Frispel

sedan 2001

Angående switchar

Tommy

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Det är en grej som jag inte förstår som säkert har en väldigt enkel förklaring. I testrapporten på mitt Demolition Man så står det:
check switch 72
check switch 77

Grejjen är att när jag kör singel switch test så verkar dom funka utmärkt. Någon som kan förklara varför det är så?

/mattias


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag hade ett liknande problem med mitt Taxi. Förstod aldrig vad det var som var problemet, för när jag testade så funkade switchen.
Det verkade dock som att detta innebar att switchen var på väg att gå sönder, för nu är den helt död. Kan tänka mig att det kan vara samma sak för dig...
Testrapporten varnar väl om en switch inte har gett signal på ett tag, och om den är sliten kan man ju tänka sig att den blir okänslig, men när man själv testar kanske man tar i lite mer? Bara en teori, men ändå...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1199
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Yup, det är oftast så att kulan inte passerat i praktiken, eller så är switchen trasig. I mitt fall var divertern aldrig i läge för den ena swithen och då signalerade testet "check switch". Kommer kula i praktiken fram till switcharna som spelet klagar på?

Annars kan det ju vara en liten justeringssak, att switchen måste "lyftas" en aning för att kulan skall trycka tillräckligt på switchen.


Tommy

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
jag är osäker på hur väl switcharna funkar under spelets gång, men dom ger utslag i switchmatrisen när jag testar dom manuellt.


monstret

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Vilka switchar är det?

På mitt DM klagades det då och då på alla switchar utom "lock freeze" uppe i klon, och det berodde helt enkelt på att jag och de flesta andra _alltid_ valde just att locka bollar. :)


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord
Gå inn i switch test og trykk ned switchen det gjelder 20-25 ganger. Da vil du nok ikke få en "check switch #xx" etterpå. Man får ofte sånne error msgs når kulen ikke har passert switchen på en god stund.

Ole


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6175
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag har något av ett omvänt problem på mitt TAFG och hade problem på mina båda TAF.

På båda TAF spelen så var problemet att när man tände "Thing flips" och sköt upp kulan på huvudrampen så öppnades inte divertern som ska släppa ner kulan rakt ner till miniflippern, istället så rullade kulan den vanliga vägen ner till höger inlane. Inget felmeddelande på rampswitcharna kom nånsin upp, och när jag testade switcharna så lirade de bra.

På TAFG så uppkommer samma problem någon gång då och då. Oftast kommer dock kulan ner till miniflippern och då inträffar detta att 5ggr swampbonus tänds men miniflippern reagerar inte och kulan rinner ner till någon av de två vänstra inlanes som finns. Detta inträffar ibland och är rätt så irriterande.

danne
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


mikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
DAH:
Problemet med ditt TAFG när inte lilla flippern reagerar låter som om du har en skitig opto. Den som sitter precis ovanför lilla flippern. Fungerar den lilla flippern i övrigt?

/mikke


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6175
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Sorry Mikke, det är nog inte optoswitchen eftersom opton tänder 5x swamp bonus. Om opton var skitig så skulle den inte tända swamp.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1199
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Nu har jag ju inget TAF, men har ju spelat det lite. Är det inte så att divertern slår till när kulan preecis åker upp i rampen? På det två spel jag spelat så smäller det friskt när kulan hamnar i rampen. Det borde alltså sitta en opto eller annan brytare i rampen? Kan det vara denna som inte fungerar? Det kan ju finnas en "och-funktion" mellan den och opton för thing-flip, dvs båda skall vara uppfyllda för att thing-flip skall aktiveras...