Frispel

sedan 2001

Hur fungerar Williams replaysystem?

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Finns det någon som känner sig manad för att försöka redogöra för hur WMS/Ballys replaysystem fungerar?

Det jag vet är att standard, väl, brukar vara att frispelet ökar med 50% av utgångsvärdet varje gång man tar det.

Men, det jag mest undrar över är hur det här med justeringarna av frispelet fungerar och om det finns några standardinställningar för hur pass högt/lågt det ska justeras.

Har ju även noterat att man blir "bestraffad" när man slänger i två, eller flera, kredit eftersom frispelet inte går ner när man tagit det så länge ingen stoppar i pengar i spelet.

Har även märkt att frispelet ibland (på vissa spel?) inte går ner trots att någon stoppar i pengar då det finns krediter i spelet?!

Kort sagt: det är en j*vla härva.

Att ha väldigt duktiga spelare som spelar på ett ställe måste vara ganska dåligt för affärerna. Frispelsnivåerna skjiuter ju i höjden och normala ströspelare lär knappast tycka att det är speciellt kul att spela när det är i princip omöjligt för dem att få frispel. Ofta är ju Frispelet den stora moroten för nybörjare när de spelar.


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
Flera frågor:

Först har vi det som kallas "Replay Boost".

Detta innebär att frispelsgränsen ökar för varje gång man klarar den. Hur mycket den ökar är en inställning i menyerna. De val som finns är en fast poäng eller "auto" som innebär 50% av den ursprungliga gränsen. (auto introducerades inte förrän i mitten av 90-talet så äldre spel har inte den intsällning. t.ex. så finns det inte i TZ92 men finns i TZ94)

Den högre frispelsgränsen stannar kvar så länge det finns "credits" kvar oavsett om du fått dem via frispel eller om du lagt i pengar.
Dock är det så att om du inte får något frispel på ett par omgångar (tror det är 3) så återgår gränsen till den ursprungliga även om det finns "credits" kvar.

Bör också påpekas att antalet frispel och spelare inte spelar någon roll. Det enda som styr är om någon spelare fick minst ett frispel på poäng.

En annan konstig sak är att replay boost är kopplat till "freeplay only". Det innebär att på home-rom fungerar inte replay boost. Har dock för mig att det fungerar om man manuellt sätter spelet till freeplay.

Det andra är det system som förändrar frispelsgränsen beroende på hur bra spelare det är. Det fungerar i princip så här:

Spelet lagrar 100 olika poänggrupper där storleken på varje grupp naturligvis beror på vad en normal poäng på spelet är. För TZ är varje grupp 7M. Grupp1 är alltså 0-7M, Grupp2 är 7M-14M ... Grupp 100 är 693M och uppåt.
För varje spel ökas sedan en räknare för den grupp som motsvarar den poäng man fick. Om man fick 75M så ökas räknaren för grupp 10 med 1.

Vid ett visst antal spel, har för mig att det är vid 100, 150, 250, 350, 500 och sen varje 150:e spel, så summeras antalt spel i respektive grupp för att komma fram till vid vilken poäng rätt % frispel skulle ha delats ut.

Om vi antar 100 spel och att det är inställt att 10% frispel skall delas ut så summeras alltså grupperna baklänges (Grupp100+Grup99+...) tills summan blir 10 (10% av 100). Poängen för den gruppen blir då den nya frispelsgränsen.

Notera att om den nya beräknade frispelsgränsen är lägre än den nuvarande så blir den nya gränsen genomsnittet av den nya och den gamla.
Exempel: Nuvarande gräns 400M, beräknad ny gräns 300M ger att den nya gränsen blir 350M.

Lägg också märke till att algoritmen inte tar hänsyn till om man verkligen fick ett frispel eller inte. Det är bara poängen som styr.
« Senast ändrad: maj 14, 2004, 11:50:54 av wpcmame »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Oj. Tackar och bockar för den lektionen.

Om jag har förstått det hela rätt så kan en spelare som spelare som spelar tio bra omgångar (t.ex. +693M på Twilight Zone) höja upp frispelet oavsett om de 90 andra omgångarna har legat på 0-7M?

Brukar det finnas något maxvärde för hur högt frispelet kan gå? Både med replay-boost och för beräknad "startfrispelsgräns"?


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
Varje spel har en nedre och övre gräns för frispel (TZ 100M - 700M) men den gäller endast för grundnivån. Både replay boost och frispelsnivå 2-4 kan vara högre och för dessa finns ingen övre gräns.

Den beräknade frispelsnivån kan aldrig bli högre än 99*gruppstorleken (=693M på TZ).

Jag brukar använda replayboost som "utmaning" på mitt eget spel. Jag har det på 5 bollar, 4 replaynivåer, auto boost och 400M som grundnivå. Utmaningen är hur högt jag kan få frispelsnivån. Mitt rekord är 1200M.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Replay boost eller auto replay som det hette tidigare, introducerades redan 1986 i Williams High Speed.

Fabriksinställningen för auto replay är anpassad till fabriksinställningen för första frispelet. På t ex addams family så är fabriksinställningen för frispel 90 millioner, och auto replay ökar sen på med 8 millioner för varje omgång där frispel tas, sen dröjer det ett hyfsat antal spel utan något frispel (har tyvärr inte räknat hur många) innan spelet stegar ner auto replay.
 
Dan
« Senast ändrad: maj 14, 2004, 23:55:03 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: