Frispel

sedan 2001

Star Trek: The Next Generation

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Eftersom det inte verkar finnas en tråd som enbart handlar om STTNG så drar jag igång en.

Jag har funderat på att eventuellt införskaffa ett STTNG eftersom det uppfyller två av mina köpkriterier:
- Flowspel
- Jag har endast spelat det vid några enstaka tillfällen

Nu vill jag veta...

Vad ni tycker om STTNG?

Ni som äger STTNG, hur är det som hemmaspel?

Är det så rinnigt som det verkar? (Dvs kommer jag bli galen/förbannad på detta spel?)

Vad är bäst med STTNG?

Vad är sämst med STTNG?


Överflöda mig med info...:-D


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag tycker att STTNG är ett av de bättre spelen.

Ja, det ÄR så rinnigt som det verkar. Det som står här i Gävle är i och för sig väldigt lättiltat, men jag är tveksam till att det skulle gå att rädda så många kulor, även med "normal" tilt på det.

Bäst med STTNG är just det att det är så pass rinnigt/svårt tycker jag. Jag gillar spel som inte tar så lång tid att spela och STTNG är ju verkligen ett sånt. En duglig Two Towers Multiboll på LOTR tar väl ungefär lika lång tid som en genomsnittlig STTNG omgång här.

Kul är också att poängen ökar väldigt fort i spelet. Skön känsla när man spelat en massa multibollar och jackpotten är värd en hel massa poäng.

Men, jag tror att STTNG kan bli lite frustrerande som hemmaspel. Här är det inte ovanligt att man ser ärrade flipperveteraner stå och spela som nybörjare och tilta spelet i frustration.

Sämst... tja... Om man samlat in sin Artifact (som man får efter man uppfyllt ett visst krav under mode:sen) under ett mode är det ganska meningslöst att spela vidare på det. Futtiga poäng, om det inte är Q's Challenge det handlar om.

Men, de har ju ändå gjort ett ordentligt försök till att "tvinga" spelaren att spela dem, i och med att det är ganska lönsamt att samla på sig Artifacter. Till skillnad från TAF, IJ etc. etc.


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Mina $0.02 om ST:TNG:

Sämst: höger slingshot/outlane
Bäst: att det går att ställa in konstant kick back på vänstersidan... :-D

Seriöst är väl just outlanes det som gör en frustrerad - alla andra svårigheter är ju meningen att de ska vara just svåra. (Fast egentligen är det kanonerna som gör att slingsen måste vara breda upptill som gör att allt som närmar sig området styrs mot outlane - och kanonerna är en kul leksak, så det är bara att ta det onda med det goda.)

Annars är det ju ett höjdarspel med flow, balans i poängen (utom Ferengi och Cardassian MB som jag inte tycker är värda att gå för) och ett suveränt ljud. Spelet är lite mörkt kanske, men det går ju att åtgärda, särskilt hemma.

FEZ: Flera av modes:en (underbart ord) har ju ytterligare belöning i slutet på resan i form av en EB eller ännu en artefakt, så nog kan man fortsätta att gå för de skotten. Och Q är ju alltid trevlig att spara till multibollen.
Gustav GillberG
+46 709826701


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Jag tror att STTNG är ett alldeles utmärkt hemmaspel (Kolla med Henrik/replicant, Björn/B G och Andreas på sthlm pinball som har det som hemmaspel).

Om man är riktigt våldsam och sätter in en rejäl stöt så fort bollen överhuvudtaget råkar finna sig i närheten av höger outlane så blir den ett mindre problem. Kickbacken går ju som GGG tidigare påpekat att ställa antingen tänd hela tiden eller bara tänd från start.

Roligt med spelet är att det finns flera olika vägar att gå till EB och de stora poängen. Sedan har spelet åtminstonde i mitt tycke en av de skönaste multibollarna. Får man in rainmanskotten under den får man många sköna poäng.
Du har själv påpekat det otroligt sköna flowet (Warpa regerar!) i spelet. Dessutom har liret bra ljud, är snyggt och har juste regler.

On Screen!!!!!
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Vad tycker jag om STTNG?
Det bästa, mest utmanande och samtidigt mest irriterande spel som tillverkats.

Ni som äger STTNG, hur är det som hemmaspel?
Stort, tungt och vackert. Alla spel borde ha en phaser som plunger!
Det är inte så värst lättmeckat heller. Låååånga tunnlar...

Är det så rinnigt som det verkar? (Dvs kommer jag bli galen/förbannad på detta spel?)
Jag har ställt in mitt på medium kickback (default är Hard) för att det inte ska rinna på tok för fort. Men ja, det är rinnigt, särskilt den förhatliga höger outlane. Du KOMMER hinna bli både galen, förbannad & förälskad. No worries!

Vad är bäst med STTNG?
En stor utmaning varje gång man spelar.
Löjligt sköna ramper och en lååååång fin loop.
Warp 9.9 med Super Spinner är en adrenalinkick!
Final Frontier är ett mysigt wizard mode.
TVÅ KANONER! *pangapanga*

Vad är sämst med STTNG?
Ett stort jävla svart hål strax till höger.
Video mode:t är taffligt programmerat, med samma rutt VARJE gång.
Kanonerna används på tok för lite.
Att man slåss MOT borgerna. Jag vill ju slåss mot den där töntiga federationen. You will be assimilated! Resistance is futile! :-D


Magnify!!!


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Kort sagt: STTNG är ett höjdarspel...men...

Det som är utställt här har ingen kickback i början på bollarna. Jobbigt, jobbigt, och att försöka tända kickbacken är i 7,36 fall av 8 lika med ett självmord.

Tyvärr, har ju spelet den "berömda" (fråga JOE för mer info) Steve-Ritchie-3-way-Combo (Kickback -> Träffa vad som helst -> Rinn)

GGG: är novis på STTNG så jag har inte greppat allt riktigt. Visste inte att man kunde få mer än en Artifact på modes:en (!!). EB finns ju vid Battle Simulation, finns den på något annat mode också?

Det som talar emot det som hemmaspel är väl att i alla fall jag inte orkar spela mer än 2-3 credits i rad på det pga. allt rinnande.
« Senast ändrad: april 14, 2004, 18:54:09 av FEZ »


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
FEZ:

Man kan få ytterligare en artifact i "Search the Galaxy" om man tar ramperna i rätt ordning och avslutar med en NZ-träff (Gamma quadrant).
Det är väl bara det mode:t man kan få en extra artifact i om jag inte minns fel...

EB kan man bara få i Battle Simulation. (6:e mittiprickskottet har jag för mig).

Håller förresten inte med GGG i Cardassian- och Ferengi-MB-frågan. Man kan få rätt fina poäng i bägge dessa MB:s, särskilt Ferengi. Vad som däremot är TOTALT värdelöst är Romulan-mode:t. Ujujuj, det är trist må jag lova. *znarka*


anarkizt

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
  • Stad: haninge
Även jag har ett ST:TNG som hemmaspel och jag tycker det är grymt skojj! Bättre än de flesta andra faktiskt (men jag är ju lite partisk hehe)

Eftersom det är så rinnigt känns det som om man inte vill spela ute eftersom det går väldigt mycket pengar väldig fort då. :-D

Tyvärr har mitt ST:TNG varit trasigt i 2 månader :-( *snyft*


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det var ett bra tag sedan STTNG i Gävle "gick bort" (det var sällan det fungerade ordentligt, tyvärr, och det stod och dammade igen pga. detta).
 
Har bara spelat på två olika (mer än någon enstaka ströomgång) STTNG exemplar, och efter att jag spelat lite på Lasergame i Stockholm igår är jag rätt såld på STTNG.

Det var länge sedan jag fick en sån kick av att spela flipper som jag fick igår. Super Spinners, Super Jackpottar & Q's så det bara stänkte om det. Man känner sig verkligen helt slut efter en bra STTNG omgång.

Har verkligen inte mycket att anmärka på i STTNG. Detta exemplar kändes inte heller mycket mer rinnigt än några andra spel. Det beror väl kanske mest på att det har kickback i början på varje boll (man undrar ju verkligen varför det inte är Factory inställningen?!), men kontrollen kändes bättre på det här exemplaret (kanske spelar man lite lugnare med en kickback också?).

Ska man vara lite kritisk så finns det väl ett par ..hmm.. skönhetsfläckar i spelet. B.la. blir väl kanonerna lite väl viktiga i och med 10M ökningen på jackpot-värdet. Video-modet är ju inte helt spännande när man lärt sig det och Romulan är ju rätt tragisk (tror den ger 30M (!!) om man klarar den).

Men, spelplansmässigt är det ju, som bekant, nästintill perfekt. Har nu också luskat fram lite regler som jag inte kände till heller. Hela Warp grejen har ju en vädligt intressant taktisk dimension. Det är ju inte alltid man vill Warpa på (har man 10x slipper man gärna undan Hold Bonus). Enligt rule-sheetet ger inte den övre vänstra rampen några Warp faktorer om man klarat av Warp 9.9. Har ofta struntat i den och fått lida (i och med hold bonus) när jag tagit Super Jackpottar i den rampen.

Är det någon som har lite andra obskyra regeltips?

LDK: funderar du fortfarande på ett STTNG tycker jag inte att du ska tveka en sekund om du får möjlighet att köpa det. Tror att det är ett spel som verkligen växer med tiden. Släng in kickbacken och spela med skyddsnät under de första stapplande stegen om du känner dig osäker. Hehe...

Och, just det ja: ska jag säga en sak som jag tycker är bäst med STTNG (kanske gjorde det någonstans ovan också, men nu är det väl nya bud) så är det i så fall Super Jackpottarna. Det roliga är ju att de ökar ganska drastiskt och seglar iväg mot 1B ganska snabbt (kanske 25 minuters spelande för en 1+B SJ om du är pricksäker med den vänstra kanonen). Men, de blir inte så löjligt stora, snabbt, som i t.ex. CFTBL och gör allt annat meningslöst att gå på. Final Frontier ger även det grymma poäng om man är duktig och samlar artifakter (max 250M per skott). Blir man "för bra" kanske det kan bli tråkigt om man kan stå och maxa antalet artefakter i sömnen. Men, jag tror att de allra flesta av oss har en bra bit dit.
« Senast ändrad: mars 15, 2005, 03:41:49 av FEZ »


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Jag kan inte annat än att hålla med.
STTNG är helt enkelt ett lysande spel!
Det finns inget spel som är så pass tacksamt när skotten sitter och så otacksamt när dom inte sitter. Mycket av utmaningen med STTNG ligger där för mig iaf
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Och tänk att jag aldrig lyckats spela detta spel IRL... :-o

Jag var inne på att köpa ett, men nasarn orkade aldrig maila bilderna som han lovade så pengarna gick åt till en ny lägenhet istället... Men där får jag plats med spelen på ett bättre sätt och vem vet, kanske ett ST TNG hittar dit så småningom...

*fy för lama nasare* :-(


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
LDK: funderar du fortfarande på ett STTNG tycker jag inte att du ska tveka en sekund om du får möjlighet att köpa det.
Inte nu i alla fall. Ngn gång ska man väl ha ett.


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Jahapp, då blev man lite extra motiverad att sparka liv i mitt. Beställde delar förra veckan så vi får väl se vad brevbärarn kommer med denna veckan... :-D


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Två trasiga ST TNG på ett bräde? Vad är det som går sönder på dem?


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
iceman: ALLT går sönder på dom förr eller senare... Hua, det är ett riktigt stökigt spel att plocka isär också, så man drar sig in i det längsta.

Annars håller jag mest med FEZ. =)


Tags: