Frispel

sedan 2001

Dum spole

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 11542
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vad kan få en spole att aktivas lite hur den vill? Det gäller ena kickern på DW-mini playfield. Lite dumt eftersom locken aktiveras när den behagar kicka till, vilket får roliga effekter på "hissen" under spel.

Rycker man lite i kabelhärvan under verkar det få effekt, men en optisk besiktning av aktuella sladdar påvisar inga fel.

Några förslag på var jag ska kika innan jag drar om allt kablage? Opton är givetvis bytt 44 gånger utan resultat, men den ska ändå inte påverka spolen att aktiveras tycker jag.


matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Hmm... Antingen glapp i kontakterna/sladdarna som du har kollat, annars, kan transistorn som driver den (alternativt det som gör att transistorn skjuter) glappa på något vis kanske?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 11542
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Har nog ryckt i allt på spelet vid det här laget. Transistorn mäter rätt och sitter fint, men jag får väl stoppa i ett annat driver-kort för att utesluta detta.


Tiltarn

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
  • Stad: Ljungsbro
Du har väl en switch som aktiverar kickern, kan vara värt att kolla den och anslutningarna.


matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Den switchen som aktiverar kickern är nog optosarna som är bytt åtminstone 44 ggr.

Vad man kan göra där är att ha switchtesten på ett tag och sen komma tillbaka och sen om den har slagit till av sig själv. Men jag misstänker att övriga switchar i rowen, eller kolumnen borde bete sig märkligt då också. Men man vet aldrig med flipper :-)

Annars kanskekanske det kan vara en av de tre transistorerna, Q73, Q75 och Q76 som är glappig eller nåt.

OJ, Nu förutsatte jag att det är kickern som kickar upp bollen vid telefonkiosken, är det inte den så är det givetvis andra transistorer!
« Senast ändrad: november 10, 2008, 14:46:00 av matsod »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 11542
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Naa, det är nog inte någon av de direkta switcharna/optos:arna. Kulorna kickas ju ut när multibollen startar och det gör de först när man "tänt" alla rutorna framför och satt "startvärdet" på jackpoten - hissen åker både upp och ner innan det är dags. Äsch, ni som spelat DW vet vad jag menar. :-D


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 11542
    • Visa profil
  • Stad: Borås

matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Vad bra! :-) Det var den jag hade räknat på, dravlet om telefonkiosken skall du strunta i, allt annat var rätt till vänstra locken.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 11542
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jo, tyckte att jag kände igen Q:arna. Men dumma transistorer har ju mätt riktigt förr. Ska som sagt testa med ett annat kort i morgon.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 11542
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Felet sitter inte på powerkortet i alla fall. Det blir till att kolla kablar igen...


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 11542
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Borde det inte vara "glapp" där signalen skickas för triggande av spolen? Om det vore glapp i "strömvägen" till själva spolen skulle väl det tvärtom vara så att spolen inte fungerade så ofta som den borde? Och opton vid kickern ska väl bara indikera att kulan hamnat där = lock, dvs inte alls ha med själva kickern att göra? Kanske ska ge CPU/kablar/kontakter en omgång?