Frispel

sedan 2001

Galna finesser på flipperspel..

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Ja... fast egenpåhittade.

Är det någon som sitter och ruvar på någon galen idé på grejer som man skulle kunna trycka in i ett flipper spel. Man borde kunna hitta på en hel del grejer.

Själv har jag klurat på en funktioner med magnetiska flipprar som under ett visst mode slår av och på som t.ex. magneterna på TAF. Det skulle kunna bli ganska galet resultat om kulan spontant  suger sig fast i flipper och släpper när man minst anar.

Någon mer måste ju sitta med lite galna idéer som vore kul att få höra :-).
« Senast ändrad: mars 20, 2004, 21:44:50 av Sonar »


richardn

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Du har nog alldeles för många flipperspel..:-D:-D:-D:-D


Andreas

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: nacka
Jag tror jag har ett par stycken:

Spelet resettar sig självt under spel.
(Stor underhållning)

Displayen lägger av då och då.
(Blindflipper)

Exploderande back glass.
(Fråga Monstret)

Slumpvis slam tilt.
(Skitkul)

Myntlucka som öppnar sig själv.
(Och stryper strömmen till flipprarna)

Prova gärna att spela med en tung skiftnyckel liggandes ovanpå back boxen.
(M C?)

Allas vår favorit:
  Random multiball!
(Till följd av illa underhållet bolltråg)



Dagens tips: Leksaker som kanoner, (T2, TNG) kan även användas till att skjuta sönder plaster på spelplanen.
(Dyrt)

Om du vill ha lite fler tips är det bara att säga till. De flesta här har nog ett gediget lager med galna flipperfinesser att bjuda på.
« Senast ändrad: mars 21, 2004, 13:19:37 av Andreas »


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Tja Sonar...det där är ingen dum ide, men det roliga är att det går att med skickligeht lära sig att catcha kulan så att man får känslan av att den sugs fast av en magnet...;-)..det händer då och då.

Det finns ju ett pc-spel som heter DX-ball.
Det är en variant på det klassiska "breakout" där man har en "platta" längst ner på skärmen som går att astyra fram och tillbaks, för att träffa en boll som studsar omkring på skärmen...ja det vet ju alla.
I dx-ball kan man ibland få en "feature" som gör att bollen sugs fast för att släppas lös först när man klickar med musen...detta skulle kunna användas i ett flipperspel...för att få mer koll på när kulan ska släppas iväg.:-D


Men det ultimata vore väl att göra ett "riktigt" berg-o-dalbane flipper!
En stor bergodalbana där kulan kan få en rejäl åktur ända upp i backglass, men bara när man klarat ett visst antal mål...en åktur som kan upplevas på olika höjder i den backen beroende på hur långt man kommit i sitt spelande.
Designen och hela kittet finns i mitt huvud, så en dag kanske jag bygger om ett popeye till just detta

Inte så lite galet!:-P
Stefan
« Senast ändrad: mars 21, 2004, 15:01:27 av Pinballark »


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Andreas: Det är väl mer "features" av Bill Gates definition :-D..


Pinballark: De borde anlitat dig till RCT hör jag :-)


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Anlitat mig?...ja det borde dom tydligen...;-)
Men jag trodde att som skulle klara av det själva.
Mina förväntningar på spelet var höga, men det föll snabbare än Goliath´s (Hollands och Europas högsta B-O-D bana) första backe:-(

Jaja..

Stefan


bofh

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
En sak jag velat se är en rökgenerator (samt fläktar för att styra & få bort röken).

Med lite rök hade det säkert kunnat bli fräcka virvlar runt kulan, med mycket rök på delar av planen kunda man göra spelet mycket svårare...

Sen är det ju fritt fram med en liten laser för lite fräcka ljuseffekter i röken också. :-)

För den ohändiga kanske lite spikar istället för säkringar kan fixa samma effekt, en gång i alla fall. :-D


En större grej skulle vara en "half-pipe" för kulan med magneter som accelererar den, ala Nintendospelet Metroid Prime. Tror inte spelet som helhet skulle bli så vidare bra (mer stop-and-go än de flesta andra spel tillsammans), men just den finessen vore fräck pga sin originalitet.


Sen borde det ju finnas en railgun aktig historia som skuter iväg kulan genom myntinkastet för den som slamtiltar... :-P


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
a)Om det skulle göras ett Matrixflipper skulle jag gilla om de på något sätt fick fram en multiball i "bullet-time"-slowmotion.

b)Korkskruvsramp borde gå att fixa.

Ehh, ja. Typ.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
MCR: Och en strobe :-)
+ en liten eplepsi varning.

/Flippy


skagget

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det skulle vara kul med en flyttbar lock. Ungefär som mist-mb på Dracula. Fast det skulle vara själva locken som "vandrar" förbi. Om man missar så måste man "starta" om med att tända den på nytt. Det skulle göra det lite svårare att starta en multi vilket är ganska enkelt på de flesta spel.


Tags: