Frispel

sedan 2001

byta flipperspolar på ett sternspel?

ola · 39 · 11388

Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det har inte med mekaniken att göra.
Skillnaden i funktion mellan Stern och WMS mekanik är minimal, den stora skillnaden är hur man löst hanteringen av hold-delen, WMS hade som alla vet två lindningar i sin konstruktion, Stern har en och löser hold-delen med att oscillera spolen. Det gör att spolen i längden blir varm och således trött med tiden. Jämför med när en opto i flipperswitchen på ett WPC-spel blir skitig/tar slut, då oscillerar nämligen spolen och gör att flipperspolen tröttnar.

Att byta mekanik gör inget annat än att man möjligen slipper hålla två olika uppsättningar delar i reservdelslagret (vilket iofs kan vara bra om man har många spel och agerar operatör). Kanske också annat ljud när plungern möter coilstopen men annars är det meningslöst att byta ut mekaniken. F ö är DE/Sega/Sterns flipperdelar ibland lite fiffigare än WMS dito, t ex infästningen (crank) på flipperaxeln är bra mycket bättre. WMS-infästningen har en tendens att spricka eller glida.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tycker att Purre har skrivit en bra analys och jag har svårt att argumentera mot det han skriver.

Dock kvarstår det faktum att jag har spelat på STERN-spel i vår lokal med både original STERN-mekanik och med WMS-mekanik. Spelen var LotR - 2 st. bredvid varandra i fint skick, det ena med STERN och det andra med WMS, vilken skillnad!

Sedan gäller det även TSPP, också i vår lokal med STERN-mek. jämfört med TSPP hos Ola med WMS-mek. Som att spela 2 olika spelmekanik.

Kan dessa upplevelser verkligen vara tillfällighet eller inbillning?

Och OBS! Det är inte bara jag som tycker det utan rutinerade flipperspelare som provat bägge varianterna (till WMS fördel).
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Hur lång är crankarmen på respektive mekanik? Eller finns det någon annan fysisk skillnad i lösningarna?
Ola Rodenkirchen


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
STERN:s rörliga konstruktion är gedignare och väger påtagligt mer.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Men frågan är ju hur löser man problemet med slöa flipprar? Nån som har nått tips?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
COCS: har båda spelen nya delar (både nya delar på WMS-uppsättningen och nya på Stern-uppsättningen)?
Om det är helt nya grejor på 'WMS'-spelet men gamla delar på 'Stern'-spelet så är det ju självklart att WMS-spelet borde kännas bättre.
Om man skall jämföra så måste båda spelen ha helt nya delar och blindtestas (eftersom flippernördar i allmänhet trashtalkar Stern och i många fall urskiljningslöst höjer WMS till skyarna).

Jag har själv experimenterat med att iaf byta crank+plunger+link utan att känna nån större skillnad.
En sak jag kan tänka mig gör lite skillnad kan vara coil-stopen, Sterns coilstops är lite annorlunda konstruerade med där själva stoppet är lite ihåligt (har märkt det på slitna coilstops), det gör att ljudet blir ett annat. Dessutom har de en tendens att lossna från själva coilstopplattan. En sämre konstruktion än WMS mao. Dvs ett WMS-spel med nya delar klonkar mindre än ett Sternspel.

Ola kan iofs vara inne på nåt, längden kan ju vara olika och då får man ett annat moment i armen som skulle kunna göra skillnad.


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Längd och massa lär ju påverka endel, det är trots allt relativt snabba energiurladdningar det handlar om. Om COCS säger att Sterns delar väger mer så kan det tänkas bidra till en känsla av slöhet..


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Under ett kort tag var det faktiskt delar liknande WMS på Sternspelen, vårt Elvis har såna flipperassys t ex.
Cranken på dem är inte en metallklump utan mer en metallgrej liknande WMS. Man återgick till klumpen igen (vet inte när) av någon anledning.
Men visst, det skulle kunna bidra men jag tror fortfarande att det största problemet med trötta Sternflipprar är skillnaden i hantering av hold.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

HasseC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
  • Stad: Nyköping
Problem att sätta ringskottet påverkas av många faktorer.
1. Rörlig mek. (Redan testat av dig)
2. Byta spole till flipprarna. Jag tror att Stern tagit fram en lite starkare (färre varv i lindningen) spole för att få mer kraft i skotten. Jag vil minnas att den har samma nummer fast med tillägget T.
3. I menyerna kan man ändra kraften i alla coils. (Ändrar därmed även bumpers, vukar mm.)
4. Spelets lutning
5. Putsning
6. Mjukvaruversion (ska påverka överhettningen av spolen)

Min setup:
Jag satte dit nya flipperkits, vilket gav en jäkla fart i flipprarna. Bytte därför till standardspolar från de moddade.
Strömmen till spolarna ligger på normal, vilket gör att VUK:arna ibland har lite problem att få upp kulan.
Spelet lutar 6,5 grader. Tycker det ger bäst flyt i loopen.
Mjukvaran är den senaste.
Med nyputsad plan är spelet fruktansvärt studsigt och snabbt. Går över efter ett tag till att bli behagligt en lång tid. När skotten börjar kännas svaga är det dags för ny rengöring.

Det enda jag har stora problem med är när man ska slå bort kulan som sitter i magneten vid destroy the ring. Kan kräva några försök. I värsta fall fastnar båda kulorna.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu skulle jag ju kunna svara vad jag vill här, för det är ändå i princip omöjligt för ngn att kontrollera, men då blir ju hela diskussionen meningslös, så jag håller mig till sanningen :-)

Lord of the Rings nr 1:
Ett HUO-spel i vår lokal som är tillverkat i sista batchen med figurerna. Jag tror det var tillverkat 2006. Det står kvar i lokalen, så jag kan kolla datum. Detta har STERN-mekanik och har nu gått ca 350-400 st. spel sedan nytt.

Lord of the Rings nr 2:
Ett ABATIC-spel i vår lokal som är tillverkat i första batchen med figurerna. Det var tillverkat 2004 och köptes från ABATIC år 2007. Det stod i lokalen tillsammans med det andra ca 6 månader. Detta har WMS-mekanik.

TSPP nr 1:
Står i vår lokal och kommer från en utställare i Norrland och är i fint skick, men jag tycker tyvärr att STERN-flipprarna är en katastrof (nåja lite överdrivet). Slöa och ’klappriga’ och mkt trist spelkänsla.

TSPP nr 2:
Kommer från en utställare i Frankrike och mkt ’välspelat’ och inrökt :-) En bekannt som köpte spelet tyckte flipprarna var så enerverande och hans sambo fick migrän av ljudet, så han köpte en uppsättning WMS kompletta flippermekaniker, alltså flipperplatta med rubbet på (utom spolarna). Därefter blev spelet riktigt skönt att spela på.

PS.
Power till flipprarna är uppställt max.
« Senast ändrad: april 23, 2010, 18:10:34 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Ang ringskottet finns det en grej till som påverkar;
Ett välspelat exemplar kan ha fått små "piggar" som sticker upp på slutet av rampen (pga returer från ringen). Dessa piggar gör att kulan studsar upp något när den passerar rampslutet. Fila ner piggarna och bollbanan blir bättre...


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Apropå denna tråd så har alla tekniknördars favorittjej Jeri Ellsworth moddat coilstop i ett experiment att få rappare flipprar.


dontworry

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Tjoo

Tack för alla inlägg.
Det blev många funderingar :) & nyttigheter.
Nu till nästa, är det någon som vet hur många varv tråd på spolen som tagits bort på spolen med T.
Eller kanske till och med testat att "rulla" av nått varv?
Jag kommer testa lite olika lösningar när denna tråden stannar av & redovisa så gott jag förmår.

Tack igen & fortsätt dela med er av det ni kan & vet !!

Ha det bäst
Patrik


ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg
Jag pratade med en som tog bort 2 varv på ett TSPP  och det blev  bättre kraft på flipprarna.
Klunket får du tyvärr dras med .
jag stod inte ut med det så jag sålde det