Frispel

sedan 2001

Idé till reglelsajt

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ja, då gör jag en ny tråd istället. Detta är alltså samma text som jag skrev i tråden med Spelguider:

Jag har på sista tiden funderat över hur man skulle kunna bygga en sajt med regelguider. Jag har en idé om att man skulle kunna göra ett system där man låter användarna bygga upp små skisser över spelen, och sedan på olika djupa nivåer förklara reglerna. Man kanske börjar med att bara peka ut de olika skotten, för att sedan gå in på vad man gör var, och ännu längre in i hierarkin komma fram till olika strategier och så. Tror nämligen att det skulle vara ett väldigt effektivt sätt att förklara regler om man kan kombinera texter med en mer visuell uppbyggnad. Och gör man på detta sätt kan man stegvis gå in och lära sig mer och mer. Man kan förstå grunderna i spelet utan att behöva gå in på djupet. Behöver man en ritktigt snabb överblick kan man alltså få det.
Jag inser dock att det här skulle vara ett enormt projekt, som förutom en massa bökig hantering rent databasmässigt också skulle kräva att man bland annat specialutvecklar någon sorts flipperbildeditor i java. Denna skulle fungera som så att man kan välja mellan olika små figurer (ramper, targetsar, koppar osv), och sedan placera ut dessa på en spelplan. Givetvis måste man också kunna skapa nya figurer, för spelspecifika prylar. Dessa figurer ska så klart vara väldigt enkla och tydliga, helst bara i svartvitt.
Ska se om jag kan få till någon sorts skiss på vad jag menar.

Tänkte mest höra vad folk här tror om idén. Verkar det vettigt? Hur komplicerat skulle ett sådant projekt vara? Jag kan ju varken PHP eller Java...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Citera
Tänkte mest höra vad folk här tror om idén. Verkar det vettigt?


Det låter som en ganska vettig idé. Men, det är ju, som sagt, ett väldigt omfattande projekt som skulle ta väldigt, väldigt mycket tid att göra. Och, frågan är om det är värt att lägga ner all den tid som krävs på detta om man ser till hur pass mycket en sån här sak kommer att användas?!

Men, om du ändå vill ge dig på det hela...

Om jag förstått saken rätt kan du inget programmeringsspråk i skrivande stund? Då skulle jag nog rekommendera dig att försöka göra något sånt här i något av Macromedias, något tvivelaktiga, program.

Har inte undersökt det så noga, men jag vill minnas att det går att koppla ihop php/mySQL med Flash på något listigt sätt.

Php/MySQL tycker jag är väldigt lätt att lära sig, men Java måste jag säga är en något knepig historia. Det sägs väl att det ska vara ett bra nybörjarspråk, men jag håller definitivt inte med om det. Det måste vara Sun (utvecklarna av Java) som spridit myten om att det skulle vara bra för nybörjare.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2227
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Nog vore det lattjo med en sådan site...

Kunde ju vara en vettig idé att ta det i små steg. Att göra en fullständig regeldatabas med bilder å allt vore ett enormt jobb...

Vad gäller bilderna av spelplaner...i de moderna manualerna finns det ju spelplansskisser som man skulle kunna ge sig på att kopiera/scanna (med risk för att bli stämd...). Att själv sitta å pilla ihop spelplansskisser tror jag inte så mkt på. Kommer inte bli vackert... Ramper, loopar m.m. måste ju placeras på exakt rätt plats för att få alla vinklar och avstånd att stämma. Om så inte sker kommer nog skisserna bli mer förvirrande än hjälpande.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
FEZ: Jo, det kan kanske vara ett projekt i största laget. Risken är tämligen överhängande att jag aldrig skulle få tid att genomföra det. Och att göra det i Flash känns bara inte riktigt rätt, även om det nog skulle underlätta eftersom jag har gjort lite saker i det förr.
Man får väl försöka lura med någon stackars programmeringskunnig vän i sådana fall :-)

LDK: Mycket möjligt att det kanske bara blir rörigare om man försöker göra någon sorts översiktlig karta över spelet. Men min tanke är alltså att det bara är i den första visningen man ser denna egenritade bild. Även där har man kanske med ett foto på spelet. Efter det går man vidare, och kan kanske ha bilder av det slag som finns i manualerna. Jag slängde ihop en väldigt snabbgjord skiss på hur det skulle kunna se ut för JY (kunde förresten inte komma på något bättre ord än hål för just ett hål, i teckenförklaringen :-)). Resultatet blir närmast kubistiskt. :-)
Sedan är tanken att man ska kunna få information om de olika delarna genom att exempelvis hålla pekaren över dessa.
Men redan för JY är det ju rörigt. Om man då betänker att det finns betydligt stökigare spel, så kanske det inte kommer funka.

Nåväl, det kommer som sagt med största ssnnolikhet aldrig bli mer en en tanke. Men det är kul att fundera kring ändå. Och kanske kan man utveckla idén till något enklare...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Tags: