Frispel

sedan 2001

Fler magnetfrågor om TAF

ThingLendBack

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
  • Stad: Tyresö
Jag har läst att ett vanligt problem med "The Power" magneterna på TAF är att de kan låsa sig och orsaka brännskador på spelplanen.

Mina frågor är därför följande:

- Hur märker man att en magnet har låst sig innan det är försent och en brännskada har uppstått?

- Det skall tydligen gå att koppla in individuella säkringar för varje enskild magnet för att förhindra att de skadar spelplanen om de låser sig. Är det någon här som har gjort det och som kan beskriva hur man gör?

Återigen tacksam för alla svar!

/TLB


Apangra

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 242
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hej jag vet att Last action hero har säkringar till sina magnetspolar vet dock inte vilka Amp. det ska vara.

Men jag kan kolla upp det till dig om det skulle behövas annars så är ju Addams ett rätt vanligt spel så det borde ju finnas nån guide på internet.

Lycka till / Henrik


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2225
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Som vanligt finns det svar att finna på nyhetsgruppen rec.games.pinball...


Svenskättlingen Lloyd skrev:
Citera
I don't believe it's on Ray's site anymore. You might email him and ask. The
short version is wire a slo blo fuse in line with the magnet, try a 2 amp
first, if it goes try a 2 1/2 amp, then 3. I wouldn't go higher than 3.


Roy kompletterade:
Citera
As Lloyd says, use the lowest fuse value possible (slow blow of course) for
each magnet that doesn't blow during use.  That will provide maximum
protection for your playfield if a magnet locks on.  Lower fuse values are
possible when you fuse each magnet separately.  Here's the way I remember
it.  Basically, the power to all magnets runs thru one fuse on the bottom of
the playfield.  What you want to do is mount 3 fuse holders, divert the
power from the one fuse holder to the triple fuse holder, and then one wire
from each fuse will supply power to one magnet.  With the playfield in the
up position (looking at the underside of the playfield), I mounted the fuse
holders just to the right of the left playfield support near the front of
the playfield.  I'll send you a small picture I still have from Ray's site
that shows the mounting location.  As you can see, it is an easy mod.
Requires 3 fuse holders, a couple of screws (short enough to not penetrate
the playfield!) for mounting the fuse holders, some slow blow fuses, a bit
of wire, and basic soldering skills.  Everything is available at Radio
Shack.  One side benefit is that if one of your magnets does lock on, that
fuse will blow but the other magnets will remain active until you have time
to fix the problem.



Se även denna länk till tråden...


ThingLendBack

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
  • Stad: Tyresö
Tack för hjälpen.

Tack vare länken som du biofogade LDK kunde jag hitta en sida med ett foto av hur det ser ut när man har installerat säkringarna. För alla som är intresserade av samma ämne bifogar jag här länken till den bilden.

http://www.aros.net/~rayj/action/games/addams/pf8.jpg

mvh

TLB


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6166
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jaha nu förstår jag varför det kan uppstå brännskador på spelplanen på TAF och TAFG.
Den här modifieringen måste jag omgående göra på mina Addams spel innan olyckan är framme.
Om en magnet "låser" är det då för att effekt-trissan har hälsat hem, eller ligger felet någon annanstans?

Danne H
« Senast ändrad: december 20, 2003, 18:21:58 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Ang effekt trissan.
Som i alla spel är det nog vanligast att drivtrissan på (i addams fall) stora kortet kortsluter. De gammla bally och williams spelen var ökända för det problemet, spolen brann ju upp den med :-(.
Givetvis måste man också vara uppmärksam att minus-sladden, den som går till kortet inte kortsluts mot någon metalldel i spelet.
Flipperspel är lite "knasigt" bygga genom att allt är seriejordat. Om minus sladden kommer i kontakt med vilken metalldel som hellst får man en sluten krets på 24 eller 48v.

Kan dock vara praktiskt att testa spolar på det viset, om man jordar minussidan till ex siderailen så ser man om spolen drar ordentligt. Obs det ska bara ske momentant. Annars är vi tillbaka till den brunna spolen ;-)

Kom att tänka på en sak, eftersom det ligger spänning längre tid till magneterna än de vanliga spolarna bör man nog vara uppmärksam på att lindningarna kan ha kortslutits, genom den värmen som uppstår.
En järn kärna gör dessutom att spolen blir varmare än normalt på kortare tid. Om man ska vara riktigt försiktig bör man nog kolla motståndet  i spolarna och gämföra dom inbördes. Om någon har lågt motstånd kan det vara en ide att sätta ett motstånd på minussidan. Trissorna i nyare spel brukar nog oftare brinna av för lågt motstånd i spolarna (därigenom högre effekt samt varmare) och inte det omvända som i gamla spel.
« Senast ändrad: december 20, 2003, 20:39:24 av Uddis »