Frispel

sedan 2001

Så här spelar man flipper!

Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Vi tar MM som exempel, för det spelade jag idag när jag kom på hur viktigt det är att man...

När jag fick spelet, och det var nytt i min samling var jag helt besatt av att komma till finalen:BFTK.
Jag spelade i timmar varje dag, och blev ofta helt genomsvettig i min frustration att nå målet.
Till slut så var jag där, härlig!
Sen igen och igen och igen.

Efter en tid så blev det bara normalt spelande. Stor glädje men ingen "jäv.aranamma".

Idag var jag ute igen och tänkte att nu är det på tiden att jag kommer dit igen.
Så jag gav mig på spelet med full energi och lyckades:

Summering: man måste spela aktivt och inte bara mes-spela för att nå höga poäng!
Å andra sidan är det inte alltid så viktigt att nå höga poäng!

Ehh...
« Senast ändrad: oktober 17, 2002, 04:28:49 av Pinballark »


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Visst kommer man långt med rätt inställning! På ett mer tekniskt plan vore det intressant att höra vad folk använder för tekniker när dom spelar:

Drop catch - mitt absolut vanligaste sätt att fånga bollen. Dvs, hålla flippern uppe och släppa precis när bollen träffar den.

Drop catch 2 - variant av en drop catch (som jag inte vet om den har ett namn). När en kula kommer SNABBT nerför en inlane och man vill få kulan till motstående flipper på ett kontrollerat sätt så kan man inte bara hålla flippern uppe för då åker kulan upp i motstående slingshot istället. Då kan man hålla flippern uppe och när bollen har kommit in en bit så släpper man. Mycket bra på t ex Indiana Jones när bollarna kommer ut från locken.

Live catch - svårare än en drop catch men mer imponerande - flippern till en början nere och möter sen bollen så att den stannar helt på toppen av flippern och rullar ner.

Bounce pass - helt passiv teknik, dvs att studsa bollen från en flipper till en annan... väldigt användbart dock!

Alley pass - att låta bollen rulla ut till absoluta spetsen på flippern så att man skjuter upp kulan i motstående inlane. Det absolut tuffaste sättet att ta extrabollen på White Water! :)

Post pass - med kulan säkert fångad på ena flippern, flippa snabbt så att kulan träffar den nedre slingshotposten och flyger över till motstående flipper. Kan också användas för att få ut bollen en bit på flippern för backhandskott. Funkar inte bra på vissa (speciellt nyare) spel. Dock ett måste på TZ!

Tap pass - två former: antingen tappa flippern lätt när bollen är ungefär mitt på flippern så att den går i en fin båge till motstående flipper (svårt på WMS spel, lättare på Gottlieb), eller när man håller en flipper uppe och kulan rullar mot spetsen men inte har tillräcklig fart för att åka till motstående flipper, så tappar man lätt för att få den dit.

Slap save - känner säkert alla till, dvs att slå hårt på den flipperknapp som motsvarar flippern kulan är närmast och följa upp med en snabb (inte hård) tryckning på motstående flipperknapp för att rädda bollar på väg SDTM. En variant när man kan se att kulan precis kommer träffa ena flippern är att bara hålla upp den så att kulan studsar på spetsen till motstående flipper.

Bang back - lite fuskigt, dvs att slå tillbaka en kula som runnit. Håll uppe ena flippern och slå med handflatan på framsidan av spelet i linje med där kulan befinner sig (snabbt slag, behöver inte vara så hårt). Brukar funka väldigt bra på t ex Fish Tales och Getaway, mindre bra på nyare WMS spel. Kan göra ont! :)

Death save - har aldrig gjort en sådan, någon som använder dessa?

Sen finns ju en del multibollspecifika tekniker också... nån som har några andra tekniker att dela med sig av?

Och är det inte dags för ett SM snart?? :)


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Men hur gör man verkligen för att spela flipper då?

1. Hur ska man stå?
Jag brukar stå och luta mig mot flippret med ena foten framför den andra (som jag lägger vikten på) och så har jag rätt mycket vikt på händerna. Det gör ganska ont om jag spelar längre än en timme. Jag har sett andra på spelhallar som parkerar arslet på en barstol, men jag tycker inte att det funkar för mig.

2. Hur mycket ska man knuffa spelet?
Själv knuffar jag i stort sett inte alls på spelet, inte ens när bollen studsar ovanför en outlane. Andra verkar jucka med spelet mest hela tiden. Jag skulle tro att hur mycket man kan knuffa runt spelet beror på hur man står också, eller?

3. Vilket finger flipprar man med?
Här har jag inte gjort några undersökningar ännu, men jag tror att jag själv använder långfingrarna. Det kan vara därför som jag tycker att pistolhandtagen i Demolition Man är odugliga, eftersom man måste använda pekfingrarna där.
Det är lika för alla


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Det som är kul med moderna flipper är att
man kan rikta in sig mot olika mål:
*Nå Wizard Mode
*Få höga poäng
*Starta sin favoritmode
*Komma in på övriga listor, t.ex. AFMs Martian Champion och MMs Troll Champ.

Detta ger bra variation till spelandet och förlänger spelets varaktighet.
När jag t.ex. började spela på mitt AFM så var målet att klara av Wizard mode och bli "Ruler of the Universe". Nu är det gjort och jag försöker istället spöa så många marsianer som möjligt och ta höga poäng.

På tal om tekniker så brukar jag knuffa spelet dels när bollen befinner sig mellan
outlane och inlane och dels när bollen studsar på toppen av slingshotsen.

Jag står större delen av tiden med tyngden på höger ben vilket kan ge knä-ont efter ett tag!

Mina flipperfingrar är pekfingrarna men det är på tummarna (främst vänster) som jag får blåsor/förhårdnader från "siderailsen".

Det är inte lätt att vara flipperfreak men fan vad kul man har!


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
1. Jag brukade också luta mig ganska tungt på spelet förut, men precis som du så fick jag ont i händerna. Numera försöker jag undvika att lägga för mycket vikt på händerna. Men hur man står vid spelet varierar sig enormt - jag har sett väldigt bra spelare som alla står på lite olika sätt. Förmodligen är det viktigaste att vara konsekvent, så att man har ungefär samma referenspunkter för siktet.

2. Att stöta uppåt bör man klara oavsett hur man står, däremot får man se till att stå stabilt om man ska kunna skaka i sidled, exempelvis för att försöka skaka upp en boll som är på väg ut i en outlane. Det klart, lutar man sig extremt tungt på spelet är det säkerligen svårt att överhuvudtaget få in rena stötar. Lite "nudging" är väldigt viktigt, tycker jag iaf, speciellt när man fått in känslan för ett visst spel... då kan man försöka lägga in en stöt långt innan bollen är i närheten av en outlane, för att undvika att bollen överhuvudtaget kommer dit.

3. Jag använder långfinger+pekfinger själv, men jag tror att även detta är väldigt personligt... finns nog ingen anledning att byta flipperfingrar!

Torbjörn: Ditt nästa mål på AFM bör vara att maxa Victory Lapsen efter RTU! :) Det är oslagbart att starta multiboll med maxade Victory Laps!


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Har drabbats av handledsvärk nu. Måste kanske gå till en sjukgymnast och lära mig att stå rätt.

Måste bara höra om inte grejen att äga ett flipper förtar spel känslan lite? Jag äger ju då inget spel, tyvärr. Det jag gillar mest med flipprandet är nästan när man blir 'tvungen' ;-) att ställa sig och spela ett spel man sedan länge 'ledsnat' (sanning med modifikation, det går inte att ledsna på riktigt) på för att någon slagit ens, som man trodde, oslagbara Grand Champion Score.

Det är skönt att trissa upp varandra till 'omöjliga' poäng. Väntar på att någon ska knäcka mitt ToM GC så jag får ställa mig och spela 100% koncentrerat igen.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Hehe jag läste brevet angående tävlingen och jag undrar, om du inte har några flipperspel vad ska ni då spela på?:-D


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det är redan fixat. Vet inte hur mycket jag orkar hylla 'Amusement Center' här i Gävle här och nu, men det är det mest seriösa flipperstället jag varit på (i Sverige åtminstone) i konkurrens med Flipperkonditoriet. Det enda problemet vi har nu är ölen. Vi har redan fixat så de ställer in Tournament Mode etc. etc. och kommer att serva spelen till tävlingen.

Som det ser ut nu måste vi hyra stället för att kunna ha öl. Eftersom vi allihop är studenter kommer vi förmodligen inte ha råd. Men vi kommer jobba (HÅRT) på det. I flipper avdelningen får vi vara och köra på som vi vill.

De har ganska bra lineup också: No Fear, World Cup, ToM, Dracula, Indiana Jones, Demolition Man & Addams Family. Alla i kanonskick för det mesta.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Drop catch är en favorit faktiskt. Men ibland blir man blåst då man inte lyckas dämpa bort skruven i kulan och den spinner ner för flippern å drainar...

En annan skön teknik som kan imponera på dom som inte är så vana flipperspelare är att när kulan är på väg ner mot en flipper men man vill ha den till den andra flippern så låter man bara kulan studsa på (den passiva) flippern över till den rätta flippern där man förhoppningsvis kan fånga upp den.

Vad gäller flipperfingrar så är jag inne på samma spår som KGB, pek- och långfinger. Känns stabilare och skönare när man gör slap-saves.


Mitt stora problem är consistency. Jag kan scora bra i en vecka, sen kan det gå en månad när jag får riktiga nybörjarresultat. Måste försöka komma ifrån det...


Vad gäller Death Saves och Bangbacks. Jag har aldrig klarat av nån av dom (har bara fått ont:-D). Jag förstår dock inte vad det är som är så fuskigt med att göra dom.

KGB som är en erfaren spelare och lär ha kommit på imponerande höga placeringar i PAPA-mästerskapen, kan du ge en förklaring på den negativa synen på Bangbacks och Death Saves?:-P


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
LDK -

Det blir lätt så, marginalerna är ju rätt små speciellt med vissa av teknikerna. Och oavsett hur bra eller dålig man är, så kommer man ju alltid ha bättre och sämre omgångar... har nog en del med inställning att göra också, när man spelar i tävlingssammanhang är det kanske lite lättare att se till att hålla koncentrationen uppe. Så det är bara till att starta igång en liga :D Här följer några länkar till snitt- och max-poängerna vi hade när vi körde GPL (3 bollar + max 1 extraboll):

GPL 1996
GPL 1997

Som synes inga extrema snittpoäng.

Vad gäller bangbacks och death saves så är argument #1 det faktum att dom kan vara skadliga både för spel och spelare. Även om dom som är riktigt duktiga på det hävdar att det inte är ett problem, så finns det ju alltid dom som bara drämmer till spelet på ett eller annat våldsamt sätt :) Jag skulle aldrig tillåta folk att försöka sig på death saves eller bangbacks på mina spel hemma till exempel! Vid sidan av detta argument, finns det också dom som hävdar att det är fusk... kan ju diskuteras helt klart, är det t ex fusk att lyfta upp spelet om tilten tillåter det? Men det tyngsta argumentet är, såvitt jag vet, att det kan vara skadligt för spelen.

Vad gäller bangbacks - man måste hitta rätt spel, det är viktigt att spelplanen och kabinettet är hårt sammanbundna så att kraften i slaget överförs direkt till kulan. På vissa spel är det (iaf för mig) helt omöjligt att göra en bangback, medans det på andra är precis hur enkelt som helst. Man behöver inte ta i så hårt, ett snabbt slag ska det vara. Det verkar också, som sagt, som om det är mycket svårare på nyare WMS spel... man får prova sig fram :)


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Måste bara berätta att några timmar efter att jag gjorde mitt inlägg så spelade jag MM och det gick skönt bra. Spelet är i sisådär skick men jag scorade ändå mellan 20 och 46 mest hela tiden. Replay var nedpressat till 9 miljoner...härligt härligt!

Känner mig lite lugnare efter att fått se snittscorerna från GPL. Då kanske jag inte är såå dålig i alla fall. :-P

Vad gäller Bangbacks. Jag hävdar bestämt att om man:
* kan göra bangbacks,
* maskinens tiltsensor är korrekt inställd
* samt maskinens ägare tillåter bangbacks
då är det inget som helst fusk.

Det främsta argumentet mot bangbacks är ju, precis som du säger KGB, att maskinen kan ta skada, och det måste man respektera.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
9 miljoner. Som att sno godis från småbarn. :-D

Vart någonstans i Uppsala brukar du spela?
Jag ska ner till Uppsala på fredag. Är du sugen på att styra upp en flipper session någonstans?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Switalski:
Den här helgen är omöjlig, men annars så kan du haka på. Vi är tre killar som brukar spela oss runt Uppsalas flipperställen ibland.

Vad gäller att sno godis från småbarnen ("They took our candy!!!") så var det inte riktigt så enkelt (även fast det inte var direkt svårt). Längs vänster orbit, nedanför kickouten, är metallskenan utböjd. Antagligen för att förhindra kulan att rinna SDTM vid kickout. Men detta bidrar till att när kulan kommer ner mot höger(!) flipper från kickout, så är det väldigt lätt hänt att när man försöker fånga upp kulan så åker den upp längs inlane och gör en snygg taxisväng över outlanepost och drainar i outlane. Killen jag spelade med kunde inte dropcatcha kulan så han råkade ut för "taxisvängen" många gånger...osis...

MM står på V-Dala Nation. Annars brukade jag spela mycket på Luthagsbiljardens Theatre of Magic, men det är ingen höjdare längre. Du kan ju kolla in Uppsala Pinball Locator om du vill kolla de ställen som har flipper i stan. Du kanske till å med vet några fler?

http://home.student.uu.se/d/dakj0581/Pinball/Uppsala%20Pinball%20Locations.html


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
LDK: Jag vet några ställen till som iaf. har haft flipper.
Video Star vid järnvägsövergången/sibylla kiosken "studenten". Senast jag var där hade de Baywatch (suck) i risigt skick.

På busscentralen brukar de ha något enstaka flipper i uruselt skick också (pga alla Tierp kickers som sparkar sönder spelen när de spelar).

Hade något mer ställe i skallen nyss, men har glömt bort det. Hur som helst så är det inte direkt något av värde...

Det vore extremt roligt om du/ni kom hit på tävlingen. Den kommer att köras någon gång strax innan jul, en lördag.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
KGB: läste det här inlägget nu igen och du undrade om olika multibolls tekniker.

Några olika varianter är ju:

"Deliberate Drain"  , att låta kulorna rinna om det finns en save för att få lite "fri sikt" för jackpots etc. Körde mycket med det förut men har slutat eftersom man hamnar i något slags slarvigt sinnestillstånd och multibollarna brukar inte gå bra om jag använder det.

En klassiker är ju att hålla i en eller flera kulor med den ena flippern för att kunna sikta in sig. Det är ju som bekant VÄLDIGT svårt att dra i väg en kula på rätt ställe när det ligger två, eller fler, kulor på samma flipper.

Att rädda en kula som är på väg SDTM genom att skjuta en annan kula på den som man kanske tom. har liggande på ena flippern. Mycket snyggt tycker jag.  :-D


Tags: