Frispel

sedan 2001

Ambientbelysning i Demolition Man konstig.

AGW

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ambientbelysningen på mitt DM är konstigt. Jag får inte övre högra hörnet av spelplanen att lysa. Jag har meckat en del, tittat på alla säkringar till belysning, och de verkar hela. Man kan ju testa den belysningen ifrån inställningsmenyerna, och då fann jag mycket riktigt att övre högra hörnet inte fungerar, men även att backboxambienten inte svarade rätt. Den reaggerade istället tillsammans med nedre vänstra ambienten. Är detta någon vanlif fix som brukar göras? Jag har ju hört att det skall vara någon kontakt på DM som brukar brinna.

Hjälp någon?


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag skulle gissa att en kabel är av någonstans. Det kan du ju iofs lätt mäta med en multimeter. Ta av rätt kontakter på powerdriver kortet och kolla med diod testningen om du få igenom nån ström. Sen antar jag att du tog lös säkringen och mätte den? Glas säkringarna är notoriska på att gå precis bakom metallen så man inte ser att de gått. Så ta lös den och mät den med multimetern.

I övrigt hänvisar jag till Marvin


AGW

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Aha! Jag har hittat felet. Som inte alls ovanligt så har kontakterna för ambientbelysningen brunnit tidigare, någon tog sig för att byta dem. Då uppstår genast ett problem för två av ambientkanalerna eftersom man valt att byta lager på kretskortet i paddarna för stiften i kontakten. Är man inte noggrann så blir det inge kontakt mellan övre och undre lagret. Vilket sabbar två kanaler på ambientbelysningen per kontakt. Dvs 4 kanaler försvinner. Bara att lossa kraftkortet och löda om, vilket är lite pyssel. Men ack så fint det blev när allt blev klart. Lyse överallt. :)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6166
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
GI-kontakter har ända sedan de första ss-spelen i slutet av 70-talet, ofta eldats upp.
Det är bara till att byta alla stiften och honkontakten.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Ja man kan ju undra varför de aldrig bytte till nå bättre kontakter. Det är ju inte så att det inte fanns. Men men, 10 kr dyrare kontakt och kanske 15 minuter längre installationstid blir väl i alla fall en 200 kr dyrare spel. Jag tror nog de flesta utställare hade tagit den utgiften.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6166
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Svaret är att speltillverkarna beräknade livslängden till ca 3-5 år. Då har spelen dragit in sina egna kostnader ett antal gånger om och intresset har minskat till förmån för nya spel. Kontakterna klarade utan problem de åren, och oftast många år till innan kontakterna eldas upp. Spelen är inte byggda för att fortfarande gå i operating 10 år efter tillverkning.

Orsakerna till att det började gå så pass dåligt för flipperföretagen är troligen en kombination av att kvaliteten ökade i slutet av åttiotalet, och att spelen blev mer komplicerade (läs: intressanta) att spela trots spelets ålder. Detta gjorde att spelen togs ur drift senare än 3-5 år. Detta gjorde, med all sannolikhet att färre spel köptes in, till fördel för de äldre spelen som istället var i drift längre tid. Idag finns det spel som är i drift 15 år efter tillverkningsåret.

Sen får man inte glömma att intresset för flipperspelandet minskar p g a all utveckling på videoarkadspel samt att flipperspél blir mer och mer sällsynta. Flipperspelen har i princip kommit så långt det är möjligt i utvecklingen (som det ser ut nu) Dagens spel är inte så långt från spelen i början av nittiotalet om man bortser från pinball 2000. Det är 15 år av mer eller mindre stillastående.
Jämför det med 15 år från 1976-1991. Då utvecklades spelen enormt.
« Senast ändrad: januari 29, 2007, 02:47:30 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: diod  power