Frispel

sedan 2001

LOTR: "blöta nudel"-syndromet

KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
WMS hade sina problem med "sticky flipper"-syndromet, men än värre måste ju STERN's "blöta nudel"-syndrom vara! Jag var nämligen precis och testade det LOTR som står på Janemans här i GBG. Efter att ha spelat exemplaret på Biljardpalatset var jag relativt oförstående inför klagomålen på flipprarna - visst, inte perfekta, men skotten går att ta.

Men nu förstår jag exakt vad som menas med en "wet noodle" flipper. Hopplösa flipprar som är helt inkonsekventa i både styrka och hastighet. Detta på ett 1 månad gammalt spel som jag misstänker har skötts relativt väl. Det sju år gamla MM som stod brevid kändes otroligt mycket fräschare än det 1 månad gamla LOTR.

Är det någon som vet vad detta beror på? Varför uppstår det bara på vissa exemplar?

Givetvis var Balrogswitchen + en PotD-switch trasig också, men det får man nog räkna med på LOTR framöver :(


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag har bara märkt att flipprarna tappar kraft ganska snabbt. Ringskottet brukar gå att ta ganska lätt i början om det stått oanvänt ett tag, men ganska snart blir det väldigt, välidgt svårt att ta sig upp i ringen.


larson

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nu när det bara saknas någon tusenlapp i brorsans och min gemensamma flipperkassa till et nytt LOTR så funderar jag lite över de problem som spelet verkar ha.

1. Switch och lampa i Balrog.
2. The Wet Noodle syndrome.
3. Switcharna i Path of the Dead
4. plastpinnen och switcharna i Ball Lock mekanismen. ( Svärdet. )
5. Regelmässigt så verkar ju spelet ha blivit bättre i och med version 5.

Finns det fler problem som är ständigt återkommande som man får räkna med att man MÅSTE åtgärda. Spelet kommer att stå hemma hos brorsan den första tiden och eftersom allt underhåll kommer att falla på mig så kan ni förstå varför jag frågar. Lite jobbigt att åka två timmar för att reparera småfel så att flippret är i bra skick och inget alvarligt händer med det.

Switchar och lampor är ju en sak. Men sunkiga flipprar är ju lite tråkigare. Har de blivit sämre än på Simpson & T3? Jag har lite svårt att förstå hur STERN kan producera undermåliga flipprar... men RÄTTA MIG GÄRNA innan vi bränner pengarna!

Tack på förhand


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag har inte spelat överdrivet mycket, men såvitt jag har märkt:

- Flipprarna fungerar bra för alla skott förutom ringen (centerrampen), där är styrkan ofta klart otillräcklig.

- För Ring-skottet är det som FEZ säger, att flipprarna tappar i styrka ju längre spelsession man har. I onsdags spelade jag i 1,5 timme i sträck, och den sista timmen lyckades jag bara en enda gång med att klara Ring-skottet, trots upprepade försök. Under första omgångarna var det däremot hur lätt som helst att ta rampen...

- Har även sett att ett av LOTR-exemplaren i Sthlm har en "felbalanserad" spinner, dvs spinnerns viloläge är inte vinkelrät mot spelplanen. Istället pekar undersidan av spinnern ned mot flipprarna, vilket kan tänkas ta ur en del momentum ur en kula som skjuts genom spinnern och upp i centerrampen. Någon på rgp hävdade bestämt att detta var ett stort problem på några av dom LOTR som han spelat. Kolla detta nästa gång ni spelar...



Att flipprarna tappar kraft efter ett tag är ju mystiskt som attan... Några hävdar ju att detta skulle ha med ringmagneten att göra, vilket kanske inte är helt otänkbart då den lär suga en del ström. Men det borde ju bara påverka när magneten är aktiverad...eller?

Svaga flipprar kan ju vara kopplat till EOS-switchar på Wms-spel. Frågan är hur Stern-flipprar fungerar? Finns det överhuvudtaget någon EOS-switch? Om inte, hur är flipprarna konstruerade för att inte bli överhettade? (Purre & Mikke kanske vet?)


