Frispel

sedan 2001

PotC bilder

Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Hade lite småfunderingar på att köpa in ett, men vad jag förstått så är det ytterligare ett stop-and-go spel... Jag hade hoppats att Stern äntligen skulle göra ett spel med lite drag i, Nordman har ju gjort fartfyllda combospel som I500, DM, SS mm tidigare men men. Alla spel efter LOTR har varit av karaktären att var du än skjuter så ska vi fan stoppa kulan så du kan titta på våra animeringar som du fan inte ska tro att du kan trycka förbi... SUCK.

Avslutningen av recensionen säger precis varför jag inte vill ha det här spelet:

"Pirates Of The Caribbean is going to appeal to those players who like the stop-and-go approach of machines like The Simpsons Pinball Party but perhaps don't want the same level of commitment a game on that entails. If you only like a game with lots of flow where the ball is almost constantly in motion, you might find the play style frustratingly disjointed though. That's always going to be a matter of personal preference."


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag är rätt säker på att det kommer att gå att köpa DMD-displayer, det räknas som reservdelar till produkter tillverkade före 2006-06-01...
Men inga nya slutprodukter tillverkade efter 2006-06-01 (eller var det juli) får innehålla bly.


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu har den slutliga v1.09 mjukvaruuppdateringen blivit färdig, med några fler ändringar än vad som fanns i Dwights postning. Timer på Collect Crew verkar ju som en bra idé efter vad man läst om spelet hittills. Undrar om PotC också finns på något hemligt internetkafé i SVerige... ;)


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Fick ju möjligheten att spela POTC på PAPA 9, men även under min vistelse i NYC efter tävlingen. Här är min korta recension:

Har provat fyra olika exemplar av POTC och det skiljer en hel del, förmodligen pga att spelen har haft olika lutning. Det som skiljer är hur kulan kommer ner från höger orbit, vänster orbit, samt från skepp-skottet. Det finns en alltför tydlig tendens att kulan tar i övre hörnet av slingshot när kulan kommer från orbits. Och på ett spel var returerna från skeppet mot SDTM hela tiden.

Bortsett från dessa spelplans-missar tycker jag det är ett skoj spel. Något enformigt då man går för Tortuga Multiball och Heart Multiball hela tiden. Heart Multiball är för övrigt ett under av repetition...skjut kistan...mest hela tiden. Men Tortuga-rampen är riktigt skön och brant...(kan dock bli problematisk när spelet blir skitigt eller flipprarna blir svagare).

Reglerna kändes väl ganska standard. Klarade aldrig till Wiz-mode, men jag såg FEZ göra det och det verkade inte alltför upphetsande. Standard-regler helt enkelt. Inget TSPP eller LOTR, men å andra sidan så kan det ju vara ganska befriande. Alla spel måste inte vara ultra-djupa...

Men det viktigaste måste jag säga är att flipprarna kändes oerhört sköna. Inte alls den stelhet man är van vid från LOTR, m.fl. Känslan var väldigt WPC-lik = Mycket bra.

Ser fram emot att få spela mer när det dyker upp i Sverige.
« Senast ändrad: augusti 29, 2006, 16:47:39 av LDK »


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Har för mig att jag läst ifrån något seminarie att detta är något av Nordmans fiosofi. Att göra ganska enkla spel som man kan förstå och ta sig igenom på ett rimligt sett även som "normal" spelare. Han är inte intresserad av ett nytt TS.

Stern står ju mitt i ett dilemma, vad skall de satsa på, komplicerade spel med fantastiska och utmanande regler för de redan frälsta som man vet är berädda att satsa lite kulor eller skall man försöka göra lite enklare och inbjudande spel för nybörjaren som känner att de faktiskt får något för sin satsade slant.

Operatören tycker ju faktiskt inte att den ideala spelaren är den som spenderar tjugo spänn på en helkväll på hans spel, knappast inte den som någon gång bestämmer sig för att offra en tia, och tappar tre bollar på 45 sek utan att ha förstått ett dyft.

Sterns och designernas problemställning idag lär ju vara hur man frälser nya själar till flipperkulturen. Vi som redan är fast spenderar mindre och mindre pengar på spel ute. Kanske en bra licens kombinerat med ett enklare spelupplägg kan dra åt det hållet.

MVH Anders

Edit stavfel
« Senast ändrad: augusti 29, 2006, 17:18:08 av ALF »
Play a real game, play pinball


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
LOTR och bra regler i all ära.

Men spel som Scared Stiff kan också vara sjukt underhållande.

Jag är glad att Stern blandar lite, TSPP/LOTR djupa regler, och nu då POTC med lite enklare.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag är inte så säker på att regelverkets komplexitet påverkar speltiden?
LOTR är ganska (lagom tycker jag) komplicerat men har långa bolltider, medan t ex Dr Who är ett under av enkelhet men kulan rinner ändå sjukt snabbt.

Vad gäller LOTR (som jag gillar mkt) tycker jag det verkar perfekt för såväl nybörjare som regelrävar. För nybörjaren är multibollarna enkla att förstå sig på och kanske kan Destroy the Ring kännas som en liten final.
För räven hägrar Valinor.

Vad gäller att värva nya spelare tycker jag de flesta, vilket spel de än börjar på, verkar hamna framför AFM eller MM till slut!
Enkla regler för den som vill få lite snabb förströelse-något mer komplicerade för den som vill rula universum eller kungariket och optimera sina poäng.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Citera
Har för mig att jag läst ifrån något seminarie att detta är något av Nordmans fiosofi. Att göra ganska enkla spel som man kan förstå och ta sig igenom på ett rimligt sett även som "normal" spelare. Han är inte intresserad av ett nytt TS.


Samtidigt har ju SS spider mania som man inte direkt får varje gång man spelar...

Som MCR är inne på så tror jag på att ha lätta mål: slaska tefat, starta multi på AFM, eller monster multi på SS samtidigt som det finns svårare mål som RTU & Spider mania. Ser egentligen ingen anledning till att man inte ska kunna tillfredsställa båda grupperingarna.

Största problemet med dom senaste Sternspelen tycker jag snarare är att dom verkar satsa stenhårt på att göra studsmonster där kulan ska stoppas i tid och otid bara för sakens skull...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Glömde säga det...POTC är nog stop-n-go, men det var inget jag störde mig överdrivet mycket på. När det rullade på (gick bra) kändes det som ganska bra action i spelet.

Studsandet vet jag inte. Tyckte nog inte det var så farligt på POTC. Inte som Elvis i alla fall... :-)


ozric

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
  • Stad: örebro
Quote:

"Men det viktigaste måste jag säga är att flipprarna kändes oerhört sköna. Inte alls den stelhet man är van vid från LOTR, m.fl. Känslan var väldigt WPC-lik = Mycket bra."

Ja det var banne mig på tiden :) Great news!


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Tack för de orden LDK, känns bra...
:-)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
En numera lite ovanlig grej med PotC är att det inte har regelrätta modes. Det har ju massa grejer man ska klara för att komma till finalen, men inga modes direkt. Ganska skönt som omväxling faktiskt.

Sedan verkar det (redan) finnas lite olika teorier hur det bäst spelas. Sean Grant slog ett slag för att kombinera så många av de tre multibollarna som möjligt, medan Keith Elwin inte tyckte det var någon större vits.

Han (Elwin alltså) säger:
"POTC really offers no reason to combine MB's (Other than the 1.5
seconds you can multiply the jackpot values on Tortuga for a davy jones
battle) Its best to do one at a time and bring the other MB's almost to
completion. The last thing you want to do during Kraken is start
another MB because the next ship battle wont start till after all MB's
are done, and then with just one ball. Also instead of backhanding the
chest to spell key, shoot the left "orbit" and hope the ball comes down
the broadside ramp for an easy ship kill. Worst case you still get KEY
letters. Of course this is all assuming that 4 winds will actually be
worth going for in future rev's"
« Senast ändrad: augusti 30, 2006, 15:42:54 av MCR »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
Stern står ju mitt i ett dilemma, vad skall de satsa på, komplicerade spel med fantastiska och utmanande regler för de redan frälsta som man vet är berädda att satsa lite kulor eller skall man försöka göra lite enklare och inbjudande spel för nybörjaren som känner att de faktiskt får något för sin satsade slant.


Det ena utesluter inte det andra. LOTR är t ex ett perfekt exempel på att det går att göra regler som funkar för såväl nybörjare som proffs.

Citera
Men det viktigaste måste jag säga är att flipprarna kändes oerhört sköna. Inte alls den stelhet man är van vid från LOTR, m.fl.


LOTR? Övriga stern-spel (samtliga övriga t o m) har stela flipprar, men LOTR är ju undantaget som bekräftar regeln? Det enda stern-flippret med sköna flipprar (under förutsättning att de inte är alldeles för svaga).


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Förutsatt att LOTR har romuppdateringarna där dom ändrade flipperstyrningen så är flipprarna klockrena där. I alla fall om man har det som hemmaspel. Att dom sen tyvärr ofta blir överhettade och trötta om dom spelas oavbrutet en hel dag på tävlingar är en annan sak, låter man spelet vila så återfår dom snabbt stunsen. Hm, flipperspolekylning till flipprarna till nästa tävling kanske kan vara nåt att fundera på...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Purre:
:-)



MCR:
Är nog böjd att hålla med den gode Elwin. Och om jag förstått det hela rätt så ger både Tortuga och Heart Multiball jackpots på alla "major shots"? Så det finns inte det där CV-argumentet för att kombinera multibollar (CV:s multibollar ger jackpotar på olika skott. Genom att kombinera multibollarna blir det fler skott som man kan skicka kulorna till för att få jackpots. Dessutom finns ju nån slags combo-jackpot där.). Kan vara bättre att rada upp multibollarna efter varandra...och använda varje multiboll för att göra nästa startklar.

Är fortfarande lite nyfiken på hur Four Winds och Gauntlet Multiball funkar, och hur mycket poäng man kan dra ur dom.


Citera
En numera lite ovanlig grej med PotC är att det inte har regelrätta modes. Det har ju massa grejer man ska klara för att komma till finalen, men inga modes direkt. Ganska skönt som omväxling faktiskt.
Ett grepp från White Water (Vacation Jackpot)... Undrar om det var första spelet med "Task"-baserad kvalificering av wizmode isf mode-baserad? Stern har använt renodlade task-varianten minst en gång förut i alla fall: T3.


Citera
LOTR? Övriga stern-spel (samtliga övriga t o m) har stela flipprar, men LOTR är ju undantaget som bekräftar regeln? Det enda stern-flippret med sköna flipprar (under förutsättning att de inte är alldeles för svaga).
Nja. Nog har jag spelat ett antal LOTR med "yx-flipprar" (tm) där man får anstränga sig för att göra dropcatch och annat finlir. Att LOTR skulle skilja sig speciellt mycket från övriga Stern-spel har jag svårt att se (även fast man väl inkluderade en förbättrad mjukvaru-drivning av flipprarna i samband med LOTR).

WPT och POTC känns klart alertare i flipperkänslan tycker jag. Flipprarna saggar/överhettar dessutom inte lika lätt som det verkar. Troligtvis pga det nya operativsystemet.


Tags: