Frispel

sedan 2001

RTU vs. BFTK

Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Höjdarspelen Attack From Mars och Medieval Madness har ju många likheter i spelplans-design och regler, inte helt konstigt när Brian Eddy har designat de båda spelen.

Däremot så finns det skillnader i spelens Wizard Mode:s, Rule The Universe resp. Battle for The Kingdom.
Sitter som bäst hemma och nöter för att ta mig till BFTK utan större framgång, så jag är lite intresserad av era åsikter om man jämför
RTU och BFTK.
Vilket är bäst och varför? Vilket är svårast att komma till/klara av?
Vilken kräver mest strategi?

Har som sagt inte spelat BFTK än, men den känns lite mer genomtänkt med sina olika steg för att klara av den.
Vägen till RTU är inte helt rolig med två tidsbegränsade "uppdrag" (5-way combo och Super JP) att klara av. Tungt!


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 389
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Om man jämför de båda poängmässigt, så tycker jag att det känns som om BFTK ger mer poäng. Jag har inte exakt koll men jag tror att BFTK i första fasen ger 2,5 M för varje skott ( catapult, vänster loop, vänster ramp, lock, höger ramp, och höger loop) = 17,5M. Den första fasen kan vara riktig svår att klara om man har oflyt, särskilt lockskottet kan vara svårt att sätta med fyra kulor i spel. Därefter ska man skjuta 6 eller 7 skott på slottet med trollen uppe (om man inte sparat troll-bomber som man vill slösa med) dessa skott ger 5M styck = 30-35M Sista skottet in i slottet ger sedan 50M = ca 100M  (andra gången ger sista skottet 100M The Real Pinball Wizard's anm.) Personligen tycker jag att MM's wizard mode är lite enklare än nå än AFM's wizard mode första varvet, då man kan smacka slottet obegränsat under multiball till skillnad från tefatet. Andra och efterföljande varv är ju RtU löjligt enkelt att nå. Conquer mars lyser konstant och på rom v 1.1 där super jets lampan fortsätter att lysa, behöver man ju bara 5-way combo, martian MB, TA och en SJ vilket ibland kan vara fixat på 5 minuter. (Det kan klaras på 7 skott i single-ball play om man lägger upp det snyggt). BFTK däremot kräver ytterligare 3 kompletta av varje skott, ytterligare 10 troll och värst utav allt en massa nya slott.
Själv tycker jag att BFTK har mer nerv än RtU som ju är busenkelt att klara, särskilt när super jackpoten är högre än 500M. Strategi på Rtu: sikta på superjackpoten och avsluta alltid med ett skott i locken för att snika till dig ett par extra miljarder.

Nu orkar jag inte trötta ut mig själv och andra längre :-)
« Senast ändrad: februari 03, 2004, 04:23:43 av JOE »
Född med tur.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2230
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag har alltid trott att BfK skulle vara mycket svårare än RtU. Har fortfarande inte klarat RtU, och därför blev jag lite överraskad när jag klarade BfK för första gången för två veckor sen.

Det är extremt tillfredställande att klara BfK! :-) I mitt tycke är upplägget med att klara några bestämda skott, för att sedan knacka porten, ett mycket bra upplägg! Man får verkligen kämpa...

Andra gången jag kom till BfK (för några dagar sen) var jag inte tillräckligt skärpt, och jag missade ett av dom första skotten mot porten. SDTM...


RtU verkar omöjligt för mig. Ibland kan jag ta både en och två Super Jackpots, men hamnar alldeles offside vad gäller städerna/tefaten. Någon annan gång tar man Conquer Mars, men är inte ens i närheten av att plocka Supern...gaaah!


Nåväl...att klara BfK var helt klart höjdpunkten i min "flipperkarriär" (so far)!
« Senast ändrad: februari 03, 2004, 01:21:32 av LDK »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det var väldigt länge sedan jag spelade BftK. Jag hade för mig att det var väldigt svårt att komma dit, men det är nog som pinballark skrev i någon gammal tråd; att det mest tar lång tid. RtU är nog svårare att komma till ändå.

RtU är ju väldigt kul att ta sig till, men själva modet är ju inte speciellt underhållande. Gör som JOE beskriver ovan alt. blunda och tryck på flipperknapparna för allt vad tyget håller för.

Får man sedan flera RtU under samma omgång blir det ju ännu lättare att klara den (med tanke på SJ och TA värdena). Jag hade gärna sett lite mer "nerv" i den länge fram i spelet.

Men, jag har i och för sig lyckats med det unika att misslyckas med att klara min *andra* RtU under en omgång.

Citera
RtU verkar omöjligt för mig.


En sak som skulle kunna hjälpa dig en hel del är att göra så här (förutsatt att du spelar på 1.1 ROM): när du är på den näst sista staden plockar du ut en "vanlig" Multiboll och försöker ta en Dirty Pool (förutsatt att du redan har en SJ). En TA vill man inte gärna sumpa pga. att man håller på och fumlar runt med kulorna i hopp om Dirty Pool. En vanlig Mball har man ju inte så mycket att förlora på om man tappar kulorna.
« Senast ändrad: februari 03, 2004, 02:06:02 av FEZ »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2230
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Den här intressanta tråden dog ut fort...

KGB, som liksom Torbjörn är ägare av både AFM och MM, kanske vill göra en analys? :-)

Eller någon annan som klarat både RtU och BftK som vill ge sin syn på det hela?



Citera
En sak som skulle kunna hjälpa dig en hel del är att göra så här (förutsatt att du spelar på 1.1 ROM): när du är på den näst sista staden plockar du ut en "vanlig" Multiboll och försöker ta en Dirty Pool (förutsatt att du redan har en SJ).
Hehehe...jo tack för tipset! :-P

Tyvärr så kan jag ju inte bara "plocka ut" en multiboll när jag vill! :-) Ännu mindre plocka en Dirty Pool i rena farten... Jag skulle vilja kunna dock...


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2130
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag säger på ren magkänsla att BftK är svårare. Både att komma till och att klara. Förvisso kan man basha slott under multibollarna på MM, men det är ju mycket längre mellan multibollarna också. Åtminstone för mig som är usel på att träffa "den vanliga" locken. Det är definitivt mer nerv i BftK än i RtU. De sista slottsskotten (skönt ord!) med en kula kvar på planen och alldeles för få sekunder är ju vidriga vill jag minnas!


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Jag har som bekant varit en stolt ägare av MM och kan spelet innan och utan, men med det inte sagt att jag behärskar det till fullo.;-)

Jag har även haft förmånen att ha två AFM till mitt förfogande under ett antal månader, så även det kan jag...trots mitt resultat i SM, samt min revenge i SM. ;-)

Jag tycker att vägen till finalen är betydligt mer variationsrik och roligare i AFM.
I MM kan man spela bra länge utan att egentligen bry sig om vad man träffar...för man ska träffa så mycket så många gånger innan man kommer i närheten av att alla blå lampor lyser. Visserligen ligger det en del strategi i den vägen med ex: full pott innan man startar multiball...notera vilken skillnad det är på rösten när man startar en fullpott, mot om man startar multiball annars.
Multiiiiiiibaaall Maaadneeessss! fan så gött!

När det gäller att starta finalen så är MM överlägset!
Jag drar en paralell med SS här, då det gäller att träffa slottet, och varje träff ökar dom slingraden blå lamporna upp mot BFTK.

Att klara det hela därefter är även det bättre än AFM.
En träff i varje loop, ramp... mot att bara samla massa poäng i AFM som är dömt att lyckas varje gång...för lätt på något sätt.

Därefter ger victory lap så fruktansvär feta poäng på AFM (om jag minns rätt nu??) vilket är nödvändigt att nå för att komma i närheten av det redan höga GS-highscore som troligen redan sitter på spelet.

Vilket spel som är bäst?
AFM tycker jag har det största spelvärdet.
MM har den högsta charmfaktorn, och vissa tycker att MM är lite slött i jämförelse, men det tycker inte jag.
Båda spelen rockar duktigt.

Torbjörn och främst KGB (som äger hela BE´s-Lineup) har dom i mitt tycke bästa hemmaspels-lineuppen nu.

Edit:
The best lineup is of course in Holland at SFS-member ">pinball"´s home.
BE 3-games-lineup as well as CFTBL,IJ, TZ and others.

Stefan
« Senast ändrad: februari 09, 2004, 20:37:26 av Pinballark »


>pinball

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Breda
1. The Final Battle
2. Rule the Universe
3. Battle for Kingdom

King Eddy rulez! ;)


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hi all and especially <pinball.
Nice to see you at this forum every now and then...

I must tell the others:
This guy read almost all the posts in here, but he is as god at Swedish as the rest of us is good at Dutch...well he might be slighter better because of his interest in our association:-)

That´s a quite a big enthusiasm.

Stefan


>pinball

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Breda
Tack så mycket…I really should learn some more Swedish, not so much to read the forum, but to talk to the girls :-D

@pinballark you’re always welcome to come over to play


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Citera
Torbjörn och främst KGB (som äger hela BE´s-Lineup) har dom i mitt tycke bästa hemmaspels-lineuppen nu.


...och vem har jag att tacka för det, Pinballark?:-)

Lyckades häromdan med att tända fyra blåingar på MM, bara Castle Crusher och Catapult... var kvar.
Att krossa slott med skott handlar bara om att vara uthärdig, men hur faen ska man lyckas med 3 Catapult Slams!?
Hålet man ska träffa är ju mindre än kulan och man måste skjuta från flipperns yttersta "tip" med noll marginal.

Har aldrig spelat eller ens sett BFTK så jag ser verkligen fram emot den dagen.

Slutligen: man vet att ens MM är i bra skick när man kan backhanda upp en snabb kula i Damsel-rampen!:-)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Citera
Har fortfarande inte klarat RtU


Kan inte undanhålla så här pass viktig information längre: det finns ett par totala flippernoviser här i Gävle som spelade flipper för första gången i November nån gång. Nu Rular de Universum så det står härliga till. Dags att lägga in en växel till, kanske? :-P


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2230
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Äh, jag har gett upp hoppet...jag och AFM funkar inte. :-(


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
LDK - har du provat ett AFM med minimala outlanes nån gång? Det gör grym skillnad. På ett AFM med minimala outlanes har även jag bevittnat glada amatörer som tagit sig till RTU. Kan inte komma på något annat spel som är lika känsligt för outlaneposternas position.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det är en helt otrolig skillnad faktiskt, ja.

Ett av de AFM som står här (umm.. ja, det AFM som de kör RtU på) utnämnde JOE till "Sveriges snällaste Attack From Mars".
Oftast krävs det väldigt bristande koncentration för att man ska rinna på sidorna på det.

Det finns ju en hel del AFM med minimerade outlanes utställda. Vill minnas att Laser Game har det på sitt och dessutom med en rätt så liberal tilt.


Tags: