Frispel

sedan 2001

Hackade roms, era åsikter..

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Varje gång någon nämner hackade roms på r.g.p så blir det ett jävla liv på vissa där (om inte de flesta). Visst jag kan förstå om ett spel står utställt med hackade roms och beter sig väldigt konstigt/dåligt så kan spelarna tro det är williams som gjort en dålig produkt, men jag tycker det är minst lika mycket utställarens fel som att det finns hackade roms.  

Sen så är det ju olagligt att "reverse engineer" såna prylar vilket jag tycker är lite fånigt på sätt och vis eftersom de inte har en chans att kolla om någon sitter och gör det och kollar upp deras algoritmer och allt det. Det märker de ju först när någon släpper en hackad version, men om man hackar en rom hemma men inte släpper den till offentligheten så är det bara larvigt att säga att det är olagligt och förbjudet för det kommer att ske ändå.

Slutliga frågan är väl om wms ens bryr sig längre om någon hackar nåt rom då de verkar övergett allt med flipperspelen.

Allt detta snacka (på r.g.p) om hackade roms har fått mig att bli sugen på att kika lite på några roms själv. Är det någon här som gjort nåt liknande själv?:-)


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Läste också den där tråden på RGP och jag blev förvånad!

Men jag tror att anledningen till att många på RGP säger sig ogilla hackade ROM:ar är att dom tror att det kommer skrämma bort dom RGP-skribenter som har starka kopplingar till Williams/Bally/Stern m.fl. Dessa personer är viktiga för nyhetsgruppen och därför vill man inte göra dom sura. Det är min gissning.

Tycker också att det är lite löjligt om man inte ska få "modda" lite ROM:ar på spel som är tillverkade av ett företag som inte kommer tillbaka till branschen...

Kan inte du hacka Johnny Mnemonic å fixa till det spelet...det ska ju tydligen vara fullt av buggar. ;-)


Archibald

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
  • Stad: Askim
Om man kan göra en reverse-engineering och hacka rommarna så att irriterande buggar försvinner så tackar jag och tar emot. Det är ju löjligt att klaga på förbättringar. Olagligt?! Kanske det, men vem bryr sig.....
Själv äger jag en moddad Xbox med ommodifierat BIOS:-D


Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Archibald: håller med, så länge man fixar spelet till det bättre. Kör själv med en moddad XLåda. Väldigt smidigt...


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Om man nu vill/kan hacka prommar till ett customiserat/nybyggt spel. Hur ställer sig speltillverkarna till det. Jag menar, tillverkarna har ju gett upp den här delen av spelmarknaden (om man räknar bort Gary Sterns företag).

Jag kommer att bygga ett nytt spel och kommer att använda elektroniken från ett Bally-spel. Så jag ska försöka få tag på nån som kan och vill hacka mjukvaran i prommarna, så man kan modifiera mjukvaran för det spel som jag ska bygga. Själv så kan jag inte ett smack om mjukvaran i spelen, tyvärr.

Dan H
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


bofh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Det finns väl två problem med hackade program och r.g.p. Dels finns ju original fanatikerna, som vill ha spelen exakt som de lämnade fabriken eller exakt som prototypen.
De verkar rädda att någon elakt tomte installerar hackade rommar i alla spelen med smältlim eller något sådant...

Sen hoppas många att det skall släppas hemma rom till Sterns spel och att hackade roms skulle få programmerarna att låta bli eftersom Ted Estes blev rätt sur över TZ_94HB rommet. Med tanke på att det har släppts rätt få hemma roms från början tror jag det skulle finnas mer hemma roms om någon dokumenterade hela processen och pekade ut lämpliga verktyg.

Tillverkarna bryr sig av två-tre anledning. Dels tycker de att de är så smarta som kommit på så avancerade saker som t ex att inte låta en komponent få för mycket ström under för lång tid och är jätterädda att en elak konkurent ser hur de gör, för konkurrenter är dumma och kan inte komma på sådana saker själva... Detta i sin tur gör ju att deras programvara är jättevärdefull och om någon vill använda den så är det bäst för dem att betala för det... Sen tror jag de har ett lagligt ansvar på vissa platser att förhindra att någon ändrar spelen för att dela ut penga vinster.
Skulle spelet fungera dåligt så kan ju folk tro att de inte lägger ner sitt yttersta i att leverera kvalité...

Att utställare skulle lägga ner tid på att hitta ett hackat rom och installera det verkar ganska otroligt för mig. Om någon gör det och spelet dessutom fungerar dåligt kommer de att tjäna mindre pengar och därmed byta tillbaka.

Jag vet inte om reverse engineering är olagligt i Sverige. Det har inte varit det förr, men nu när vi definitivt är ännu en av delstaterna är det kanske så...

Själv har jag (än så länge) nöjt mig med att titta på bilderna, fonterna och texterna i rommen. Skall man börja hacka i dem är nog pinmame ett bra verktyg. Utvecklarna av pinmame kanske har lite bra dokumentation över hårdvaruregister och sådant också? Annars kan man ju läsa pinmames källkod.

Undra om det finns någon bra disassembler för reverse engineering av 6809 kod där man kan sätta in/använda labels samt klara av "page:at" minne ?


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tror ju inte att någon skulle bry sig speciellt om du sitter hemma och programmerar om ditt flipperspel. Om du däremot börjar sprida ROMarna på nätet så hamnar vi i en helt annat situation.

Ted Estes om hemma/hackade ROMar


bofh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Själv tycker jag Ted har fel på varenda punkt han tar upp. ;-)

* Kopieringsrätt... Man har ju ändå betalt för original programmet när man köper ett flipperspel. Om någon annan sen skickar iväg ett nytt program till det spelet, så har man ju ändå betalt för det original de utgick från.

* "Licensen" vid nedladdning... Om tillverkaren bryr sig kan de ju börja med att visa kontraktet jag skrivit på... Sen kan ju rommet ha kommit med flipperspelet man köpte vilket ytterligare underminerar det argumentet.

* USAs "Federala lagar" gäller oftast inte utanför USA... "may be illegal" låter väldigt vagt inom USA också.

* "Det står "Williams" på spelet" argumentet köper jag ända tills man ser att de inte försökte göra något åt utställare som inte skötte spelen. Om en "expert" upptäcker ett fel efter att ha spelat en lång stund så är det nog inte ett så allvarligt hot mot tillverkarens varumärke som när en nybörjare inte får upp kulorna i ramperna för att flipprarna är för veka... Dito med exemplet Ted själv tar upp, "lätt-tiltade spel". Om en konsekvent spelkänsla är så viktig borde det kanske inte gå att ställa in så mycket på spelen?

* Operatör installerar rom av misstag och ringer och gnäller hos supporten... Jag tycker det låter helt otroligt att en operatör skulle installera ett hackat rom och inte veta om det och därmed försvåra felsökning. Jag tror inte att operatörer är dumma. Om de byter rom och därefter upptäcker konstigheter, tror jag de flesta av dem misstänker programbytet. Tror också det är lite otroligt att någon skulle lägga ner tid på att hacka ett rom och inte visa bytet på något tydligt sätt. Att någon skulle lägga ner MÅNGA timmar på att hacka ett rom, lura en operatör till att installera det bara för att utnyttja en "bakdörr" verkar otroligt långsökt. "Wow! Efter 100 timmars arbete och testkörning på eget TZ kan jag nu spela en utställares TZ gratis...".


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Nu så hände nåt i den här tråden igen ;-)..

Du bofh, du verkar ha kikat på innehållet i rommarna, går det att hitta info om detta online eller om du har några tips var man hittar lämpliga program o.s.v för att läsa dem. Finns det någon slags dokumentation online om hur datan i wms roms är upplagd, känns tveksamt men ändå :-)


bofh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Jag har inte hittat så mycket färdigt.

För hårdvaran läste jag koden till pinmame och några gamla postningar från r.g.p.

Jag håller på att sätta samman lite scripts, program, dokumentation och sådant och skall slänga upp det på en websida när det blivit lite mer användbart.

Jag har gjort lite scripts för att plocka isär ett rom så man kan börja titta på det.
Jag har även gjort ett program för att titta efter/på bilder i rommet.

En bra början är i alla fall denna sida:

http://koti.mbnet.fi/~atjs/mc6809/

för processorn.

Jag har nu scripts som skapar en 6809dasm data fil där de sju interrupt vektor rutinerna får korrekta labels. Jag har även en 6809dasm data fil med korrekta(?) labels för ASIC kretsen. Det är ju lite lättare att förstå:
sta WPC_ROMBANK
än
sta $3ffc

Jag började med att titta på TZ_94H rommet och där var det lätt att hitta fonter och bilder, men sen tittade jag på Johnny Mnemonic (john1_2r) och där verkar de i alla fall använda runlength encoding komprimering av bitmapparna. Fast om man ger det lite tid så borde det vara rätt lätt att packa upp det också.

Jag har tänkt göra något program för att exportera bitmappar och fonter och ett bättre program än "strings" på att exportera C strängar.

TZs kod tittade jag som hastigast på, men det var innan jag läst dokumentationen till 6809 processorn vilket gjorde vissa saker lätt förvirrande (att D registret var samma som A och B registren kombinerade lurade mig).

Skall man disassemblera hela koden för att kunna sätta samman den på nytt (istället för att bara hacka in lite extra kod på ledigt utrymme) lär man behöva något specialverktyg för att bättre markera vad som är kod och vad som är data samt göra om lagrade pekare till att använda labels. Och någon sök funktion för att hitta referenser till en viss funktion. Även någon kod -> macro funktion sök/ersättningsfunktion skulle vara användbar. TZs kod är helt full av:
sta $11
sta WPC_ROMBANK

Om det byttes ut mot ett macro, hade det varit lättare att hitta andra referenser till WPC_ROMBANK och därmed hitta intressanta funktioner som leker med ROMBANKen.

Ett annat käckt verktyg skulle vara någon mönster matchningsrutin för att ge standard funktioner samma namn för olika roms.


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
Jag vet rätt mycket om hur WPC rom fungerar. Är det nåt särskilt ni vill veta?


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det kändes som om jag förstod mycket av det där ;-)
Men jag gillar tankan att kunna gå in och jusera delar i programmen.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Citera
Jag vet rätt mycket om hur WPC rom fungerar. Är det nåt särskilt ni vill veta?
Tja ... jag är nyfiken överlag hur det mesta hänger ihop i dem. Det skulle faktiskt vara riktigt intressant om någon av er gossar eller bägge skrev en artikel om just detta som vi skulle kunna publicera här på SFS, om den håller måttet d.v.s ;-). Om ni är nyfikna på tanken så kan ni gärna maila mig så kan vi komma överens om ett upplägg.
« Senast ändrad: december 06, 2003, 14:43:33 av Sonar »


Archibald

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
  • Stad: Askim
Bofh:  Om du med all sannolikhet lyckas att modiefiera rommarna till det bättre. Skulle du lägga ut dom på nätet då? Sannolikheten att du skulle bli stämd och jagad är ytterst liten. Alla spel med allvarliga buggar som Bally/WMS sket i bör rättas till utan att extra eftertanke. Jag är dock inget programmeringsfreak, men jag håller tummarna för att du kommer fram till en konkret lösning. Sen skulle jag personligen inte ha något emot om operatörerna använder sig av hackade rommar som var ordentligt förbättrade.


bofh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Jag är skeptiskt till att det går att få isär rommen och sedan få ihop de igen. ;-)

Men hade det gått, så är det klart att folk får en kopia om de vill ha det.


Tags: rom