Recension av Pinballarks renoverings DVD

• Visa profil
Eftersom den är aktuell igen så plockar jag fram LDKs gamla recension av denna DVD när det begav sig :-)
----------------------------------------------------------

Titel:    Recension av DVD:n ”Warp 9.9 – Renovering av Flipperspelet STTNG”
Författare:    David Kjellberg
Datum:    2005-08-13

När jag började bli intresserad av flipperspel letade jag febrilt efter information om hur dessa maskiner fungerade. Jag funderade även på om jag skulle kunna lära mig tillräckligt för att våga köpa ett eget spel. Ganska snart hittade jag några galna amerikaner, ”Shaggy & Norm”, som gjort videofilmer om hur man reparerade flipperspel. Filmerna ingår i en serie som kallas ”This Old Pinball” och kostar en spottstyver. Tack vare dessa filmer har jag kunnat reparera och renovera mina egna flipperspel med mycket större självförtroende än jag kunde ha gjort utan dem. Rörliga bilder säger mer än 1000 ord, eller 1000 bilder…

Men det enskilt mest betydelsefulla mediet för mitt flipperintresse har varit Svenska Flippersällskapet, med dess oslagbara forum. Så när grundaren av SFS, Stefan Ljungström, tillsammans med sin kompis Mats Waltersson ger sig i kast med en svensk motsvarighet till ”This Old Pinball”-filmerna, då blev jag självklart nyfiken.

Stefan och Mats låter oss hänga med när dom renoverar flipperspelet Star Trek The Next Generation. Filmen säljs som DVD i ett riktigt plastfodral, med egenhändigt designat omslag. Produktionen av DVD:n är också hemmagjord, och det märks att det lagts ner mycket möda för att presentera allting på ett snyggt sätt. Med tanke på att detta är helt privatproducerat tycker jag att resultatet är mycket imponerande. Filmen är fri att kopieras av alla SFS-medlemmar, men jag stödjer gärna ett sånt här projekt genom att köpa DVD:n.

Själva filmen är ju oerhört nördig, tro inget annat! Här diskuteras lampborttagningsmetoder, flipperjusteringstips, poleringsmaskiner o.s.v. o.s.v. Då och då smyger man in väldigt grundläggande tips för dem som aldrig öppnat upp ett flipperspel, men oftast är informationen klart intressant även för den som redan kan en del om flipperspelens uppbyggnad. Det märks att Pinballark (Stefan) har ganska mycket erfarenhet av att renovera flipperspel. Han berättar om många av sina erfarenheter och varnar för fällor som nybörjaren kan falla i. Precis som titeln antyder handlar filmen nästan uteslutande om renovering, nästan ingenting om hur man reparerar sånt som är trasigt. Bara så du vet. Vem vet, kanske en uppföljare kan ta upp mer reparationstips.

En film som handlar om ett sånt här specifikt ämne blir ju lätt ganska torr. Shaggy & Norm i This Old Pinball-filmerna ser till att väva in en hel del humor i sina filmer (förvisso är humorn i de filmerna av väldigt blandad kvalitet och ibland blir det lite väl mycket dösnack). Stefan & Mats livar också upp sin film, men på sitt eget sätt. Ta exempelvis Mats Walterssons sköna kommentarer som bara smyger sig på en (killen kan leverera ett ironiskt statement med största allvar!). Introt till huvudfilmen är också kul. Det har även smugits in en del sköna ljudklipp och musiksnuttar.

Som ni har förstått gillar jag filmen, men även solen har sina fläckar (om än väldigt obetydliga). Ibland blir det lite väl mycket upprepningar, som exempelvis ”bumprar är ett elände”. Vissa små störningsmoment har slunkit med, bl.a. blir det mycket Fish Tales-ljud i bakgrunden i början av huvudfilmen. Men överlag funkar ljud- och bildkvalitén bra. Det enda direkta klagomålet jag har är att man ibland får lite ”TV-kock”-känsla då vissa intressanta moment hoppas över när man går igenom en procedur. För nybörjare kan det vara lite klurigt även med de mest grundläggande sakerna, och då är det synd om dessa hoppas över.

Sammanfattningsvis är ”Warp 9.9” en utmärkt guide till hur man renoverar ett flipperspel. En personlig favorit är Special When Lit, avdelningen med extramaterial där du kan välja bland några specialområden och få en informativ och koncis informationsfilm i ämnet. Jag kan inte annat än rekommendera denna DVD till både nybörjare och andra flipperentusiaster.

Slutligen undrar man ju hur spelet spelade sen. Hur snabbt blev det?

Å en sak till: Den där lilla tjejen som gapar ”Pappe!!” och identifierar användningsområdet för Novus är ju ruggigt kompetent!
« Senast ändrad: mars 23, 2011, 13:31:44 av Sonar »