En annan hemsk förklaring:
Kan det vara så att centerrampen är FÖR brant för Stern-flipprarnas minimikapacitet? Att den helt enkelt är felkonstruerad?


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hmmm... hur mycket kraft stjäl en spinner egentligen? Kan det vara så att spinnern bromsar kulan tillräckligt mycket för att Ringen ska bli onåbar? De andra skotten är ju, som alla skriver, fullt möjliga trots flera timmar vid spelet.

Och som följdfråga: kan nån komma på nåt annat spel med en spinner vid ingången till en ramp? Jag kan det inte, vilket fick mig att tänka att det kanske är så av en anledning...

EDIT: OK, Black Knight har en spinner före vänstra rampen som leder _ner_från_ övre spelplanen, men det är ju inte samma sak...
« Senast ändrad: januari 30, 2004, 18:21:09 av GGG »
Gustav GillberG
+46 709826701


Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Hejs!

Kan det vara så enkelt att fjädrarna är för starka för flipparna? Mitt WCS hade inte rätt sorts fjädrar blandat med McGyver-lösning, och dom tappade kraft efter man spelat ett tag. Jag bytte dessa till korrekta, och syndromet har försvunnit.

Och visst kan spinnern spela stor roll. Tror man kan bli av med ganska mycket moment om kulan träffar spinnern olyckligt.

/J


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Vad gör spinnern för nytta egentligen? Man får väl bara lite skitpoäng av den ändå. Vi kanske ska kräva att alla utställare tar bort skiten...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Spinnern fungerar väl som "ramp entrance"-switch, så det är nog inte så lyckat att ta bort den... :-)


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Spinnern vid ingången till rampen var nog det första "udda" jag la märke till när jag lirade LOTR första gången. Den MÅSTE ju slöa ner bollarna. Inte mycket kanske, men tillräckligt.
Man kan ju undra varför farbror Stern inte använde sig av optoswitchar här... Ordet "dumsnål" är väl det som första dyker upp i huvet. =)


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Förvisso LDK, men då du väl aldrig(?) får nånting för att pricka rampen i sig utan det är väl bara själva ringskottet som ger nånting så undrar jag fan om spinnern gör nån reell nytta ändå...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag skulle gissa att "ramp entrance" (alltså spinnern) aktiverar magneten i ringen...så någon nytta tror jag nog den gör. :-)

Men nu tror jag inte att vi ska stirra oss blinda på spinnern. Det är ju fortfarande konstigt att man i början på en session kan ta rampen klockrent, och en stund senare inte alls...


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag kan absolut ingenting om flippermeckande, men jag tyckte jag hörde Purre säga något om att man kunde ställa in hur mycket ström som skulle avdelas till flipprarna?! Kan det vara så att factorysettings är för låg vad gäller den saken?
Sedan har man väl, såvitt jag förstår,varit tvungen att byta/laga flipprarna på samtliga LOTR i Sverige efter endast ett par partier.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
larson: om jag nu hade de x antal kr ett lotr kostar skulle jag aldrig lägga ut det på detta fuskbygge.

Man får väl 2-4 alldeles prima, väl fungerande, väldigt roliga Williams eller Data East spel för samma pris.


larson

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Självklart har du helt rätt FEZ och det kommer att bli ett svårt val nu i veckan om vi ska trycka på "köpknappen" eller inte.

Tack för tankarna. :-)


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Jag kan absolut ingenting om flippermeckande, men jag tyckte jag hörde Purre säga något om att man kunde ställa in hur mycket ström som skulle avdelas till flipprarna?! Kan det vara så att factorysettings är för låg vad gäller den saken?
Har också hört om denna inställningsbarhet av strömstyrkan till spolar. Tyvärr har jag också hört att det rör sig om mycket små förändringar (så små att man inte märker dom i princip!).


En kille på rgp har tydligen bytt ut hela flipper-assemblyn på LOTR till Williams/Bally-varianten. Han upplevde något alertare flipprar och att Ring-rampen var lättare att träffa fullt ut. Man spekulerade då i att Wms/Bly-mekanismen var smidigare och hade mindre friktion mellan dom olika delarna.

Länk till rgp-tråd


Tags: