Frispel

sedan 2001

ToM & TAF tips & råd

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Vad gör man när man vaknar tidigt och inte kan somna om. Jo, man glider in på flipperforumet och diskuterar lite flipperteknik.

Jag tänkte höra om det finns några ToM experter här som kan komma med lite tips. Jag har nött det till och från i några månader nu och trodde att jag kunde det till 100%. Men icke sa nicke.

Det senaste jag kom på (som är rätt så uppenbart iofs) var att man ju bör ta sin ev. öppnade illusion INNAN man lockar den andra kulan. Annars får man börja om från "0" med samma illusion och dunka trunken tre ggr för att öppna den igen.

En annan sak jag börjat med är att bojkotta den vänstra locken. Det skottet fyller ingen direkt funktion med tanke på risken om/när man missar. Den högra duger alldeles utmärkt.

Något som är riktigt drygt är att jag inte lyckats hitta någon vinkel överhuvudtaget som man kan göra "säkra" skott på trunken ur heller (när den är stängd dvs.). Det skulle underlätta om man vill ha ett par Grand Finale: att kunna skjuta relativt riskfritt på trunken och starta dessa "%¤"%&!¤( illusions.

Annars känns det som jag kan det mesta men är det något riktigt skumt/bra ni känner till så får ni gärna tipsa. Vill lära mig ALLT. :-D

Som några av er kanske vet är ToM mitt absoluta favoritspel, men det finns några saker jag tycker är lite konstigt med det. T.ex. så spelade jag upp "Theatre" hurry up:en i 120-130 miljoner för ett tag sedan. Om kulan fastnar i bumprarna när man stavat "Theatre" får man inte ens chansen att skjuta i trunken eftersom timern blivit så låg (4-5 sek) så det finns ingen tid kvar när kulan letat sig ner till flipprarna.

Jaja, detta om ToM...

TAF skulle jag som "nybörjare" (relativt sett, 100-120 spelade omgångar kanske ;-) ) gärna ta emot lite tips om också. Det senaste jag stod och testade var om det gick att dra igång Tour the Mansion under en multi-ball via att spotta en Mansion (den sista då dvs.) i Bear Kicks. Men det sket sig när jag hade en eller två Bear Kicks kvar. Går detta? Det måste vara rätt fett med mball under TtM?!

Blir galen på TAF eftersom det är så jävla svårt. Men, svårighet är ju kul och utmanande. Måste lära mig ett par av "skotten" ordentligt innan jag kan nå några vettiga poäng på det. Men, skam den som ger sig.

Tips mottages som sagt! :-D

Tänkte höra er åsikt om poängen på de här spelen också. Enligt mig så verkar ToM ha en ganska klar smärtgräns poängmässigt eftersom det är ganska svårt att leta fram extrabollar på det (eller har jag missat något, går väl iofs. att få en jävla massa om man har röta med Trapdooren). TAF däremot bör ju att gå att få nästintill hur mycket poäng´(nåja) som helst på om man bara lyckas varva ttm utan att gå "minus" i bollar. Det vill säga: man plockar båda extrabollarna under ett varv och blir högst av med två.

Japp, jag kan ju fortsätta drömma om det här. Det är ju INTE lätt att hantera TAF och hålla i kulorna. Men, det kommer nog så småningom.
« Senast ändrad: december 27, 2002, 09:43:14 av FEZ »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2227
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag har ju också spelat TOM en hel del och gillar det verkligen. Har ju inte gjort någon fantastisk score, men jag är ändå rätt nöjd (ca 4,2 miljarder).

Vad gäller extraboll kan man ju alltid aktivera "digital pinball" som första "basement award" när man startar spelet genom att hålla inne vänster(?) flipperknapp samtidigt som man trycker start. På det viset får man i princip alltid en extraboll från "digital pinball" (videomode). Jag brukar inte göra det, mest för att jag jämt glömmer bort det men lite för att det känns lite fuskigt enkelt.

Vad gäller Theatre Hurry-up så tror jag faktiskt att den version av TOM som du spelar på Switalski har en liten "defekt" som gör att kulan hamnar i bumprarna efter varje vänsterloop (är det så?). Det exemplar jag spelat på kräver ett ganska löst vänsterloop-"skott" för att kulan ska komma ner i bumperområdet (eller ett mode som divertar bollen ner till bumprarna). Vanligtvis åker kulan upp i den lilla "rampen" och kommer ner till höger inlane. Så även när Theatre blir färdigstavat, vilket bäddar för ett snabbt försök för att skjuta kistan för Hurry-up:en.

Mest riskfyllda "skott" på TOM:
* höger loop
* höger ramp
Missar man dessa får man väldigt ofta jobbiga returer med kort reaktionstid.

Kistan är också ett riskfyllt "skott". Speciellt som att kistan ofta är lite glapp och lätt ändrar vinkel när kulan träffar den. Jag upplever ofta att det känns säkrare att skjuta kistan från vänster flipper (nästan en backhand), "skottet" blir löst och eventuella felträffar brukar vara hyfsat lätta att ta hand om.


Poängsmärtgräns på TOM:
Jadu...det är jag nog inte rätt person att uttala mig om. Kan hålla med dig att det lär bli svårt att få många fler extrabollar än kanske tre(?).


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag har för mig att om man väljer Pinball med vänster flipper får man bara 40 miljoner för digital pinball? Har bara gjort det en gång men jag ska kanske testa det. Men, fan, får man pinball varje gång kan man ju få hur mycket som helst med alla extrabollar?! Trapdooren blir väl inte svårare att öppna ju längre spelet går?

Exet jag spelar på är lite "kärvt" i Theatre loopen som du så elegant uppmärksammat. Jag är så van med det så jag har glömt bort att tanken är att den ska gå runt.

Oftast orkar den inte upp i rampen utan drar ner i bonus x / bumprarna. I en riktigt lång omgång förlorar man attans många poäng på det viset när man inte kan ta sina Theatre Hurry Ups pga. tiden tar slut innan man ens får tag på kuleländet. 8x fixar man hur lätt som helst ändå så jag föredrar att den åker runt så man kan smacka 120 miljoners gobitar.  :-D

Höger loop och höger ramp undviker jag helst. Hmmm, funderar på det här med att välja "Digital Pinball". Om man väljer det måste man ju ut i höger loops eländet och dra upp klockan på det viset istället för att ha lite flyt och få midnight via trapdooren. Jaja, sak samma.

Kistan är jävligt farlig. Vänster skott är nog att föredra. Men det har lite med kistans dagsform att göra. Vissa dagar funkar det alldeles utmärkt, vissa sticker kulan SDTM om man får in en riktigt klockren träff.

På "mitt" ex av ToM funkar inte Hocus Pocus heller, vilket är ett gigantiskt problem om man vill upp i 10-15 miljarders scores på det.

Man sumpar ju rätt många kulor som inte hade runnit på ett "fungerande" ex.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Lite om TAF:
Det går inte att starta en "Mansion award" under en multiball-omgång och det spelar ingen roll vilken sorts multiball man spelar.
Det spelar heller ingen roll om man "spottar" en "Mansion Award" med hjälp av Bear Kicks.

Min taktik på TAF brukar vara att komma till
"Tour the Mansion" så fort som möjligt och att få så mycket poäng som möjligt ur de olika "Mansion Awards".

Vid "Train Wreck 4" väntar en extra boll så jag prioriterar den måltavlan framför vänsterrampen.

G-R-A-V-E-måltavlorna struntar jag blankt i, det brukar ordna sig ändå.

Kul grej: Du har tagit första jackpotten under vanlig multiball och för att tända nästa jackpott måste du skjuta in i "Vault".
Om du lyckas skjuta in TVÅ bollar efter varandra innan bokhyllan stänger så får du automatiskt nästa jackpott! (Detta har jag lyckats med en enda gång!).


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2227
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Angående ToM:

Vad gäller Digital Pinball så har jag för mig att tricket endast fungerar så att man får digital pinball som första basement award, sen är allt som vanligt. Det stämmer att man bara får 40 millar som belöning om man klarar detta "tillfuskade" videomode. Har inte utnyttjat knepet på väldigt länge!

(men klipp från rulesheet avslöjar: "A bug here, possibly -- all players in the game will play the Pinball Video Mode, but only the first player will play for 40 million. All other players play for Extra Ball. ")

Vad gäller att dra fram klockan så brukar jag satsa mycket på det ända tills klockan blir 6 och extrabollen tänds. Man försöker i det längsta att undvika höger loop genom att utnyttja "Advance Clock" på vanliga skill shot och genom att träffa captive ball efter att ha "lockat" bollar. Midnight kommer automatiskt *OM* man spelar bra tycker jag.

BTW 1: Hur fixar du 120-millars teatrar??? "Mina" teatrar resetar till 50 efter varje plockad teater har jag för mig...(?)

BTW 2: Är det fler som upplever att Midnight Madness är ett riktigt styggt mode??!! På det exemplar jag spelar släpper magneten kulan SDTM "hela tiden"...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
120 millars blir det för att det resetas nog inte.... eller det är möjligt att det gör när jag tänker efter. Hmmm... Ska kolla.
Men, det är inte så att jag står och drar 120 millars Hurry ups varje gång. EN gång har jag sett att den var på 120-130 nånting.

Tror att jag lyckades skyffla upp jackpoten till 220-230 miljoner en gång också. Det är ganska lätt att få upp den om kulorna bara kommer i rätt "takt". Då är det ju bara att mata i vänstra loopen (ett av tidernas enklaste skott. Tillsammans med Magic rampen och Bear Kicks i TAF kanske...)

Midnight Madness ÄR jävligt stygg på "ditt" ex. Jag antar att du spelar på Luthagen? Har kört där några gånger och märkt att det inte ens är någon ide att försöka sig på att ta Midnight awardsen. Den går bara SDTM. Det SKA den ju givetvis inte göra. Tjata på din
 operatör!

Usch, jag gillar TOM mer och mer hela tiden. Det är skönt svårt. Inga extrabollar att luta sig tillbaka mot. Förvisso får man kanske extraboll VARJE gång klockan blir sex. Eller, nej, jag vet att jag har fått 40 miljoner får andra "sexan" men igår stod det nog att "Extra ball lit at 6 o clock" typ... Hur funkar det här egentligen?

Någon kanske kan upplysa mig om andra extrabollar jag inte känner till?

De jag vet om är iaf:

- Digital Pinball (Lite sugigt att det beror på en viss tur hur många pinball man får, snyft)
- Klockan 6 (ev VARJE gång? - beror på vad?)
- Tredje (!?) gången man littar Vanish. Finns det fler. Kommer inte ihåg?!

Har kanske glömt någon nu?! Men fyll i om ni känner till fler.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2227
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Verkar som att det bara är du å jag som gillar ToM!! ;-)



Vad gäller extrabollar (EB)

Så vitt jag vet så får man alltid "Light extra ball" vid första 6 o´clock. Följande "varv" får man 40 millar.

Om man får Midnight Madness som basement award, innan klockan blivit sex, tänds extrabollen också. Men jag har för mig att när man sedan börjar vrida upp klockan igen så får man "Light EB" vid nästa 6 o´clock!

Att man skulle få "Light EB" från att tända ett visst antal Vanish har jag aldrig märkt! Så funkar det i alla fall inte på det ex som jag spelar på (Luthagens biljard i Uppsala).

Ytterligare ett sätt att få extraboll är ju direkt via basement award, men det är mycket(!!!) ovanligt.




Vad gäller "Theatre hurry-up"

Den resetas nog bara om man tar hurry-up:en. Om du inte lyckas ta den kan ju summan bygga upp sig. Den högsta summan jag fått till är nog "bara" 65 millar.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det stämmer nog som du säger ang. Midnight och "Basement Award": att man får EB vid "andra" six o clock. Mao. den första man spelat till sig.

Oj, har ALDRIG sett EB direkt via "Basement Award".

Ett tips av den lite mer avancerade skolan, som jag upptäckte häromdagen var att det går att ta "Secret Lock" efter du haft "Hat Magic". Precis när trunken ska snurra tillbaka och "stängas" skyfflar du in kulan. Timingen är nog riktigt känslig där.

Slutsats: om det finns möjlighet att "spara" Hat Magic till efter du haft två multibollar och gå på secret lock så slipper man eländet med att litta den tredje multibolls locken via Metamorphisis rampen.

Spelade lite ToM idag. Spelar det sällan numera, har ingen morot eftersom det är jag själv som har GC. Handsvetten kommer liksom aldrig då. Men jag tror att en viss person här i gävle kommer ta det nästa gång det spelas. ;-)

Lekte lite med spelet idag. Trunken var paj (skulle ALDRIG sno en listplats med en trunk som inte snurrar. Det är fusk, fusk och åter fusk) och då är det ju relativt enkelt att få Grand Finale så jag stod och försökte ta den på "svårast-möjliga-sätt" genom att skjuta i Metamorphisis rampen, inner loop etc. Fegade ur på de sista tre-fyra skotten  men det var kul att testa lite.

Ang. trunken och sluta snurra så är det bara att stänga av spelet och sätta igång det direkt så snurrar den. Lite drygt att göra mitt i en omgång bara. Hehe...

Okej. Intressant det här med hurry-upen. Ska detaljstudera den lite mer sen.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2130
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
En lite märklig sak med extrabollarna: Om du tar Midnight via trap door så får du ju mycket riktigt chansen till eb på andra varvet. Men om du då tar Midnight i basement en gång till,innan du hunnit ta eb,  ger det bara 40 milj igen. Stämmer det?

Övriga irritationsmoment:
- Ingen ballsave under multiboll. Heller ingen restart.
- Modetimern stannar inte när spelet förbereder sig för att kasta ut kulorna till multiboll. Många fina sekunder går man miste om där.
- Outlanemagnetsavarna (japp!) funkar inte alltid.
- Om du tagit Midnight en gång och klockan är tillbaka på ett så bestraffas man för det i bonusräkningen. Borde inte värdet vara 13 istället för ett, om ni fattar vad jag menar...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2227
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Övriga irritationsmoment:
- Ingen ballsave under multiboll. Heller ingen restart.
- Modetimern stannar inte när spelet förbereder sig för att kasta ut kulorna till multiboll. Många fina sekunder går man miste om där.
- Outlanemagnetsavarna (japp!) funkar inte alltid.
- Om du tagit Midnight en gång och klockan är tillbaka på ett så bestraffas man för det i bonusräkningen. Borde inte värdet vara 13 istället för ett, om ni fattar vad jag menar...


Irritationsmoment??? Jag kallar dom karaktärsdrag... :-P

Att det inte finns någon ballsave under multibollen är elakt men bidrar till en högre svårighetsgrad.

Att outlanemagnetsavarna(TM) inte alltid lyckas tycker jag är helt okej. Jag ser Hocus Pocus som en CHANS att slippa outlanedrains, inte en 100%ig save. Men självklart kan ju vissa ex släppa ifrån sig mer än en fjärdedel av potentiella räddningar, och då börjar det bli ett irritationsmoment. :-o

Bonuscounten ÄR konstig...kanske kan gå med på att kalla den ett irriterande karaktärsdrag... ;-)
« Senast ändrad: juli 02, 2003, 18:03:34 av LDK »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Citera
Om du tar Midnight via trap door så får du ju mycket riktigt chansen till eb på andra varvet. Men om du då tar Midnight i basement en gång till,innan du hunnit ta eb, ger det bara 40 milj igen. Stämmer det?


Det vet jag faktiskt inte. Men, spelet på Laser Game spottar ju ur sig EBs iaf. :-D

Fick inte EB en enda gång som award i Trapdooren här i gävle. Har aldrig fått mer än en Digital Pinball här heller. På Laser Game fick jag EB som award + två stycken Digital Pinball EBs.

Easy settings, eller?

Outlanemagnetsavarna är ett hån. Spelet skulle givetvis ha haft en ballsave a la TOTAN med dess sketna outlane save, som alltså skickar tillbaka en ny kula om "Outlanemagnetsavarna" inte räddar kulan.

På Gävle-exet var "Outlanemagnetsavarna" (tm?) extremt elaka och fångade upp kulan ganska ofta, sedan stod kulan och guppade fram och tillbaka för att sedan bara åka rakt ut i outlanen. :-o


Det där med bonusen har jag aldrig tänkt på, men det verkar ju rätt så kass faktiskt.


Tags: