Frispel

sedan 2001

J. Mnemonic - lös sladd?

EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Det här är det första flippret jag köpt/ägt och jag ville skriva lite om det på min hemmaspels-sida men tji fick jag för det verkar som att det finns en osynlig gräns för hur många tecken det får vara där. Hade ju varit roligt om man fick en varning innan hela ens text försvann :-/
Iallafall. Det här är ungefär vad jag skrev (så nu blir det dagboksinlägg men med en fråga längst ner) :-)

Inköpt 2010-10-16 av Pompe som var grymt schysst. Dels lagade han de fel som vi hittade på det när vi testade det hos honom (En switch i handen, en rampswitch plus en gummipost(?) som sitter vid outlanesen. som saknades) innan leverans. Dels så transporterade han hem det till mig och hjälpte mig installera det och testade det (och fixade en drop-target som fastnat under transporten).

Efter att ha provspelat lite första dagen och roat mig med att lära mig hantera ett flippersspel (knapparna på coin-dörren, ta av glaset, lyfta spelfältet osv) så insåg jag att det var lite som inte funkade som det skulle.
Dels verkar en del lampor antingen ha glapp, vara trasiga, ha en lös sladd eller ha ett jobbigare allvarligare problem. Jag upptäckte det genom att spelet sa "extra ball is lit" men den lös aldrig. Körde test av lamporna och såg att det var fler som var trasiga. Bytte Extra-ball till en annan som lampa som fungerade och nu lös det iallafall.
Men så märkte jag att jag aldrig fick nån extra boll även om jag sköt på den. Efter att ha klöddat runt lite så insåg jag att en switch i höger loop inte fungerade som den skulle. Lyfte upp spelplanen igen (vilket jag inte fått riktigt koll på hur man gör) och ville testa switchen genom att kortsluta den med nån metall. Men innan jag han göra det så såg jag att switchen saknade en sladd i mitten jämfört med andra switchar. Såg en lös sladd å tryckte dit den så funkade det!

Under testerna var jag lite orolig för att jag fick inte solenoiderna att funka när jag testade, dessutom failade hand-testet (även om den funkade ok i spelet). Insåg sedan att det fanns en switch i coindörren som skulle skydda teknikern mot högspänning. Så trycka till dörren lite så den bara stod på glänt så kunde jag testa dem med. Och nu testade handen helt ok! Grymt!

Tyvärr finns det ingen coin-mekanism i maskinen, hade varit roligt att ha. Men det lär väl inte vara omöjligt att få tag på.

Det enda skumma nu är att jag har en lös sladd i kabinettet som jag inte vet vad den är till för. En massa olika kontakter och sladdar är det till den så den borde vara viktig men det kan den väl inte vara om nästan allt funkar? Eller så är det den som gör att jag inte får lamporna att fungera som de ska riktigt.

Poängrekordet för mig under de testspel jag gjort under första dagen är bara lite över en miljard vilket inte är så bra. Men jag har ju inte precis spelat för att få poäng utan mest för att lära å kolla om något händer (eller framförallt INTE händer) som det ska.

Saker att fixa om jag orkar:
* Putsa upp de värsta fulheterna med Novus eller liknande.
* Byta lamporna så de funkar
* Ta reda på vad den lösa sladden gör
* Kontrollera så att spelet inte står snett i sidled.
* Ställa in lämplig lutning på spelet (det rekommenderas i manualen en lutning på ca 6,5grader vilket verkar lågt. Pompe verkar mer ha haft spelet med en lutning på uppåt 8 grader)
* Skydda golvet. Möbeltassar?
* Uppgradera rom:arna från V1.1 till V1.2. Behövs V1.1 dumpas kanske? De finns ej på ipdb.

Så frågan då:
Någon som har en aning vad min lösa kontakt är?

Ska den kopplas in någonstans? Eller är det som i datorer (där det finns massor av lösa extra-kontakter som inte används).

Det är en kontakt med röda sladdar med streck i färgerna grön,blå,brun,grå ser det ut som). Jag såg ingen uppenbar plats att koppla in den när jag kollade som hastigast :-/
Bilder finns i mitt galleri.

Dessutom undrar jag om jag är helt galen som tänkte testa en switch genom att kortsluta sladdarna (och på så vis se om det är switchen i sig som är trasig eller om det är något längre bak i "kedjan"). :-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Den kontakten ska se ut så - det är "vändande" sladdar som du säkert ser på de dubbla färgerna.

Lutningen på spelet är godtycklig. Man märker ganska snart när spelet känns "skönt" och då har du rätt lutning. :-)

Spelplanen lyfter du upp en aning och drar sedan ut, mot dig, till du hör låsen klicka till på båda sidorna - då kan du fälla upp den. Fäll ner och skjut in för att återställa.
« Senast ändrad: oktober 17, 2010, 00:46:45 av INK »


Patrikh

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 686
    • Visa profil
  • Stad: landskrona
Möbeltassar fungerar bra att ha under benen.:-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås

EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Citera
Den kontakten ska se ut så - det är "vändande" sladdar som du säkert ser på de dubbla färgerna.

Det där förstod inte jag tyvärr.
Vad betyder vändande i detta sammanhang?
Och ska jag eller ska jag inte koppla in den någonstans?
(Om jag inte ska koppla in den, vad är den då till för?) :-)


Patrikh

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 686
    • Visa profil
  • Stad: landskrona
Den kontakten ska va så. Om du tittar så går två lika kablar in i varje stift. Man kan säga att kablarna är skarvade i kontakten. Vet faktiskt inte vad den är till för.


meee69

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 478
    • Visa profil
  • Stad: Sjöbo
många gånger så är det bara dålig kontakt på lamporna ta ur dom böj till stiften lite sedan brukar dom fungera igen


Tags: switch  switch