Frispel

sedan 2001

Sämsta kickout

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Spelade lite MM igår. Har inte spelat det spelet speciellt mycket de senaste åren så jag har egentligen ingen riktig koll på det spelet. Men, som vanligt hade det en bedrövlig kickout från locken/vallgraven/slottet. Kulan kommer ju olika precis varenda gång den kommer ner mot flippern. Det är bara att veva till och hoppas på att man åtminstone inte startar en Multiball Madness av misstag.

Såvitt jag förstått är kickouten så dålig på alla MM?! Är det så pass illa? Kan inte med det spelet pga. detta som stör det lilla flyt jag får upp i spelet ibland.

Min nominering till sämsta kickout blir alltså denna. Tätt följd av Monster Bashs SDTM kickout och TSPPs sanslöst konstiga Itchy and Scratchy kickout.

EDIT: syftningsfel (doh!)
« Senast ändrad: februari 06, 2004, 22:39:11 av FEZ »


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Onekligen en mindre bra grej. Kommer inte ihåg om det sitter en bollfösare i vänsterloopen som det gör på högerloopen... hm. I vilket fall så ska det inte vara ett stort problem på ett väl justerat MM, och jag kan inte påminna mig att det överhuvudtaget var ett problem när MM var nytt. Åtminstone inte på de exemplar jag spelade då.

Tyvärr kan ju i princip alla kickouts bli dåliga över tid, med olika resultat som följd.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2130
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tycker nog MB scoop verkar vara det konsekvent mest nyckfulla!:-)
Man kan lika gärna få kulan serverad mellan flipprarna, som i outlanen eller i slingshoten. Detta tycks gälla alla ex, oavsett hur fint skick de är i i övrigt.

MM kan konstra med det där från vallgraven, men inte alltid på alla ex. På en del kan man lugnt hålla upp vänsterflippern och kulan stannar snällt, medan på andra måste man dra en volley som har 110% sannolikhet att plocka ut en singelJoust. :-(
« Senast ändrad: februari 07, 2004, 10:36:31 av MCR »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det kan se ganska komiskt ut på MM ibland. Har sett en hel del riktigt duktiga spelare sett ut som riktiga nybörjare just när kulan kommer ner från kickouten där. Ibland blir det ju nästan som om man "slår hål i luften" och knappt träffar kulan.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2103
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
På det WW jag hade kom kulan upp ganska inkonsikvent ur the lost mine,( är det så fortfarande Waltersson) vet inte om det är så på alla WW men det var lite enerverande ibland
Play a real game, play pinball


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nä, det är inte så på alla WW. Som sagt, alla kickouts kan strula, men de allra flesta är i grund och botten designade för att leverera kulan till lämplig flipper på ett bra sätt. Ibland är den mekaniska implementationen av designen undermålig, vilket får till följd att äldre spel, eller ibland till och med sprillans nya spel, får problem.

De enda kickouts jag på rak arm kan komma på som är designade på annat sätt (och som kanske förtjänar titeln "sämsta kickout") är de på Scared Stiff och CV. Det finns säkert andra exempel på kickouts som inte är designade att leverera kulan direkt till en flipper.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jurassic Parks kickout är hemsk.
Tur är väl att man får en ny boll när den går SDTM.

/Flippy


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 389
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Hela spelet är så hemskt att ingen borde utsättas för den upplevelse det innebär att spela det.  AFM-kickouten kan under multiboll bli lite elak om det är mer än en kula i hålet. Sedan måsta jag tillägga (off topic) att designen på Merlins Magic saucern i MM är dunderkass, även om själva kickout-funktioner är helt ok. Tycker även att kickouten på WCS'94 (final draw) kan vara elak och skicka kulan alldeles längst ut på vänsterflippern.
Född med tur.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2235
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
1:a
Scared Stiff - Designad att vara slumpad, och i spel hela tiden...

2:a
Medieval Madness - Inte så farlig på vissa ex, men kan vara horribel på andra. SDTM-drains är från Castle-kickout får vi lida av till å från på ett ex här i Uppsala.

3:a
Monster Bash - Har turen att ha ett ex i Uppsala som levererar kulan korrekt och konsekvent, men jag har upplevt liknande exemplar som MCR talar om.




WW
På mitt WW är kickouten lite inkonsekvent vilket kan vara brutalt irriterande under exempelvis Whirlpool Challange...

TSPP
I&S-kickout är ett hån...platsar nästan på topp 3


Sen kan ju vilken form av kickout som helst få för sig att bli vild å galen. Har sett tokiga kickouts på enstaka exemplar av TOM, TAF, RFM, AFM, TZ, RS m.fl.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag hade visst förträngt kickout-bumper-rakt-ner-i-vänster-outlande kickouten på Scared Stiff. Den är helt klart en bubblare, om inte tom. en klar topp 3.

Såna här listor ändras ju, givetvis, till och från. ;-) Men just nu är MM kickouten etta på min lista mest pga. att det ofta ser rätt komiskt ut när folk försöker göra något vettigt av kulorna som kommer ner därifrån. Har också stött på en del SDTM kulor därifrån.

Igår spelade jag, S P och Helena ett ganska unikt AFM: det enda AFM jag sett som lyckats skicka kulan SDTM från SoL kickouten.

Givetvis är det Good Luck som sitter inne på denna raritet.


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Eh..ja så här måste det vara.

MM´s kickout må "slöa" ner spelet en aning, men om allt är ok så ska den rulla snällt med v-loop till flippern.
Jag är ingen super-höjdare på "livecatch"...men på MM sitter dom till 60% och det är för att det är en så snäll retur...annars är spelet felinställt.

Att "bara" dämpa en kula i MM är svårt, men testa livecatch så blir det enklare och även en misslyckad sådan får kulan att snällt rulla upp i mitten för att senare fångas.

Dom spel som oroar mig mest är WW, för dom verkar som standard skicka kulan faligt snabbt och okontrollerat mot h-flipper.,,som hemmaspel ska det dock inte vara några problem.

Charmen med att spela spel ute mot hemma är ju att dom beter sig olika.:-)

Stefan


Don-Martin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
Många nämner WW i denna tråd..

Tycker inte om kickouterna på detta spel.. ( ialla fall det exemplar jag spelar lite då och då på) När spelet skickar ut kulan ifrån Goldmine och du har höger flippren uppe så hamnar den nästan alltid i vänster outlane.

Och kickouten i västran outlane fungerar bara hjälpligt..  slutar ofta med att kulan rinner istället för att bli räddad :-( hänt flera gånger att pinnen som ska skjuta upp kulan inte orkar utan kulan kommer tillbaka igen, till slut så rinner kulan när tiden har tagit slut.


pinhead

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
På MM så finns det två kickouter, en före 21:a Juli 1997 (A-21733) och en efter (A-22027). Det som skiljer är själva metallhuset, Popper - Weldment. Kan det vara så att spel före 21:a juli 1997 (no:04-10745.2) har det klasiska kickout-SDTM problemet, (spel efter har no:04-10979)
Jag har provat att justera lutning på mitt MM, längsled och i sidled utan att få bukt med problemet.

/Janne
Jo, nämnde jag det att jag har köpt ett Medieval Madness :-D


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1199
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Grattis!
Det var ju iofs ingen överraskning, eftersom det varit ledigt på "teket" på luncherna på sistone... :-P


pinhead

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
He he, Ja, det är mitt fel att Helge inte har velat sälja sitt MM eftersom det har dragit in på tok för mycket pengar, (då på grund av att jag och mina kompisar är där och spelar varje lunch, och har gjort i över 2 års tid)
:-/

/Janne


Tags: