Frispel

sedan 2001

STTNG mod

Faggan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tänkte att det kanske finns intresse för mitt projekt. Det kanske inspirerar någon att göra något häftigt eller så kanske det är intressant att läsa vad folk  kan tänkas göra med sina spel.

Iden kom till mig för något år sedan när jag spelade AC/DC och blev helt fascinerad av att beroende på vilken låt som valdes ändrade belysningen på spelplanen färg, känslan det tillfördes var enorm. Jag började spåna på ifall det skulle fungera bra på äldre spel. Det passade senare bra med mitt nyligen inköpta Startrek TNG som redan var ganska moddat av den förra ägaren.

Idén var att varje uppdrag har en egen färg och stora delar av spelplanen tänds upp i samma färg som lysdioden till respektive uppdrag när den går att starta eller är aktivt. Jag började planera upplägget och skissa på hur jag ville ha det. Jag har tidigare pillat lite med mikroprocessorer och neopixlar(WS2812B), RGB leds som man kan klippa pixel för pixel, styra varje pixel individuellt och allt vi en pinne på mikroprocessorn, med snabb uppdateringsfrekvens.

Jag köpte på mig lite leds i olika färger och placerade ut på dem bland uppdragslamporna. Det slutade med att det blev en regnbågsliknande övergång mellan lampornas färg, även om jag tyckte att vissa uppdrag inte passade i färgen den blev tilldelad, var det för obehagligt att titta på dem om det var för hejkon bacon mellan färgerna.


Jag kopplade in en mikroprocessor med tre potentiometrar och ett simpelt program där jag kunde ratta på de olika potentiometrarna för en rgb färg på slingan. när jag hittade en färg som stämde överens med lampan på ett mode så noterade jag  värdet från datorn.


Första planen var att läsa av lampmatrisen från cpu´n i flippret för att ta reda på vilket uppdrag som är aktivt. Jag ändrade mig senare och kopplade in mikroprocessorns ingångar parallellt över lamporna via optokopplare. Dels för att jag kunde isolera mikroprocessorn från övriga spelet och inte vara rädd för att råka kortsluta cpu´n i spelet , samt att det bara behövs 8 ingångar och då kan allt läsas av i samma register och sparas i en byte på ett smidigt sätt.

Sedan var det bara att sätta igång att bygga en prototyp. Klippa isär pixlarna från led slingan och placera ut dem. Jag satte ut 8 pixlar på ställen där de kunde lysa upp under spelplanen.  två mellan vardera target bank ovanför slingshotsen, en under Q, time, start mission och nuteral zone. Jag använde kardborreband för att fästa pixlarna och smältlimmade lödpunkterna, så de inte skulle kortslutas om de ramlade loss. Först var det bara tänkt som en temporär lösning så jag kunde flytta om dem lätt. Men de sitter väldigt bra så det är möjligt det blir permanent.


Nu var det bara programmet för att styra pixlarna kvar. jag valde att använda en Arduino Nano, Den är liten och har bra placerade och tillräckligt många pinnar. Ni kan läsa igenom min kod med kommentarer här.



Även en kort video.

Problem jag stött på under resans gång:
Lampmatrisen gav inte ut 0v när en lampa var släckt utan ibland 3-4.5v, samt 16v(borde varit närmare 18v) när de var tända. Det tog mig irriterande lång tid innan jag plockade fram oscilloskopet och märkte det. Jag satte mig då med ett justerbart nätaggregat och en potentiometer(justerbart motstånd) kopplat till en optokopplare, som på andra sidan var kopplat till mikroprocessorn. Sen justerade jag motståndet tills jag hittade ett stabilt värde. 18kohm blev perfekt. Då kom inga signaler fram under 6v och en klockren signal vid 16.


För klen ström. Pixlarna ändrade färg fel och ibland blinkade de fram och tillbaka utan det nya färgvalet verkade fastna. Det tog mig 3 veckor av att förlänga koden av specialfall som jag trodde uppstod tills koden blev för lång och oläslig. Då skrev jag om den från början tills den också blev för krånglig och jag fick börja om igen. Var även rädd för att jag hade klantat mig när jag använde RX/TX som ingångar, som man vanligen försöker undvika att använda på en arduino. Så höll jag på tills jag började byta pixlarna och kablarna mm. Till slut visade det sig att regulatorn på mikroprocessorn inte kunde leverera tillräckligt med ström, när den omvandlade spelets 12v till 5v. Samt att vägguttag-usb omvandlaren jag också hade testat med från kina inte höll vad den lovade. När jag testade med en original till min telefon så fungerade allt utmärkt och jag kunde dra en suck av lättnad. Därefter köpte jag en 12-5v omvandlare som kan monteras i spelet.


Framtida förbättringar. Hade mest tänkt att spela skiten ur spelet för ett tag framöver. Men börjar det krypa i fingrarna har jag haft planer på att peta in ett par pixlar i de övre bumprarna och göra så att pilarna som visar vart man ska skjuta i ett uppdrag lyser i samma färg som uppdraget, samt montera en slinga under kabinettet. Annars funderar jag på att göra något liknande projekt på mitt Shadow.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Erik, gött projekt. Har egentligen inga synpunkter på det. Men däremot din projektmaskin. Jag är ganska säker på att det spelet köpte jag för 1 1/2 år sedan för 5000 spänn. Köpt av en samlare i Göteborgs utmarker, som köpte för 10 år sedan, 3500kr. Det var nästan komplett med en mängd fel på kort och annat.Satte ihop det och sålde det, var lite för snabb så det funkade inte 100%, tog tillbaka för att åtgärda det. Under tiden hann det byta ägare.

Dåvarande ägare tröttnade på det och dealade med ett Road Show av en av göteborgs nya unga stjärnskott. Han hade leddat RS med en mängd nya lampor. Dock hade han inte lött dessa sladdar utan endast virat dom runt andra lamphållare (så några trillade konstigt nog av??). Sen var pengarna slut för en flipperrenovering..

Sen skulle han byta STTNG pga flytt. I annonsen var det jättefint med ledlampor. Det fanns inte en bild på de slitna inserts, nämndes något om mörka inserts. Undra hur prisutvecklingen har varit på detta spel?

Förlåt att jag sölar i din tråd, men det är kul att veta var sina gamla spel tar vägen..


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Riktigt fräck modd, serieproducera den och du kan göra pengar..
Winners dont use drugs


Faggan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är garanterat samma spel :) Imponerande att du kunde känna igen det. Prisutvecklingen har gått ganska bra för det spelet, gav 27000 för det. Men den har fått färgdisplay och lite annat där emellan


Faggan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nja allt är kul att göra en gång, skulle inte vilja producera några större upplagor. Lödde dock ihop en till som blev lite mer genomtänkt. Har inte hunnit testat den än men tänkte ge den till BOZ om han vill ha den i sitt startrek.
Annars tycker jag du kan bygga en själv, allt blir roligare om det är egengjort. meningen var lite att någon kanske ville kopiera den eller göra någon variant på den. är det några delar ni undrar över vart jag beställt från kan jag nog leta fram det.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Fan oxå!! Ännu ett spel jag sålde alldeles för billigt:) Jag känner allt igen mina gamla spel, mina kännetecken är alltid skavankerna. Det är endast det som är intressant för en köpare när jag säljer. Det som är bra är ganska ointressant.

Men du ska ha tack för bekräftelse för mina aningar om säljaren.


Lycka till med ditt projekt!! Hör av dig när du är klar, vore kul att testa spelet.


webdiddy

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Göteborgs nya unga stjärnskott som tidigare ägde både detta STTNG samt RS är jag det :). Anledningen till att jag inte hade lödat fast kablana till extra ledsen på RS eller gör det på nått av mina moddade spel är enkelt. Jag känner mig själv för väl, antingen tröttnar jag på flippret eller så vill jag flytta lampor lite här och var, det blir det ganska meckigt att löda loss allting samt att det blir enklare för en framtida ägare att ta bort de lampor de inte vill ha utan en massa meck!

On topic: Cool mod, du borde sätta en lång led slinga på varje sida av spelplanen som lyser upp allt, eller en sling som går under flippret hade också varit najs!


Tags: