Frispel

sedan 2001

Se in i backspegeln!

Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Gissa om jag skrev ett lång inlägg här nyss!
klickade skicka och...damn frånkopplad!
Nu försöker jag igen.
ahhh...andas in...ny luft...ok:

Hur ser det ut idag på flipperfronten? jo vi vill alla ha bra spel.

Om vi startar 1989 så började spelen från Williams och Bally fullständigt explodera ute i världen...det kom det ena bättre än det andra och alla spelade och var lyckliga.

Vi han knappt spela oss mätta på det senaste innan nästa dök upp, och så rullade det på fram till WMS död.

Idag sitter vi och diskuterar det bästa spelet och ofta är vi fokuserade på dom senaste spelen...trots att det finns en hel uppsjö med spel.

När WMS gick i graven så mantlade STERN flippertronen och vi trodde alla att WMS gamla team skulle göra "susen".

Det har visat sig att dom inte lyckats så bra, trots att spelen är ok.
Det dom alla har gemensamt är att det saknas själ!...men efter varje spel så känns/hörs det: " nästa spel kommer bli något alldeles extra".

Efter dessa år av väntan så har vi spelare börjat dra oss tillbaks till dom spel som finns att tillgå.

Ta tex: White Water, Fish Tales, Creature FTBL som exempel och jämför med många nyare spel...inte samma komplexa regler, men en själ och spelglädje som vida överstiger det som skapas idag!

Minns pc:n´s(Amigan´s) guldålder med titlar som: Lemmings, Cannon Fodder, Civ1, Magic Carpet och The 7:th guest!
Inte bara nostalgi...ladda in dessa spel igen och du inser att enkelheten är finessen!

Visst...jag älskar svåra/komplexa spel som MM och The Shadow, men finessen sitter inte alltid i detaljrikedom och mängden toy´s!

Vad vill jag då med denna postning?
Jo...ta en titt i backspegeln och upptäck alla dom guldkorn som finns där ute!

Visst är det så!...?

Stefan:-)
« Senast ändrad: maj 29, 2003, 00:30:58 av Pinballark »


Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille

Mr M

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 366
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Det är så det ser ut i Pinballarks backspegel, tomt...och åter tomt.;-)

M


Mr M

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 366
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Det ligger mycket i vad du skriver. Men jag tror att många av dom gamla design-rävarna mycket väl har både idéer och tillräckligt mycket själ.
Jag tror framför allt att farbror Gary Stern känner att han är ute på ett ganska riskabelt område, och därför håller kostnaderna så låga som möjligt. Detta går givetvis ut över spelen.

Tänk om Lawlor fick fläska på hur mycket som helst a la Twilight Zone, då hade nog spelen blivit lite annorlunda.

M


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag tror det är bara att inse, Williams/Bally-typen av spel är borta. Det kommer inte tillverkas spel med den "känslan" i framtiden. Inom företagsekonomi talas det ofta om företagskultur och detta är min förklaring på varför Stern aldrig kommer kunna göra spel som vi blir riktigt nöjda med:

1. Stern har inte samma företagskultur som Williams/Bally. Det finns inte samma tradition, inte samma interna skolning av hur flipperspel ska tillverkas. Det hjälper inte att man hyr in gamla designers från Williams/Bally-tiden, eftersom dom endast var en del av en större helhet. Om flipperspelsmarknaden hade sett annorlunda ut hade kanske Stern kunnat närma sig Williams/Bally:s stil, men så är inte fallet.

2. Vi jämför hela tiden med Williams/Bally-spelen (vilket inte är så konstigt). Detta gör det ännu svårare för Stern att bli riktigt accepterade.


För övrigt håller jag med Stefan om att spelglädje och känsla bör gå före fem triljoner toys... Problemet med Stern-spelen är väl att kvalitén (framförallt vad gäller flipprarna) drar ner på känslan. Dessutom har man haft problem med att göra spel med riktig spelglädje, även fast jag tycker TSPP är rätt kul (givet att flipprarna är okej).


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Bally/williams byggde sina spel på samma komponenter.
Dessa var riktigt bra, både ur hållbarhets och "spelkänsla" synvinkel. (taskigt formulerad mening)
Stern är som vi alla vet en fortsättning på data east och sega, deras spel består av helt andra delar, även om de är snarlika.
Många av delarna som satt i williams/bally spelen var patenterade och data east var därför tvungna att återuppfinna hjulet.

Williams och bally existerade i en himla massa år och det är naturligt att den tekniken som dom tog fram var mer genomtänkt och utvecklad, helt enkelt för att dom hade mer tid på sig.

Idag så får vi hålla till godo med de spel som övurhuvudtaget importeras till landet. Dom kostar vad jag förstått det, ungefär hälften av  vad williams/bally spelen gjorde, räknat på peningvärde. Det finns helt enkelt inte ekonomi att ta hem spel som kostar mer. Att Nöjab tagit hem ett simpsons känns som ett ganska riskabelt företag, all heder åt dom att dom vågar.

Om flipperspel får ett uppsving kommer också spelen att bli bättre. Om marknaden finns för mer avancerade och kanske roliga spel så kommer dom förr eller senare.

Tills dess kan vi ju spela de som finns och åtminstone se till att bli wizzards så vi kan spöa den kommande flipper generationen :-)


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Jag minns det första spelet jag lirade mycket... Earthshaker!! :) Det va grejor det :)
Har nog inte spelat det på på 7 år... !! :(

Och visst är det himla sant att det inte är hur mycket saker det finns på spelen som spelar roll.
Ta t.ex. TSPP. Det ser snyggt ut och har en himla massa saker på spelplanen. Men spelet suger nåt kolosalt!
:P


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
S P: TSPP är ju faktiskt kul.
Själv ska jag till Liseberg på Onsdag och spela det igen ;-)
Det som jag tycker är riktigt kul i det spelet är att samla cletus ungar i bumprarna :-D.
Tycker du att det suger för att ljudet och flipprarna inte är så bra?

/Flippy


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Håller fullkomligt med dig Stefan! Visst fan var det bättre förr!
Man behöver faktiskt inte ha kvadriljoners uppdrag att slutföra (trots att det kan vara rätt kul ibland, ska erkännas) för att ett spel ska vara skoj.
Och om man verkligen vill bygga ett billigt spel borde man väl ändå fimpa en hel del toys, eller hur? Se bara på TSPP:s Homerhuvud - tillför exakt ingenting och lär väl ha dragit upp produktionskostnaderna med en hel del. Visst, folk känner igen Homer, men vafan. (Måste ju få klaga lite oxå =)

Nä, vad vi egentligen behöver är ett ett enkelt, men ändå sofistikerat spel. Ett flipprens Tetris helt enkelt!
*tillber flippergudarna och hoppas hoppas hoppas på ljusning*


Arnie

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
  • Stad: Trondheim
Flipperens Tetris kom i 1989: Steve Ritchies Black Knight 2000. Etter min mening og ringe erfaring er den en av de beste flippere som er laget - ikke for mye toys, ikke for kompliserte regler, bred appell, stilig design, mye fart, topp musikk.

For sterk fokus på 90-tallets spill har satt denne klassikeren ufortjent i skyggen. Den overgår mange av de mer populære nittitallerne!


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Personligen tycker jag nog den största utvecklingen av flipper skedde på 80-talet. Då fanns det otrampad jord och många nya stigar att gå. Vissa ledde ingenstans mer än in i skamvrån men de bästa ledde in på 90-talets Bally/Williams som bara är förfinade Black Knight/High Speed osv.
Ett flipper behöver inte ha en Tolkien-saga som regler eller toys. Schysst spelkänsla räcker mycket långt. Visst känns det skönt att spela alla modes och sen 'finale' i många spel men det är ju trots allt underhållning det är frågan om...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Kom att tänka på att jag fortfarande har många WPC-spel kvar som jag ännu inte provat. Företrädesvis såna som kom under tidigt 90-tal.

* Gilligan´s Island
* Hurricane
* Party Zone
* Getaway
* Black Rose
* Fish Tales
* Dr Who
* White Water
* Dracula
* STTNG
* Judge Dredd
* Corvette
* Roadshow
* Jackbot
* Safecracker
* Cactus Canyon

16 av 43 WPC(DMD)-spel kvar att testa! Det har sina fördelar med att börja sent...fast det är klart...det blir ju bara svårare och svårare att hitta dessa spel... Nåja, jag ska i alla fall beta av några av dessa i sommar. :-)

Hur många spel har ni kvar att testa?


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
- Slugfest Baseball, 6/91
- Hurricane, 2/92 ¨
- Hot Shots (Basketball game)
- Black Rose, 8/92
- Safe Cracker, 4/96
- Cactus Canyon, 2/99

Är kvar för mig. CC finns ju på Flipperkonditoriet men jag spelade det aldrig när jag var in där sist. Undrar varför egentligen. Hmmm...


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
flippy: Det är ingen flyt i TSPP. Kanske är det för att det som jag spelat varit med noll lutning.  Men det är liksom inget flyt i spelet.
Det enda plusset är väl att det är mycket färger och så. Men det känns ju bara plastigt.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
S P: Nej det är inget flyt men ett spel kan väll vara kul även om det inte finns flyt?
Ta tex animationen som kommer när man låst alla kulor i soffan. (Simpsons youre under arest)
Den är ju suverän.
Och Doh! Frenzy, (Hette det så? när man bara hör Homer säga DOH! en massa gånger :-D
Antingen är du en sådan person som påverkas av vad andra tycker (menar inget illa:-))  eller så har du inte spelat det så mycket?

/Flippy


Tags: