Bra fråga...
Svårt att ge ett riktigt bra svar dock...
Men:
* Starka flipprar bidrar till snabbhet såklart.
* Ett spel utan bumprar, som exempelvis No Fear, upplevs också som snabbt.
* Ofta kan snabbhetskänslan infinna sig för att spelet har ett grymt bra flow, dvs att kulan hålls i rörelse och efter att man skjutit iväg kulan kommer den snabbt tillbaka via ramp eller loop. Steve Ritchie-spel anses nog överlag ha "grymt flow" ;-) Återigen No Fear som exempel...
* Långa loopar som kan skjutas som combo, alltså gång på gång...där kan man få upp grymma hastigheter hehe...tänker bl a på ett Johnny Mnemonic som står här i Uppsala...den ytterloopen är groteskt snabb!
* Linkade ramper, dvs skjut höger ramp och kulan förs runt rampen och ned till höger flipper där man kan skjuta vänster ramp och kulan förs runt till vänster flipper där man kan skjuta höger ramp osv...finns på Attack From Mars, Medieval Madness, Terminator 2 och många fler...
* Spelets lutning lär också ha betydelse...ja...
* Rampernas utformning lär väl också ha betydelse. En väldigt brant ramp blir ju inte snabb direkt...eller ja...om du får en retur från en sån ramp, dåå gåre fort!
* Spelplanens renhet kan påverka enormt mycket! En nyligen rengjord spelplan kan gå...alldeles för fort... ;-)
Slutligen...Vissa av faktorerna ovan lär variera ganska kraftigt från exemplar till exemplar. Så det går säkert att hitta ett relativt slött No Fear om man har otur.