och matar fram nästa. Lyckas man låsa kulor i hålen på spelplanen (finns 4 st såna hål) så blir boll #3 låst där och sen händer inget mer. Dessutom så har det nästan alltid räknats poäng redan innan först bollen är spelad.

Det finns massor med info på nätet om hur man t ex modifierar jordning och annat men ska man gå igenom alla dessa punkter så blir man ju aldrig klar.
Kopplade bort reset-bordet lägst upp utan framgång.

Jag vill bara veta vilken del jag ska koncentrera mig på: CPU-kortet, driverkortet eller spelplanen. Ljudkortet kan man nog utesluta.
Ska ändå försöka hämta korten från Robo-War i morgon.


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Finns det en switch felsökning på spelet?

I så fall är det ju enkelt att testa switcharna genom att koppla ur ingående och utgående switchsignal och testa dom med en sladd från ben 1 till ben 1-8. Ben 2 till ben 1-8 och så vidare. Då ser du ju om det är någon switch som inte fungerar i Cpu kortet. Om alla funkar vid denna test är ju felet utanför kortet.

// Oskar


nizzehult

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: UMEÅ
Ja det finns en switch matrix test och den indikerar att alla är "closed" när den kör sitt test.
Menar du DIP-switcharna? Dessa brukar sällan eller aldrig falera.
Annars förstår jag inte riktigt hur du menar.


nizzehult

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: UMEÅ
Nu har jag kommit en bit!
Hämtade korten från Robo-War och fick ett helt annat fel, spelet startar och nollar sig men alla enheter är döda och ingen kula matas ut.
Hm. Jämförde korten och felsökte. Så bytte jag plats med den socklade stora kretsen U4 (6532) och efter detta funkade spelet perfekt!
Men jag vill fortfarande veta felet på originalkortet och nu vet jag ju att det är CPU-kortet som felar. Det skulle ju kunna vara någon av de andra, icke-socklade 6532-kretsarna. Har försökt jämföra och mäta alla vanliga TTL-kretsar men hittar inga skillnader.
Var får man tag på nya 6532 chip?


nizzehult

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: UMEÅ
Fixat!
Det finns en kille på ebay, johan6685 i USA som säljer och reparerar kort till System80 för $59. Jag skrev till honom och frågade vad det skulle kosta totalt med frakt. Beskrev även vilket fel jag hade. Det visade sig bli ganska dyrt med frakt men ha sa att jag troligen hade fel på Z11 och Z12 (7404) så jag bytte dem och - tadaaaa - spelet funkar till 100%!
Tänker faktiskt vara schysst och skicka några dollar till honom som tack för hjälpen, sånt kan man ha igen...

Har även hittat 6532-chip på ebay för ca 20,-/st inkl frakt. Visserligen begagnade men so what.

Det löser sig sa han som sket i vasken!


Flakmopeden

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
  • Stad: Malmberget
Du råkar inte vara jätte trött på TX-Sector och känner att du vill sälja det åt mig?   :D


nizzehult

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: UMEÅ
Hm. Vet inte riktigt vad jag ska svara på det. Tycker det är ett trevligt spel. Men jag skulle möjligen kunna tänka mig att byta mot ett spel med matrixdisplay.