Frispel

sedan 2001

Hur spelar du multiball?

Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Detta kanske har diskuterats innan (känner jag på mig), men det är ju dagligen aktuellt för oss som dagligen spelar.

Tillhör du dom som skjuter hejvillt sk "volleyspel" eller planerar de för var du ska ha kulorna "stackade" eller förvarade?

Själv tycker jag det är kul att försöka hålla merparten av kulorna på en flipper under tiden som jag försöker träffa det som är viktigt med en kula från den "lediga" flippern.

Vissa spel känns som att dom är designade för detta...främst tänker jag på CFTBL, när man har en kula på v flipper för att med den andra mata creature-rampen gång på gång och sen använda den vilande kulan för att gå på rescue/jackpot

Känns det fuskigt att medvetet släppa ner kulor så länge autosave är aktiverat? ;-)

# Har du exempel på spel som känns designade för att förvara kulan/kulorna på ena flippern?

# Eller exempel på spel som är väderlösa när det gäller att hålla kulorna på någon flipper?

/Stefan


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag försöker att fånga kulorna under multiboll, men det kräver faktiskt att flipprarna är i bra skick. På ett spel med sticky flipprar blir det så gott som omöjligt att spela multiboll med fångade kulor. Det beror väl på att till slut kommer den "fria kulan" att hamna bland dom fångade kulorna å man måste finmanövrera kulorna för att få loss en å behålla övriga fångade. Med sticky eller konstiga flipprar blir dessa försök oftast rätt patetiska...


Sen beror det ju också på vad det är för spel, precis som Pinballark nämner. Ett spel som Monster Bash har multibollar som är av karaktären "SKYFFLA" eller "ÖS PÅ!". Det ger inte så stor fördel att hålla kulorna.

Sen finns det ju spel som man "måste" hålla kulor på för att få riktigt bra poäng under multibollarna. CFTBL har du redan nämnt. No Fear är ett annat klassiskt exempel, där man under wizardmode ska fånga upp kulor på vänster flipper å sedan skjuta Jump Ramp om å om igen för hisnande poäng.


Spel med "länkade ramper", dvs där en träffad ramp returnerar kulan till den flipper som man inte sköt från, tenderar till att vara klurigare att hålla kulor på. Tänk AFM, MM, MB. I alla fall om det finns ett intresse att skjuta ramper under multin...

Spel med ramper som returnerar kulan till samma flipper som man sköt rampen med ligger ofta risigt till för att bli ett "hålla kulor å mata ramp"-spel. Ett intressant exempel är Scared Stiff. Under multi kan man endera intressera sig för att skjuta höger ramp upprepade ggr för att samla ihop till en extraboll, eller skjuta vänster ramp om å om igen för att få rampcombos (maxar på 450k, vilket är så gott som vad jackpotarna normalt sett är värda). Men i Scared Stiff har man en väldigt tjusig lösning på att "tvinga" spelaren att hålla igång kulorna: Under Coffin Multin växlar multiboll-jackpoten mellan höger å vänster ramp, så när du tar jackpoten i höger ramp måste du skjuta vänster ramp för nästa jackpot.


Något som jag tycker är intressant är att min förmåga att sikta ofta försämras brutalt när jag spelar multiboll, trots att jag lugnar ner och håller kulorna. Det är tydligen skillnad på att skjuta på en ensam kula och på att skjuta på en ensam kula men med en eller flera kulor fångade på den andra flippern...
:-P


Nikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 341
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Jag äääälskar multibollar det är väl därför jag spelar dom som en champange öppning på nyår. det är ett inferno åsssockulor kulor kulor ¨å sen owwwaaaaou yihoouu så är det slut...sen är jag inte någon stjärnspelare heller men de ä ju så roligt fram för fler Well of souls, Total Annihilation, Final battle...
« Senast ändrad: mars 15, 2006, 21:58:40 av Nikke »
//Niclas


Tags: