Frispel

sedan 2001

Ett spel - två ROM:ar

LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1442
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fick en idé som jag inte vet om den är genomförbar men om någon vill försöka så varsågod!

Vissa spel har ju "hemmarommar". På WW till exempel är vissa buggar borttagna, men samtidigt kan jag tycka att det är lite fusk, t.ex. får man ca 10 sek extra tid med 5X playfield+multiball. (Med vanliga rommen räknar timern ner under tiden start-multiball-animationen går, men inte med hemmarommen). Kan tänka mig att det även på andra spel inte är enbart positivt med hemmarom.

Borde man inte om man är elektroniskt bevandrad kunna bygga in 2 eller fler olika rommar som man enkelt kan växla mellan med en switch? Helst skulle det ju också vara separata highscorelistor (var lagras dessa?) och det vore ju grymt om även minnet för olika inställningar behölls.

Frågan är också vilket delforum denna tråden borde ligga i? Hårdvara, mjukvara eller båda två? Jag lägger den i flippersnack så länge:-P


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
LOP

Det här är ju en rolig idé :-)

När du skiftar EPROM, så tas spänningen till minnet bort och High Score och alla andra inställningar försvinner.

Så för att lösa ditt önskemål, så måste bägge EPROM vara strömsatta hela tiden.

Kanske man kan fixa ett litet löst hängande EPROM-kort bredvid som alltid är strömsatt och sedan en switch som klarar 30 brytpunkter (2x16 = 32 minus +&- = 30.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


MAJ

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu kommer lite okvalificerat dravel...

För mig ser det busenkelt ut att fixa på ett WW som om jag minns rätt har 27C040 EPROM. Man bränner bara de två ROM-versionerna efter varandra på en 27C080 som är dubbelt så stor och efter vad jag kan se i databladen är pin-kompatibla. När man monterar kretsen ser man till att pinne ett (högsta adress-pinnen A19) böjs utanför sockeln och kopplar den via en switch till antingen 5V eller jord. På så sätt ser spelet bara den halva som man väljer.

Nu vet jag inte om det fungerar med sparade inställningar och annat men jag känner mig lockad att prova själv.
« Senast ändrad: juli 09, 2009, 00:30:46 av MAJ »


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Den dystopiska sidan av mig ser redan hur LOPs Whitewater utvecklar ett neuralt nätverk och får eget medvetande efter några veckor och därefter börjar kalla sig själv "HAL"...
Lyckan är en tänd modelampa.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
BUD :-D

Och alla vet förstås att HAL är en superdator i filmen... på skeppet... ja, hehe.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
>Nu vet jag inte om det fungerar med sparade
>inställningar och annat men jag känner mig
>lockad att prova själv.

På WPC-spel görs en koll om sparade data är ok vid uppstart (en slags checksumma).

Då varje rom-version har lite olika sparade data kommer du att få "factory settings restored" när du byter.

Har inte schemat framför mig men borde det inte gå att göra på samma sätt med RAM-kretsen så att du byter både RAM&ROM på en gång?


MAJ

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jo det går om det finns dubbelt så stora RAM-kretsar som är pin-kompatibla.

Annars finns det ett sätt som alldeles säkert fungerar och det är att etsa ett litet kretskort med två ROM-socklar och för EPROM och två stiftlister för att sätta kortet i CPU kortet. Sedan matar man bara OutputEnable stiftet på EPROMmarna via en vippbrytare. Detta fungerar också för RAM-minnet.

Detta är ett helt säkert sätt och kräver ingen special-bränning av EPROMmen utan de är bara att beställa hos P4P eller någon annan stans.
Det enda lilla problemet är att man belastar adress- och databussarna dubbelt så mycket men det borde inte vara något problem eftersom komponenterna säkert är designade för att driva många fler minneskretsar än vad som finns i ett flipperspel. Materialkostnaden för ett sådant kort ligger på ett par tior +dubbla minneskretsar förstås.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
MAJ: Är inte pinnarna på de kretsarna man inte använder tri-statade? I så fall så blir det ju ingen extra belastning. Alternativt kan man ju ha buffer kretstar på adress och databus så har man fått till en lyxlösning :-)

Jaja .. en parantes


MAJ

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ehmm... Vet inte om tristate. Däremot tror jag att busarna hålls höga av pull-up motstånd efterson de är byggda i CMOS teknik.

Jag sitter just nu och ritar på ett litet kretskort för att testa med. Sedan skall jag etsa och löda. Därefter meddelar jag om det fungerar.


Tags: